تمایل نیروگاه ها برای عرضه برق در بورس انرژی

به گزارش بهترین مقاله، از آنجاکه نیروگاه ها مطالباتی از دولت دارند، بسیاری از نیروگاه ها تمایل دارند برق تولیدی خود را به وسیله بورس انرژی بفروشند.

تمایل نیروگاه ها برای عرضه برق در بورس انرژی

به گزارش خبرنگاران، چندی پیش دستورالعمل مقررات ترانزیت انرژی الکتریکی در شبکه برق کشور توسط وزیر نیرو ابلاغ و سازوکارهای حضور مصرف نمایندگان در بورس انرژی فراهم شد.

با ابلاغ برنامه ششم توسعه کشور، در بند ب ماده 44 این قانون بر استفاده از سازوکارهای بورس انرژی ایران برای معین قیمت برق تاکید شده بود و مصوبه هیات وزیران نیز به شورای اقتصاد اختیار داده بود نرخ ترانزیت را معین نمایند.

این طور که مسئولان می گویند به منظور اجرایی کردن بهتر این قانون و کاهش نقش دولت در زمینه قیمت گذاری کالای برق سازوکار جدیدی برای آن معین شد و قیمت ترانزیت برق از نیروگاه ها به خریداران تقریباً 15 تومان به ازای هر کیلووات ساعت معین شد و دستورالعمل اجرایی آن توسط وزیر نیرو با فراگیری بیشتر ابلاغ شد؛ بطوریکه دستورالعمل جدید شامل تمامی مصرف نمایندگان برق اعم از مشترکین قدرت قراردادی بیشتر و کمتر از پنج مگاوات و مشترکان صنعتی و غیر صنعتی است.

این روزها تمایل نیروگاه ها برای عرضه برق فراوریی خود در بورس انرژی بیشتر شده چراکه مطالبات نیروگاه ها در مقاطع مختلف از دولت رشد می نماید این در حالی است که اگر برق فراوریی به وسیله بورس انرژی عرضه گردد برای پرداخت مطالبات تضامینی وجود دارد.

در بازدیدی که خبرنگاران بازار سرمایه از نیروگاه پره سر گیلان داشتند، غلامرضا امیریان - مدیر نیروگاه سیکل ترکیبی پره سر - با بیان اینکه این نیروگاه با ساختار ساخت، بهره برداری و واگذاری BOT با ظرفیت 968 مگاوات در شرایط جدا و متشکل از دو بلوک در 18 کیلومتری رضوانشهر قرار گرفته است، گفت: این نیروگاه در راستای افزایش بهره وری و کاهش مصرف سوخت با استفاده از فناوری داخل در قالب سیکل ترکیبی احداث شده است.

وی اضافه نمود: این نیروگاه با استفاده از توانمندی متخصصان و کارخانجات گروه مپنا ساخته شده که سهم بخش ساخت داخل بیش از 93 درصد است و طی چهار سال گذشته توانسته پنج میلیارد کیلووات ساعت برق فراوری و به شبکه ارسال کند؛ در واقع راندمان این نیروگاه در حال حاضر 50 درصد است که عدد بسیار قابل توجهی است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه نیروگاه پره سر دارای چهار واحد گازی با توربین V94.2 و ظرفیت 162 مگاوات و دو واحد بخار با توربین E و ژنراتور پارس ژنراتور 250 مگاولت آمپر با ظرفیت 160 مگاوات است، گفت: این نیروگاه به دلیل ساختگاه مطلوب و نزدیکی به دریا راندمان خوبی دارد و برای خنک شدن نیروگاه از آب دریا استفاده می کنیم.

امیریان درخصوص ارتباط با شرکت هایی همانند زیمنس بعد از اعمال تحریم ها گفت: ساخت این نیروگاه زمانی شروع شد که وابستگی به زیمنس نداشتیم؛ بنابراین انتقال فناوری برای ساخت چنین نیروگاهی از سال 1389 شروع شده بود. کلاس توربین های نیروگاه پره سر از نوع E است، بنابراین با هدف استفاده آب برای واحدهای بخار، سه حلقه چاه حفاری شد. علت اینکه از آب دریا برای خنک کردن توربین ها استفاده نمی گردد میزان زیاد ناخالصی آب است که سبب افزایش هزینه تصفیه آب می گردد و از طرفی به لحاظ زیست محیطی نمی توان آبی را که دمای آن بیش از سه درجه اختلاف با دمای آب دریا دارد، مجددا به دریا بازگرداند.

مدیرعامل نیروگاه سیکل ترکیبی پره سر گفت: در راستای رعایت تمام موارد زیست محیطی در یک استان سرسبز، هر سه ماه یک بار با سازمان های ذی ربط ارتباط گرفته و آنالیز های لازم انجام می گردد. این نیروگاه بر اساس احتیاج مصرف نماینده ها و قراردادی که به مدت 20 سال بصورت خرید تضمینی با وزارت نیرو امضا نموده، اقدام به فراوری برق می نماید. نقش مپنا در این قرارداد فراوری برق است که با تحویل سوخت و تبدیل به برق بدون دخالت در محل و چگونگی مصرف، تحویل پست برق می گردد.

امیریان اضافه نمود: با توجه به وضعیت مناسب فراوری برق نیروگاه های برق آبی در شش ماه نخست امسال، درخواست ها از نیروگاه های سیکل ترکیبی 10 درصد کاهش داشته است. سالانه 700 مگاوات ساعت از نیروگاه پره سر درخواست برق وجود داشت که نیمه نخست امسال به 600 مگاوات ساعت تقلیل پیدا کرد.تابستان سال گذشته طی 24 ساعت بالغ بر 17 هزار مگاوات برق فراوری می شد.

وی با توجه به ظرفیت فراوری برق نیروگاه پره سر از حدود 200 تا 300 مگاوات ظرفیت مازاد فراوری برق اطلاع داد و گفت: این روزها بحث ماینرها و فراورینمایندگان رمزارزها بسیار مطرح می گردد که می توان این حجم مازاد را به مشتریان متقاضی تأسیس مزارع ماینر فروخت.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 281

به "تمایل نیروگاه ها برای عرضه برق در بورس انرژی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمایل نیروگاه ها برای عرضه برق در بورس انرژی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید