فراوری آجیل افزایش می یابد ، آجیل مقرون به صرفه می گردد؟

به گزارش بهترین مقاله، با وجود گزارش هایی که از کاهش فراوری و برداشت گردو، بادام و پسته منتشر می گردد، بازار آجیل سال جاری نه تنها با هیچ کمبودی روبرو نخواهد بود، بلکه برآوردها از افزایش 20تا 30درصدی فراوری حکایت دارد.

فراوری آجیل افزایش می یابد ، آجیل مقرون به صرفه می گردد؟

به گزارش خبرنگاران، با عرضه پسته، گردو و بادام تازه به بازار میوه در هفته های گذشته، اندازه فراوری این محصولات برای تازه خوری و بعلاوه پیش بینی فراوری آجیل برای امسال مورد توجه قرار گرفته است.

رقم فراوری این محصولات از آن جهت دارای اهمیت است که هر سه این محصولات یک ماه پیش، آسیب به نسبت زیادی از بارش های سنگین ناشی از سامانه مونسون در مردادماه متحمل شدند. در استان تهران شهرستان های دماوند، فیروزکوه و بعلاوه استان کرمان، تگرگ و سیلاب بخش زیادی از محصول گردو و بادام نارس را پای درخت ها ریخت و تعدادی از درختان پسته را از ریشه کند. وزیر جهادکشاورزی برآورد اولیه خسارت بارش ها به بخش کشاورزی را 10هزار میلیارد تومان مطرح کرد اما رقم دقیق این خسارات هنوز اعلام نشده و اظهارنظرهای متفاوتی در این زمینه ارائه می گردد.

سرمازدگی، بی آبی و سیل، فراوری را کاهش داد

مشاور اتحادیه آجیل و خشکبار تهران درباره برآورد اندازه فراوری محصولات آجیل به خبرنگاران گفت: برداشت پسته، گردو و بادام و دیگر محصولات منتج به آجیل همچنان ادامه دارد و رقم دقیق فراوری این محصولات انتها شهریورماه تعیین خواهد شد.

مصطفی احمدی اضافه کرد: سال های گذشته باغداران با مشکل سرمازدگی روبرو بودند امسال سیل و تگرگ هم به این عوامل اضافه شد و خساراتی که به برخی محصولات وارد شده، برآورد حجم فراوری را سخت نموده است.

وی محصولات خسارت دیده را گردو، پسته و بادام مطرح کرد وگفت: در برخی از شهرستان ها تگرگ به بخشی از محصول گردو روی درختان خسارت زد و محصول بادام نیز خسارات مشابهی متحمل شد که در نتیجه این آسیب ها، امسال فراوری در زمینه این دو محصول و بعلاوه پسته کاهش خواهد داشت اما رقم آن تعیین نیست.

هفته گذشته نیز رئیس هیأت مدیره انجمن پسته ایران از خسارت 40تا50درصدی سرما به باغ های پسته کشور اطلاع داد.

محمد صالحی با تأکید بر اینکه هم اکنون نمی توان مجموع خسارات باغ های پسته کشور از کم آبی، سیل و سرمازدگی را برآورد کرد، اضافه کرد: به رغم نبود امکان برآورد مجموع خسارات به باغ های پسته کشور، پیش بینی انجمن این است که اندازه فراوری بسیار کمتر از اندازه مورد انتظار برای امسال باشد.

صالحی اندازه مورد انتظار برای فراوری پسته امسال را 230 تا 240هزار تن خاطرنشان کرد و اضافه کرد: این در حالی است که با توجه به خسارات به باغ ها پیش بینی انجمن پسته برای فراوری امسال 135هزار تن است.

بازار تأمین است

با وجود ارائه گزارش هایی از افت فراوری، اتحادیه باغداران کشور به عنوان مرجع دقیق اعلام آمار فراوری محصولات باغی، کاهش فراوری را تأیید نمی کند و اندازه برداشت این محصولات را در حد سال قبل می داند.

مجتبی شادلو، عضو هیأت مدیره اتحادیه باغداران کشور در گفت وگو با خبرنگاران اندازه فراوری پسته و گردو را نزدیک به آمار سال گذشته دانست و پیش بینی کرد از لحاظ تامین بازار این دو محصول چه به صورت تازه خوری و چه به صورت آجیل مسئله ای وجود نداشته باشد.

او با بیان اینکه آمار برداشت پسته از استان های مختلف هنوز نهایی نشده گفت: سرمای ابتدای امسال و بارش های نیمه تابستان خسارتی به محصولات باغی وارد کرد اما آسیب در حدی نیست که در تامین بازار مسئله ای ایجاد گردد.

شادلو پیش تر در گفت وگو با خبرنگاران از آسیب شدید محصول گردوی باغ های شهرستان های دماوند و فیروزکوه از بارندگی ها و تگرگ اطلاع داده بود.

افزایش فراوری آجیل

پیش بینی و برآورد فعالان بازار آجیل از فراوری امسال به رغم تمام خسارات وارده به محصولات اصلی این است که فراوری آجیل قطعا 20تا 30درصد بیش از رقم پارسال است.

مشاور اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار تهران با اشاره به کاهش 70درصدی فراوری آجیل در سال گذشته به خبرنگاران گفت: اندازه فراوری امسال بسیار بهتر از سال گذشته بود و برآورد رقم رشد فراوری تا امروز 30درصد بوده اما امیدواریم تا انتها شهریور بتوانیم خبر افزایش این رقم تا 50درصد را اعلام کنیم.

احمدی، نسبت به احتمال تعدیل قیمت آجیل همزمان با افزایش فراوری ابراز امیدواری کرد و اضافه کرد: قیمت بالای اقلام آجیل باعث شده بازار این محصول در رکود تورمی شدیدی قرار گیرد و امیدواریم با کاهش قیمت ها تقاضای مصرف و خرید و فروش افزایش یابد.

رئیس سابق اتحادیه آجیل و خشکبار تهران در پاسخ به این سؤال که افزایش فراوری آجیل با وجود کاهش برداشت محصولات اصلی چگونه امکانپذیر است، گفت: در برخی از محصولات نسبت به سال گذشته درصدی از افت فراوری را داریم اما برخی دیگر از محصولات به ویژه تخمه جات رشد 80تا بیش از 100درصدی فراوری گزارش شده است.

او با اشاره به اینکه آجیل 70تا 80قلم جنس را شامل می گردد، ادامه داد: در مجموع این اقلام افزایشی بین 20تا 30درصدی داریم ضمن اینکه در اقلام خسارت دیده هم اندازه افت فراوری تعیین نیست.

به گفته احمدی مصرف آجیل کشور در سال های گذشته بین 150تا 200هزار تن بود که طی سال های اخیر هر سال نسبت به سال قبل کمتر شده است و مصرف 20هزارتنی پسته نیز در سال های اخیر تا 10هزارتن کاهش یافته و این عامل به موازات مسائل صادراتی ناشی از تحریم، باعث شده حجم زیادی محصول در انبارها باقی بماند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 13 شهریور 1401 بروزرسانی: 13 شهریور 1401 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 2139

به "فراوری آجیل افزایش می یابد ، آجیل مقرون به صرفه می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری آجیل افزایش می یابد ، آجیل مقرون به صرفه می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید