از هر پنج جوان چینی یک نفر بیکار است؛ دردسری بزرگ برای شی جین پینگ (تور چین ارزان)

به گزارش بهترین مقاله، آینده برای چری در ماه مه سال گذشته زمانی که او مدرک یک دوره کارآموزی معتبر را در یک شرکت بزرگ نرم افزاری کسب نمود آن هم در حالی که هنوز در دانشگاهی در ووهان تحصیل می کرد امیدوار کننده به نظر می رسید. شرکت به او گفت که می تواند پس از فارغ التحصیلی در آنجا کار تمام وقت را شروع کند.

از هر پنج جوان چینی یک نفر بیکار است؛ دردسری بزرگ برای شی جین پینگ (تور چین ارزان)

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از سی ان ان، با این وجود، شرایط او در تابستان امسال به طرز چشمگیری تغییر کرد. درست زمانی که چری امسال در آستانه فارغ التحصیلی از دانشگاه و شروع کارش بود شرکت به او گفته شد که پیشنهاد شرکت لغو شده است زیرا شرکت باید تعدیل نیرو انجام می داد و تعداد کارکنان خود را کاهش می داد. همسالان او تماس های مشابهی دریافت کردند.

این جوان 22ساله می گوید: من فکر می کنم شرایط فعلی به علت شیوع کووید است. بیشتر شرکت ها در امسال تحت تاثیر قرنطینه های ناشی شیوع کووید قرار گرفته اند. او نخواسته نام واقعی اش ذکر گردد و از خود با عنوان چری یاد می نماید.

سرکوب گسترده بخش خصوصی چین از سوی حکومت آن کشور از اواخر سال 2020 میلادی و تعهد سرسختانه حکومت چین به پیگیری سیاست کووید صفر ضربه سختی را به اقتصاد و بازار کار چین وارد ساخته است.

چری می گوید: ما فارغ التحصیلان تازه وارد قطعا اولین دسته ای از افرادی هستیم که اخراج می شوند زیرا ما به تازگی به شرکت ملحق شده ایم و یاری زیادی ننموده ایم.

در رقمی که یک رکورد محسوب می گردد 10.76 میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی در امسال وارد بازار کار چین شدند در زمانی که اقتصاد آن کشور توانایی جذب آنان را از دست می دهد. نرخ بیکاری جوانان بارها در بالاترین حد خود در امسال قرار گرفته و از 15.3 درصد در ماه مارس به 18.2 درصد در آوریل رسیده است و طی ماه های بعدی به روند صعودی خود ادامه داد و در جولای به 19.9 درصد رسید.

داده های اداره ملی آمار چین در روز آدینه نشان داد که این نرخ در ماه آگوست اندکی به 18.7 درصد کاهش یافت اما هم چنان در بین بالاترین نرخ ها به جای مانده است. براساس محاسبات انجام شده از سوی شبکه خبری سی ان ان بر اساس آمارهای رسمی دولت چین که جمعیت جوانان شهری آن کشور را 107 میلیون نفر اعلام می نماید در حال حاضر حدود 20 میلیون نفر در فاصله سنی 16 تا 24 سال در شهرها و روستاهای چین بیکار هستند. بیکاری روستایی در داده های رسمی گنجانده نشده است.

ویلی لام یکی از اعضای ارشد بنیاد جیمز تاون در واشنگتن در این باره می گوید: این قطعا بدترین بحران شغلی چین برای جوانان در بیش از چهار دهه گذشته است. بیکاری انبوه یک چالش بزرگ برای حزب کمونیست است چرا که تامین رشد اقتصادی و ثبات شغلی کلید مشروعیت حزب می باشد.

شاید در هیچ حوزه ای به مقدار بخش فناوری بحران بیکاری قابل مشاهده نباشد بخشی که از سرکوب مقرراتی به وسیله دولت و تحریم های گسترده ایالات متحده علیه چین رنج می برد.

این بخش زمانی منبع اصلی مشاغل پرعایدی برای کارکنان جوان و تحصیلکردگان چینی بود اما شرکت های بزرگ اکنون در مقیاسی که پیش تر مشابه آن دیده نشده بود کوچک می شوند.

علی بابا شرکت بزرگ تجارت الکترونیک به تازگی برای اولین بار از زمان تبدیل شدن به یک شرکت سهامی عام در هشت سال گذشته رشد عایدی ثابتی را ثبت نموده است.

این شرکت در شش ماهه اول امسال بیش از 13000 نیروی کار خود را اخراج کرد. براساس محاسبات سی ان ان با تکیه بر اسناد اقتصادی آن شرکت این بزرگترین کاهش نیرو در تعداد کارکنان آن از زمان ثبت نام علی بابا در نیویورک در سال 2014 میلادی به این سو بوده است.

کریگ سینگلتون کارشناس ارشد چین در بنیاد دفاع از دموکراسی ها در واشنگتن می گوید: اهمیت کاهش اخیر کارکنان در صنعت فناوری چین را نمی توان دست کم گرفت. بحران شغلی در بخش فناوری که شی جین پینگ رهبر چین زمانی خاطرنشان کرد که مرحله بعدی توسعه چین را به پیش می برد می تواند جاه طلبی های او را برای تبدیل آن کشور به رهبر نوآوری و ابرقدرت فناوری جهانی در دو تا سه دهه آینده تضعیف کند.

سینگلتون می گوید: تعدیل نیروی اخیر تهدیدی دوگانه برای پکن در آینده خواهد بود زیرا نه تنها هزاران نفر به شکل غیر منتظره ای بیکار می شوند، بلکه اکنون این غول های فناوری چینی کارمندان واجد شرایط کمتری خواهند داشت تا به آنان یاری نمایند تا در نوآوری برای مقابله با رقبای غربی خود اقدام نمایند.

او می افزاید: ضرب المثلی در محافل تجاری وجود دارد که می گوید:اگر رشد نکنید در حال مرگ هستید و همین حقیقت ساده جاه طلبی های تکنولوژیکی گسترده تر چین را تهدید می نماید.

بی ثباتی اجتماعی

فناوری تنها بخش آسیب دیده چین نیست. در چند ماه اخیر اخراج های دسته جمعی بخش مختلف اقتصادی چین که زمانی پررونق بودند از تدریس خصوصی گرفته تا املاک و مستغلات را فراگرفته است. این شرایط می تواند یک مشکل بزرگ برای شی و دولت او باشد که اشتغال را به عنوان اولویت اصلی سیاست شان توصیف نموده است.

سینگلتون می گوید: نشانه های فزاینده ای وجود دارد مبنی بر این که اعتماد ضعیفی که بین مردم چین و حزب کمونیست چین وجود دارد در حال از هم پاشیدن است که می تواند منجر به درهم شکسته شدن انسجام اجتماعی گردد.

چین در امسال شاهد اعتراضات بی سابقه ای در میان طبقه میانه خود بوده است. تعداد فزاینده ای از خریداران مستاصل خانه در سراسر کشور بازپرداخت وام مسکن را متوقف نموده اند زیرا بحران املاک و مستغلات تشدید می گردد و توسعه دهندگان قادر به اتمام به موقع خانه ها نیستند.

اعتراض ها در اوایل امسال در مرکز چین شروع شد، زیرا هزاران سپرده گذار نتوانستند به پس انداز خود در چندین بانک روستایی در این منطقه دسترسی داشته باشند.

کارشناسان می گویند که مسئله بیکاری در زمان حساسی برای رهبر چین مطرح شده است. شی در پی تمدید سومین دوره تاریخی زمامداری خود در زمانی است که حزب کمونیست کنگره خود را در ماه آینده برگزار کند.

جورج مگنوس پژوهشگر در مرکز چین دانشگاه آکسفورد می گوید: اکنون زمان برگزاری کنگره حزب به قدری نزدیک است که من هیچ خطر قابل توجهی نمی بینم که اخراج های کاری جوانان باعث ایجاد خللی در نامزد شدن شی جین پینگ برای تمدید سومین دوره ریاست اش را بپذیرد. با این وجود، بیکاری جوانان در درازمدت یک تهدید بزرگ برای ثبات اقتصادی و سیاسی چین خواهد بود. این گونه نیست که دولت از مشکل مطلع نباشد اما تا به امروز نتوانسته راهکار مشخصی ارائه دهد.

لی کچیانگ نخست وزیر چین و فرد شماره 2 در سلسله مراتب حزب کمونیست آن کشور در امسال درباره اقتصاد پراکنده چین صحبت نموده و بارها بر لزوم تثبیت شرایط شغلی پیچیده و سخت تاکید نموده است.

مقام های چینی برای کاهش فشار، جوانان را تشویق نموده اند که کارآفرینی فناوری را دنبال نمایند یا در پی شغل در روستا باشند.

منبع: فرارو
انتشار: 1 مهر 1401 بروزرسانی: 1 مهر 1401 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 2150

به "از هر پنج جوان چینی یک نفر بیکار است؛ دردسری بزرگ برای شی جین پینگ (تور چین ارزان)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از هر پنج جوان چینی یک نفر بیکار است؛ دردسری بزرگ برای شی جین پینگ (تور چین ارزان)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید