اقتصاد گردشگری هنری جایگزین صنایع و کشاورزی غیرمولد در شهرهای کهن ایران

به گزارش بهترین مقاله، خبرنگاران/کرمان یک کارشناس هنری و موسیقی در استان کرمان بر اقتصاد گردشگری هنری به جای صنایع و کشاورزی غیر مولد در شهرهای کهن ایران تاکید نمود.

اقتصاد گردشگری هنری جایگزین صنایع و کشاورزی غیرمولد در شهرهای کهن ایران

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات ویزای توریستی کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای کانادا، ویزای مالتی 5 ساله با دعوتنامه معتبر دریافت کنید.

مسعود نکویی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خبرنگاران، اضافه کرد: تداوم رکود مالی ملی و جهانی زنگ خطری برای صنایع غیر مولد و غیرمالی در ایران و بازنگری سیاست گذاری کلان در این عرصه است.

وی توضیح داد: شهرهایی با قدمت چند هزار ساله به بهانه ایجاد اشتغال بومی و فراوری ملی قربانی صنایع و کشاورزی نصفه و نیمه ای می شوند که آخر سر در بهترین حالت آن صنایع با کمتر از نیمی از ظرفیت اسمی فعالیت نمایند، مواد خام را زایل نمایند، آب در حال اتمام را مصرف نمایند و کارگرانی نیمه شاغل و بلاتکلیف را به جامعه تحمیل نمایند و یا پروژه ها به دلیل مسائل متنوع، نیمه کاره رها شده و غیرمالی و غیر قابل بهره برداری محسوب می شوند.

نکویی اعلام کرد: در جهان و در کشورهای توسعه یافته اینگونه نیست که یک کشور تمامی نیازهای مصرفی و تکنولوژیکی خود را خودش فراوری کند بلکه عمدتا در صنایع و محصولات کشاورزی و تکنولوژیکی که مزیت رقابتی دارد و یا مشتری کافی داخلی و خارجی دارد تمرکز و سرمایه گذاری می نماید و به جای اصرار بر فراوری غیر مولد و غیر مالی تمرکز خود را بر توانایی ها و ارزش آفرینی استراتژیک قرار می دهد.

این کارشناس هنری گفت: گاهی ضروری است به پیشینه خود برگردیم و ببینیم که ایرانیان قدیم در فراوری علم و دانش و ادبیات و هنر بسیار پیروز و همچنین صاحب سبک بوده اند.

وی ادامه داد: ایران در طی چندین سال گذشته نشان داده که خودروساز و مونتاژکار خوبی نبوده و حتی کشورهایی که بعد از ایران خودروسازی را آغاز کردند به سرعت پیشرفت کردند و گوی رقابت را از ایران ربودند اما ایران همچنان بر خودروسازی اصرار دارد.

نکویی گفت: در بخش کشاورزی سالیانه حجم عظیمی از محصولات حتی برای برداشت به صرفه نیستند چه رسد به حمل و نقل و رسیدن به دست مصرف نماینده، که بخش زیادی از آنها زیر زمین و یا روی درختان می مانند و برداشت نمی شوند و بسیاری مثال های مشابه صنایع فراوریی و کشاورزی که شرایط مشابه یا بدتری دارند و البته همه به وجود آب به شدت وابسته هستند.

وی در ادامه اضافه کرد: شهرهای سنتی ما همانند کرمان، اصفهان، یزد ، شیراز با پیشینه عظیم فرهنگی هنری خود در محاصره صنایعی قرار گرفته اند که اکثرا با کمتر از نیمی ظرفیت فعالیت می نمایند و بعضی از آنها مواد اولیه خود را نیز زایل می نمایند و محیط زیست را آلوده می نمایند و آب کمیاب را از بین می برند.

نکویی اعلام کرد: اگر در این شهرها و اطراف آنها به جای سرمایه گذاری روی این صنایع زایل نماینده ، آلوده نماینده و مصرف نماینده و غیرمولد ، بر روی صنعت گردشگری و خصوصا گردشگری هنری تمرکز گردد علاوه بر تکیه بر داشته های فرهنگی و صنایع دستی، می توانیم با برگزاری فستیوال های هنری و فرهنگی علاوه بر کسب درآمد و اشتغال زایی در این حوزه، لااقل از عواقب و آلودگی ها و ضایعات صنایع غیر مولد جلوگیری کنیم.

وی اظهار کرد: یکی از بدترین پیامدهای صنایع ، تبعات زیست محیطی پس از خاتمه چرخه عمر آن صنعت است که کشورهای توسعه یافته از جمله امریکا هنوز با آن دست و پنجه نرم می نمایند. تأسیسات عظیم و ساختمان های متروکه و زمین های نابارور و آلوده این صنایع به دلیل پرهزینه بودن قابل تخریب و بازسازی نیستند و بسیار بیش از درآمدهای کسب شده در طی فعالیت برای آن منطقه تبعات دارند.

نکویی گفت: دلیل اصرار نهادهای سرمایه گذاری بر ایجاد صنایع فراوریی و کشاورزی ناکارآمد که به تدریج موجب نابودی شهرهای سنتی و فرهنگی می گردد کاملا تعیین نیست به خصوص با توجه به رکود فعلی، این ایجاد مقرون به صرفه هم نیست.

وی اضافه کرد: هر گردشگر به طور متوسط معادل 25 بشکه نفت خام به اقتصاد ایران سود می رساند یعنی اگر ما به جای پرورش کارگران صنعتی که تکنولوژی صنعت درجه دو و سه آن نیز خریدنی و منقرض شده از کشورهای واسطه است، کاربران و راهنمایان و کارشناسان گردشگری پرورش بدهیم علاوه بر حفظ سرمایه های زیست محیطی و حفظ آثار باستانی و فرهنگی و گسترش زیبایی شهرها در جهت جذب گردشگران و فراهم کردن امکانات برگزاری فستیوال ها و کارناوال های چندهزار نفره به مناسبت های فرهنگی و هنری، می توانیم مالی پویا در این صنعت پرنشاط و پاک و جهانی داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 699

به "اقتصاد گردشگری هنری جایگزین صنایع و کشاورزی غیرمولد در شهرهای کهن ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقتصاد گردشگری هنری جایگزین صنایع و کشاورزی غیرمولد در شهرهای کهن ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید