خبرنگاران حریرچی: احتمال قرمز شدن تهران و اصفهان در هفته آینده وجود دارد

به گزارش بهترین مقاله، تهران- خبرنگاران- ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت از احتمال قرمز شدن تهران و اصفهان در هفته آینده خبر داد و گفت: در صورت قرمز شدن تهران تنها مشاغل گروه اول می توانند به فعالیت های روزانه خود بپردازند.

خبرنگاران حریرچی: احتمال قرمز شدن تهران و اصفهان در هفته آینده وجود دارد

به گزارش خبرنگاران، حریرچی شنبه شب با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی به فرایند صعودی مبتلایان به ویروس کرونا در کشور اشاره کرد و اضافه کرد: در اسفند 99 رعایت مقررات بهداشتی از 83 درصد به حدود 56 درصد و در حال حاضر هم به 53 درصد رسیده است و عامل اصلی آن، دورهمی ها و خریدهای اسفند می باشد، زیرا اوج کار ادارات و بسکمک از مشاغل در اسفند است لذا موارد ابتلا، بستری و فوتی ها افزایش داشته و البته اثر سفرهای نوروزی را در 2 الی 3 هفته آینده شاهد خواهیم بود.

او ادامه داد: 17 هفته تقریباً آرامی را سپری کردیم زیرا رعایت مقررات مناسب انجام می شد اما در انتهای این دوره 17 هفته ای، موارد بستری ها فرایند صعودی قابل توجهی به خود گرفت.

حریرچی اضافه کرد: در حال حاضر آمار متوسط بستری ها در کشور روزانه 3 بستری به ازای هر 100 هزار نفر می باشد با این فرایند، میزان بستری های هفتگی ما نسبت به هفته های گذشته 2 هزار و 500 نفر اضافه شده است.

معاون کل وزیر بهداشت گفت: درست است که هنوز به فوت نرسیده ایم اما پیش بینی می شود کماکان رقم فوتی ها بین 100 الی 123 نفر باشد لذا نباید این گونه فکر کرد که مرگ 100 نفر در مقابل 80 میلیون جمعیت کشور، رقمی محسوب نمی شود.

حریرچی اضافه کرد: در حال حاضر در کشور روزانه هزار الی هزار و 50 نفر فوتی به ثبت می رسد وقتی از 123 فوتی کرونایی صحبت می کنیم یعنی 12 درصد کل فوتی های کشور و این رقم قابل توجهی می شود و اگر این رقم به 200 نفر برسد یعنی 20 درصد فوتی های کشور حاصل کرونا خواهد بود.

معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: عامل اصلی انتقال ویروس کرونا، هم نفس شدن افراد است، استفاده از ماسک و پرهیز از دورهمی ها، مسافرت ها و تعطیلی ها همه به کاهش روبروه افراد در جامعه کمک می کند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر نگرانی اصلی و توصیه ما این است که آن ها که سفر رفته اند از نظر ما مرتکب رفتار بد اجتماعی شده اند و در حال حاضر لااقل کمک کنند و به دورهمی نفرایند و فقط برای کارهای ضروری از خانه خارج شوند، زیرا ممکن است در استان های با ابتلای بالا به کرونا مبتلا شده باشند و وظیفه ما این است که این افراد را به خانه هایمان دعوت نکنیم.

معاون کل وزیر بهداشت گفت: در حال حاضر نگران مترو، اتوبوس ها و تاکسی ها هستیم، زیرا مبتلایان سایر استان ها به تهران و شهرهای بزرگ برگشته اند و احتمال پخش بیماری میان سایر افراد است و ما نگران ادارات هستیم، چون ترکیب مختلفی از استان ها به ادارات برگشته اند و با تبادل ویروس میان دیگران احتمال ابتلا را افزایش می دهند و به این علت است که اصرار به شدید شدن محدودیت ها داریم.

وی با بیان اینکه هر مرحله از کرونا مشمول دستورالعمل خاصی است، اضافه کرد: وقتی شهری نارنجی و قرمز می شود بیش از بیمار یابی، این اعمال محدودیت های شدید است که کمک می کند و وقتی می گوییم برخی شهرها قرمز و نارنجی هستند باید با اعمال محدودیت های شدیدتر، راه تبادل بیشتر ویروس را مسدود کنیم.

حریرچی گفت: در آخرین نمودارها موارد سرپایی مثبت کشور فرایند افزایش و عمودی را نشان می دهد یعنی در یک هفته، از 31 هزار مورد سرپایی مثبت به 61 هزار نفر رسیده ایم.

معاون کل وزیر بهداشت اضافه کرد: معمولاً اصل آمار سرپایی ها افزایش می یابد و بعد از 2 هفته بستری ها و 2 هفته بعد هم مرگ و میر افزایشی می شود، متاسفانه ما این فرایند را خواهیم داشت، چشم امید ما به کم شدن رفت و آمدها در ماه مبارک رمضان است.

وی شرح داد: در شهرهای قرمز و نارنجی به تالارهای پذیرایی برای مراسم افطاری مجوزی داده نمی شود و برگزاری این مناسبات، ممنوع خواهد بود و در شهرهای قرمز رستوران ها فقط می توانند سرویس بیرون بر داشته باشند و مردم در این چند روز فکر عروسی نباشند و هر مناسبتی که باشد اعم از ملی، مذهبی، عروسی و عزا مضر است.

حریرچی گفت: سفر به عراق ممنوع و مضر است، زیرا در عراق همه گیری وجود دارد، سفر ترکیه هم به علت وجود همه گیری جدید، مضر است، پس دو گانه سازی های دین و ... اصلا ضرورتی ندارد اصل آن است که مردم با یکدیگر روبه رو نشوند و بیماری را به یکدیگر منتقل نکنند.

معاون کل وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به نمودارهای آماری، آمار مرگ و میر و آمار سرپایی مثبت روزانه جهان را همراه با افزایش شدید بیان نمود و اضافه کرد: فرانسه و ایتالیا و بسکمک دیگر از کشورها به قرنطینه کامل رفته اند، در خاورمیانه هم آمار مرگ و میر عراق افزایشی شده و متاسفانه استان خوزستان ما هم تابع عراق شده و منحنی مرگ و میر و سرپایی های مثبت این استان هم مانند عراق رو به افزایش است و تقریبی همین وضع برای کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، چهار محال و بختکمک و بوشهر هم حکم فرما شده است.

او گفت: اگر می گوییم به عراق نروید، نه به علت این است که زیارت امام حسین (ع) نروید، بلکه به علت آن است که همه گیری در عراق رو به برتری گذاشته و در ترکیه هم همینطور است، زیرا آمار سرپایی های مثبت به روزانه 37 الی 38 هزار نفر رسیده است لذا ما در کشورهای ترکیه و امارات به غیر از ویروس انگلیسی، نگران ویروس آفریقایی هم هستیم.

معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شرح داد: در جهان هیچ کشور و هیچ جایی از کرونا در امان نخواهد بود مگر آن که همه مردم جهان با هم در امان باشند.

حریرچی اضافه کرد: کریس موری به عنوان مهم ترین فردی که آمار حیاتی جهان را اعلام می کند معتقد است با وضع جهشی که در ویروس آفریقایی و برزیلی مشاهده می شود حتی با واکسیناسیون، ممکن است دوباره در جهان شاهد همه گیری کرونا باشیم و پیش بینی هایی که برای انتها یافتن کرونا تا انتها سال های 2021 و 2022 می کردند معلوم نیست با جهش های ویروس کرونا حاصل شود.

وی گفت: ما پیش گو نیستیم، اما پیش بینی کننده ایم و بر اساس علم صحبت می کنیم لذا وقتی رعایت دستورالعمل های بهداشتی از 83 درصد به 57 درصد می رسد مطمئن باشید که موارد ابتلا و سایر آمارها افزایشی خواهد بود.

معاون کل وزیر بهداشت شرح داد: زدن ماسک یک اقدام منفرد و خیلی مهم است، اما همه چیز نیست حتی استفاده از دو ماسک همزمان در محیط های بسته همچون مترو و تاکسی هم نمی تواند ایمنی قطعی را در بر داشته باشد، زیرا اعضای خانواده در خانه ای که حدود 220 متر مکعب هوا دارد یا تاکسی ها که حدود 4 متر مکعب هوا دارند هم با استفاده از دو ماسک همچنان احتمال ابتلا دارند لذا ماسک تنها یک عامل مهم است، اما کافی نیست.

حریرچی اضافه کرد: حدود 10 درصد مردم، دارای ویلا یا شرایط استفاده از فضاهای مشابه هستند باقی افراد برای مسافرت از وسایل نقلیه یا از حمل و نقل عمومی استفاده می کنند که احتمال ابتلا در آن ها فراوان تر است لذا به این علت می گوییم که مردم سفر نفرایند، از طرفی سفرها کاهش داشته، اما میزان تردد در کوه های شمال تهران 350 درصد افزایش داشته است.

معاون کل وزیر بهداشت با بیان اینکه یک پنجم جمعیت کشور در مدارس هستند، گفت: 16 میلیون دانش آموز و معلم در کشور وجود دارد 4 و نیم میلیون نفر دانشجو و حدود نیم میلیون نفر هیات علمی و استاد، این ها روی هم یک چهارم جمعیت کشور را تشکیل می دهند حال با اعمال محدودیت های تردد شبانه و رنگ بندی های قرمز و نارنجی تنها 4 الی 10 درصد از ترددهای 6 ماه گذشته کم شده است پس نباید به سر خودمان منت بگذاریم.

حریرچی شرح داد: مسابقه فوتبالی که امروز (شنبه) در مشهد برگزار گشت، با حضور تماشاگران انجام شد پس مسئولین مربوطه آنجا چه می کردند.

وی اضافه کرد: درست است که به سالن های ورزشی، کنسرت موسیقی و سینما نمی رویم، اما دورهمی ها افزایش داشته است و این خود علت کافی برای افزایش ابتلاها به شمار می رود.

معاون کل وزیر بهداشت گفت: در حال حاضر در هر 31 استان کشور، ویروس انگلیسی وجود دارد و در برخی از استان های جنوب غربی کشور بعضاً 30، 40 و گاهی 50 درصد موارد تست ها مثبت می شود، اما در حال حاضر، نگرانی ما ورود ویروس های جهش یافته غیر انگلیسی به کشور است چنانچه ویروس داخلی کشورمان جهش یابد و یا ویروس جهش یافته ای وارد کشورمان شود در هر دو مورد ما ملزم به رعایت احتیاط بیشتر هستیم.

وی با اشاره به نمودارهای آماری، میزان رعایت مقررات بهداشتی کرونا در برخی استان های کشور را 29 درصدتا 36 درصد و در برخی استان ها هم تا 79 درصد اظهار داشت و اضافه کرد: روی هم رفته این میزان رعایت دستورالعمل ها بسیار کم است و میزان مطلوب رعایت مقررات از نظر ما 90 درصد است که متأسفانه هیچگاه به این رقم نرسیده ایم.

معاون کل وزیر بهداشت بالاترین میزان رعایت مقررات بهداشتی در کشور را تا به امروز 83 و هشت دهم درصد بیان کرد و ادامه داد: استان هایی که میزان رعایت کمی دارند ولو اینکه توریستی نباشند احتمال ابتلای بالاتری را تجربه خواهند کرد.

حریرچی گفت: ما نگران کسانی هستیم که تا به حال به کرونا مبتلا نشده اند و نکات بهداشتی را رعایت نکرده اند، نگران لایه هایی از اجتماع هستیم که تا به امروز کمتر با کرونا روبرو شده اند، زیرا آن دسته از شهرهایی که تا به امروز ابتلا به کرونا را به شکل شدید تجربه کرده اند از یک ایمنی ناخواسته نامطلوب که به قیمت بیماری و مرگ و میر برخی از همگنان خودشان پیدا کرده اند تا اطلاع ثانوی ایمنی دارند.

او ادامه داد: فاجعه اینجاست که روزانه حدود 12 الی 15 هزار نفر افرادی که باید در قرنطینه باشند از قرنطینه خارج می شوند و 70 درصد افرادی که مکلف به قرنطینه هستند بیش از 2 کیلومتر از خانه شان فاصله می گیرند و در جامعه هستند کسانی که کم علامت و یا بی علامت هستند، ولی پدر و مادر و اقوام پیرشان را مبتلا می کنند.

معاون کل وزیر بهداشت گفت: براساس تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا، آن فردی که تست مثبت کرونا دارد و شناسایی شده است، دیگر بلیت هواپیما و قطار برایش صادر نمی شود، اما اگر غیر رسمی بلیتی تهیه کند و یا با خودروی شخصی به سفر برود دیگر قابل تشخیص و رهگیری نیست.

وی با اشاره به میزان جرایم خروج از قرنطینه در خارج کشور گفت: در کانادا جریمه فردی که مشمول قرنطینه باشد 4 هزار دلار کانادایی است و اگر معلوم شود فرد دیگری را هم مبتلا کرده 80 هزار دلار است و اگر فردی را مبتلا کند و آن فرد فوت کند 430 هزار دلار جریمه خواهد شد. در حال حاضر جریمه های کرونایی در کشور ما بازدارندگی ندارد، زیرا کسانی که که مبالغ هنگفتی برای اقامت هتل و یا اجاره ویلا می دهند و ماشین های میلیاردی دارند را نمی توان با 500 هزار تومان یا 1 میلیون جریمه ترساند.

معاون کل وزیر بهداشت اضافه کرد: براساس ماده 608 قانون مجازات های تهدید سلامتی جرم محسوب می شود.

وی با اشاره به شرایط مجاز افراد برای مسافرت های هوایی گفت: کسی که قصد سوار شدن به هواپیما دارد باید تست منفی کرونا داشته باشد از این رو آن دسته از مسافرانی که از خارج کشور به ایران می آیند با داشتن جواب تست منفی، مجدد از ان ها در کشورمان تست گرفته می شود.

معاون کل وزیر بهداشت اضافه کرد: مردم باید توجه کنند که اگر امروز به کرونا مبتلا شوند تا روز هفتم، نتیجه تست کرونای آن ها منفی خواهد بود و معمولاً تست های پی. سی. آر یک یا دو روز مانده به علامتدار شدن، مثبت می شود.

حریرچی گفت: کرونا در جهان سبب تعطیلی بسکمک از صنایع از جمله صنعت گردشگری، سینما و ... شده حتی رئیس جمهور امریکا اعلام کرده امریکا کشوری است که اگر یک امریکایی در افغانستان کشته شود تمام جهان را به هم می ریزد حال به واسطه کرونا بیش از 500 هزار نفر کشته داده است.

معاون کل وزیر بهداشت اضافه کرد: اگر فوت بالای 200 نفر را تجربه کنیم که البته چندان هم دور از تصور نیست امکان قرنطینه نیمه کامل خواهد بود، زیرا تا 3 هفته آینده آمار فوتی های 3 رقمی را تجربه خواهیم کرد. در همه جهان ثابت شده است اگر مرگ و میر به علت ویروسی بالا رود مرگ و میر ناشی از سایر اتفاقات غیر ویروسی هم افزایش می یابد، زیرا تخت بیمارستان ها درگیر بیماران کرونا می شود و تختی برای سایر درمان ها نخواهد بود.

او ادامه داد: اروپایی ها می گویند موج چهارم کرونا، موج مسائل روانی ناشی از کروناست. در ژاپن هم مرگ ناشی از مسائل روانی و فشارهای روانی بیش از مرگ و میر کرونایی است.

معاون کل وزیر بهداشت گفت: موج کرونا به جز خوزستان در تمام استان های کشور صعودی است و در تهران نسبت به دو هفته گذشته موارد سرپایی، بستری و فوت 50 تا 70 درصد افزایش داشته است.

حریرچی با بیان اینکه در هفته دوم بهمن، شهر با وضع قرمز در کشور نداشتیم اضافه کرد: 18 شهر در وضع نارنجی و 301 شهر آبی در هفته دوم بهمن داشتیم، ولی الآن 28 شهر آبی، 173 شهر با وضع قرمز و نارنجی و 247 شهر با وضع زرد در کشور داریم.

او ادامه داد: در حال حاضر فرایند کرونا در خوزستان نزولی است، ولی مازندران در حال ورود به پیک جدید کرونا است.

حریرچی گفت: موج کرونا در ایلام، چهار مهال و بختکمک، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، لرستان، هرمزگان، البرز و در تمام استان های کشور صعودی است و در تهران نسبت به دو هفته گذشته موارد سرپایی، بستری و فوت 50 تا 70 درصد افزایش داشته است.

معاون کل وزیر بهداشت درباره واکسیناسیون هم اضافه کرد: یک سند 89 صفحه ای در 30 دی درباره نحوه واکسیناسیون، اولویت ها، معیارها و نظارت ها منتشر کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه فرایند ارائه واکسیناسیون دارای 4 مرحله است گفت: فاز نخست کارکنان خط اول ارائه خدمات به بیماران کرونا که در معرض خطر بالای ابتلا و انتقال عفونت به سایر اعضای جامعه هستند می باشد و همچنین افراد با ریسک بسیار بالای بستری شدن و مرگ به دلیل کرونا مانند افرادی که در مراکز نگهداری سالمندان و جانبازان هستند می باشد.

معاون کل وزیر بهداشت اضافه کرد: فاز اول 1 میلیون و 300 هزار نفر را در بر می گیرد که به حدود 2 میلیون و 600 هزار دوز واکسن نیاز است.

او گفت: فاز دوم شامل افراد مسن بالای 65 سال که به ترتیب از 80 سال به بالا و بعد از ان سنین تا 65 سال را در بر خواهد گرفت و همچنین افراد با بیماری زمینه ای پر ریسک 16 تا 64 سال می باشد را در بر می گیرد.

معاون کل وزیر بهداشت اضافه کرد: در فاز دوم و سوم هر کدام 12 الی 13 میلیون نفر هستند و فاز چهارم هم سایر افراد هستند.

او ادامه داد: فاز سوم افراد ساکن در مراکز نگهداری جمعی مانند سربازخانه، زندان و ... و همچنین سایر کارکنان خدمات ضروری برای جامعه مانند سایر کارکنان وزارت بهداشت و درمان، بانک، نیروی انتظامی و البته افراد 55 تا 64 سال سن می باشند را در بر می گیرد که حدود 12 میلیون نفر را شامل می شود.

معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: فاز چهارم هم شامل سایر افراد جامعه بر اساس اولویت سنی می شود.

وی اضافه کرد: در فاز اول حدود 590 هزار دوز واکسن توزیع شد که به تدریج ادامه خواهد داشت و 80 درصد کادر درمان که خدمات مستقیم شدید ارائه می دهند در آن واکسینه شده اند.

معاون کل وزیر بهداشت شرح داد: ابتلا به کرونا در پادگان ها و نیروهای نظامی خیلی کم بوده است و رعایت مناسبی اجرا شده است.

حریرچی همچنین اضافه کرد: تمام واکسن هایی که توسط وزارت بهداشت توزیع می شود رایگان است.

وی با اشاره به اینکه هنوز مجوزی برای واردات واکسن به شرکت های خصوصی داده نشده است اضافه کرد: تا به امروز واکسنی توسط بخش خصوصی وارد نشده و البته واردات واکسن کرونا بسیار سخت است.

معاون کل وزیر بهداشت گفت: کشور هند دارای بالاترین آمار تولید واکسن آسترازنکا و بیشتر واکسن های کووید است، ولی تا الآن 4 و نیم درصد مردم کشور خودش را واکسیناسیون کرده است. در روسیه 4 و نیم درصد و در چین هم زیر 4 درصد واکسیناسیون اجرا شده است و در کل جهان با 7 میلیارد و 790 میلیون جمعیت تا امروز 637 میلیون دوز واکسن توزیع شده است یعنی حدود 8 درصد که 80 درصد از این 8 درصد فقط در 10 کشور جهانست.

وی اضافه کرد: تعداد کشورهایی که توانستند واکسیناسیون دو دوز افراد را به بیش از 10 درصد برسانند به 10 کشور نمی رسد و همچنین کشورهایی که تعداد واکسن به ازای نفر را به بیش از 30 درصد رسانده اند حدود 20 کشور است.

معاون کل وزیر بهداشت ادامه داد: توزیع واکسن فایزر و مدرنا هم سیاسی است و توزیع آن در حال حاضر اقتصادی و انسانی نیست.

وی اضافه کرد: سازمان جهانی بهداشت اطلاعیه رسمی صادر می کند مبنی بر اینکه در 10 کشور افراد زیر 30 سال واکسیناسیون می شوند، ولی حدود یکصد کشور در جهان هنوز نتوانسته اند کارکنان بهداشت و درمان خود را واکسینه کنند یعنی بی عدالتی محض اتفاق می افتد.

معاون کل وزیر بهداشت شرح داد: آمریکا اعلام می کند به همه جهان واکسن می دهیم البته بعد از اینکه واکسیناسیون خودمان تمام شد و برای کشورها مانع ایجاد می کنند.

او گفت: کشور کانادا به ازای 1 نفر 9 عدد واکسن خریداری کرده، ولی واکسیناسیون در این کشور زیر 10 درصد است.

حریرچی اضافه کرد: پاکبان هایی که در معرض انتقال پسماندهای بیمارستانی هستند جزو گروه نخست واکسیناسیون هستند.

او ادامه داد: مقرر شده بود که فاز یک واکسیناسیون تا انتها اسفند 99 به انتها برسد، ولی به علت بد قولی شرکت آسترازنکا و کوواکس به تأخیر افتاد، ولی با واکسن هایی که دریافت کردیم امیدواریم تا دو هفته آینده گروه اول را واکسینه کنیم و بعد از آن وارد واکسیناسیون گروه دوم انجام خواهد شد.

معاون کل وزیر بهداشت گفت: هیچ تفاوتی میان مردم و مسئولین برای واکسیناسیون نداریم، ولی استثناء هم داریم به عنوان مثال به ورزشکاران پارالمپیک که برای مسابقات راهی می شوند واکسن توزیع کردیم.

وی در انتها درباره زمان واکسیناسیون عمومی با واکسن تولید داخل هم اضافه کرد: تولید کنندگان اظهار داشتند که واکسن انستیتو پاستور از اردیبهشت و واکسن برکت از اواخر خرداد تا اوایل تیر در دسترس قرار می گیرد و امیدواریم واکسیناسیون عمومی زودتر از مهر ماه انجام شود.

منبع: ایرنا
انتشار: 1 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 1 اردیبهشت 1400 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 1582

به "خبرنگاران حریرچی: احتمال قرمز شدن تهران و اصفهان در هفته آینده وجود دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران حریرچی: احتمال قرمز شدن تهران و اصفهان در هفته آینده وجود دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید