چطور مربای گلابی را درست کنیم که سیاه نشود و شکرک نپزد؟

به گزارش بهترین مقاله، مربای گلابی به صورت رنده شده یا خرد شده از جمله خوشمزه ترین است. اما فوت و فن های درست کردن مربای گلابی پاییزی و زمستانی خوشمزه چیست؟ چکار کنیم هم و هم مربای گلابی سیاه نشود و شکرک و کپک نزند. طرز تهیه مربای گلابی خوشمزه خانگی به روشی متفاوت و آسان را در بخوانید. با همراه باشید.

چطور مربای گلابی را درست کنیم که سیاه نشود و شکرک نپزد؟

مواد لازم برای تهیه مربای گلابی خرد شده

مواد اولیهمقدار مورد احتیاج
گلابی (پوست کنده و مکعبی خرد شده)1 کیلوگرم
شکر1 کیلوگرم
آب2 لیوان فرانسوی دسته دار
هل3 عدد
زعفران (دم نموده غلیظ)1 قاشق غذاخوری (اختیاری)
آبلیمو1 قاشق غذاخوری
میخک آسیاب شده1/4 قاشق چای خوری

مدت زمان آماده سازی مواد اولیه: 10 دقیقه

مدت زمان مورد احتیاج برای پخت مربای گلابی: 30 دقیقه

مراحل طرز تهیه مربای گلابی خرد شده

طرز تهیه مربای گلابی خرد شده یکی از رایج ترین روش های درست کردن این مربا است. شما می توانید مربای گلابی خوشمزه پاییزی و زمستانی را به سادگی و در طی چند مرحله کوتاه در خانه درست کنید. در ادامه می توانید با مراحل درست کردن مربای گلابی زمستانی و خوشمزه آشنا شوید.

مرحله اول: جوشاندن مواد مربای گلابی

در اولین مرحله از طرز تهیه مربای گلابی ابتدا شربت مربا را هم درست کنید. آب و شکر، را در یک قابلمه بریزیدُ میخک و هل سبز را هم اضافه کنید. قابلمه و روی شعله ملایم گاز بگذارید تا آب بجوشد و دانه های شکر در آن حل شوند.

در صورت تمایل می توانید شکر و هل را از فروشگاه های به روش های خرید یا اینترنتی بخرید.

مرحله دوم: اضافه کردن گلابی ها به شربت

در فاصله جوش آمدن مواد قابلمهُ باید گلابی ها را بشویید و اگر پوست آنها ضخیم است، پوست گلابی ها را بگیرید. سپس گلابی ها را خرد کنید. سپس گلابی ها را در قابلمه حاوی آب و شکر بریزید. مقدار ترکیب آب و شکر فقط باید به حدی باشد که روی گلابی ها را بپوشاند. درب قابلمه را باز بگذارید تا مربای گلابی تیره نشود. اگر مربا را روی شعله ملایم گاز بپزید، مربا شکرک نمی زند چون آب آن به مرور تبخیر می شود.

نکته مهم: یک راه چاره مفید برای پیشگیری از سیاه شده گلابی ها در مربای گلابی سبز یا زرد این است که چند دقیقه گلابی های خرد شده را در مقداری آب و سرکه یا آب و آبلیمو قرار دهید و سپس آبکشی کنید. اجازه دهید گلابی ها در آبکش خشک شوند و سپس به شربت مربا اضافه نموده و مربا را درست کنید.

مرحله سوم: اضافه کردن آبلیمو و زعفران به مربای گلابی

در این مرحله از طرز تهیه مربای گلابی باید روی شعله ملایم گاز این ترکیب را مرتب و به آرامی برای پیشگیری از له شدن تکه های گلابی هم بزنید. هر چه بیشتر هم بزنید مربا غلیظ تر می شود و بافت خوبی پیدا می نماید. 30 دقیقه برای پخت مربای گلابی کافی است. 5 دقیقه قبل از برداشتن مربا از روی شعله گاز آبلیمو و زعفران دم نموده را اضافه کنید و هم بزنید.

مرحله آخر: آماده شدن مربای گلابی

در آخرین مرحله از طرز تهیه مربای گلابی بعد از این که شهد مربا غلیظ و رنگ گلابی ها طلایی شد مربا آماده است. یک نشانه آماده شدن مربا این است که در زمان جداسازی کف مربا، شیره از قاشق به حالت فنری به سمت بالا بر می شود، این به معنای غلظت مناسب مربا است؛ یعنی مربا به قوام رسیده است.

وقتی کف روی مربا را به آرامی برداشتید، اجازه دهید مربا در همان قابلمه و در دمای محیط سرد شود. سپس مربای گلابی را در ظروف شیشه ای درب دار تمیز، خشک و بدون بو بریزید و درب شیشه را محکم ببندید.

برای خرید آبلیمو و زعفران و بعلاوه انواع از فروشگاه های به روش های خرید حضوری یا اینترنتی می توانید اقدام کنید.

بیشتر بخوانید:

نکات مهم شکرک و کپک نزدن مربای گلابی

  • حین درست شدن مربا به هیچ وجه درب قابلمه را نگذارید چون هم مربا بد رنگ و کدر می شود و هم روی گاز سر می رود.
  • می توانید به جای خرد کردن گلابی ها، گلابی را پوست بگیرید و با یک چاقوی تیز از وسط نصف کنید. ساقه چوبی گلابی را جدا نکنید و فقط هسته گلابی ها را با نوک چاقو بیرون بیاورید. به همین ترتیب گفته شده در بالا مربای گلابی درسته را تهیه کنید.
  • اگر هم گلابی ها کوچک هستند آن ها را پوست بگیرید، انتهای گلابی را با چاقوی تیز جدا کنید و ساقه گلابی را باقی بگذارید و مربا را درست کنید.
  • در طرز پخت مربای گلابی نارس اگر از گلابی های کوچک استفاده می کنید، می توانید پوست گلابی را جدا کنید و آن ها را به صورت درسته برای تهیه مربای گلابی درسته به کار ببرید.
  • یک روش برای این که مطمئن شوید شهد مربای گلابی به قوام مورد نظر رسیده یا خیر و مربا آماده شده است، این است که مقداری از شربت مربا را با قاشق بردارید و صبر کنید تا سرد شود. حالا کمی از شهد را با دو انگشت بردارید و اگر حالت کشدار و چسبنده داشت و آبکی نبود، یعنی مربای شما آماده است.
  • بعد از آماده شدن مربای گلابی حتماً برای چند ساعت صبر کنید تا مربا در دمای محیط کاملاً خنک شود و بعد آن را داخل شیشه های تمیز و خشک بریزید.
  • بهتر است از گلابی سفت یا کال و بدون لک در تهیه مربای گلابی سفت بهره ببرید. اگر هم بخشی از گلابی خراب یا نرم بود، حتماً آن قسمت را با چاقو جدا کنید و بقیه گلابی را برای تهیه مربا به کار ببرید. مدت زمان پخت مربای گلابی با گلابی سبز و کال بیشتر از گلابی های رسیده است.
  • برای طرز تهیه مربای ترکیبی گلابی و سیب، علاوه بر گلابی، سیب هم به مواد مربا اضافه کنید. فقط در این روش، قطعه های سیب و گلابی باید هم مقدار باشند.
  • اگر شربت مربا گلابی به قوام مورد نظر نرسد و شل باشد، مربای شما بعد از مدت کوتاهی کپک می زند.
  • برای این که مربای گلابی شکرک نزند باید اجازه دهید شهد شکر روی شعله ملایم گاز به غلظت مناسب برسد و به اصطلاح قوام پیدا کند تا آب موجود در شهد مربا باعث کپک زدن مربا نشود.
  • اگر مربا کپک زد مقداری شکر روی مربا بریزید و دوباره آن را بجوشانید تا کپک مربا از بین برود. گاهی اوقات دلیل کپک زدن مربا کم بودن مقدار شکر آن است. روش های پیشگیری از کپک زدن مربا را بلد هستید؟
  • اگر به مربای گلابی در حال پخت آبلیمو اضافه کنید احتمال شکرک زدن آن کم می شود. سایر روش های پیشگیری از شکرک زدن مربا را می دانید؟
  • در صورتی که مربای گلابی شکرک زد می توانید این شکرک را به راحتی رفع کنید. یک روش این است که کمی آب جوش و یک قاشق غذاخوری آبلیمو تازه به مربا اضافه کنید و اجازه دهید روی شعله ملایم گاز کمی بجوشد.
  • اضافه کردن یک یا دو قاشق غذاخوری گلاب همراه با زعفران دم نموده به مربای گلابی هم اختیاری است.

بیشتر بخوانید:

فوت و فن های خوشمزه شدن مربای گلابی

چرا در طرز تهیه مربای گلابی شهد مربا باید کاملاً غلیظ شود؟

اگر شربت مربا گلابی به قوام مورد نظر نرسد و شل باشد، مربای شما بعد از مدت کوتاهی کپک می زند

چه نوع گلابی برای تهیه مربای گلابی مناسب است؟

در طرز تهیه مربای خوشمزه گلابی سعی کنید از گلابی هایی که بافت سفت و منسجمی دارند و بدون لک و ایراد هستند بهره ببرید. درست کردن مربای گلابی با گلابی کال و سبز هم مرسوم است.

چه کار کنیم مربای گلابی سیاه نشود؟

  • برای این که مربا گلابی خوشرنگ تری داشته باشید بهتر است از قابلمه مسی یا روحی برای درست کردن مربا بهره ببرید.
  • یک راه چاره مفید برای پیشگیری از سیاه شده گلابی ها در مربای گلابی سبز یا زرد این است که چند دقیقه گلابی های خرد شده را در مقداری آب و سرکه یا آب و آبلیمو قرار دهید و سپس آبکشی کنید. اجازه دهید گلابی ها در آبکش خشک شوند و سپس مربا را درست کنید.
  • در زمان پخت مربای گلابی، درب قابلمه را روی آن نگذارید.
  • اضافه کردن زعفران به مربای گلابی اختیاری است، اما این کار هم عطر بهتری به مربا می بخشد و هم موجب خوشرنگ شدن مربای گلابی می شود.
منبع: افق کوروش
انتشار: 6 مهر 1403 بروزرسانی: 6 مهر 1403 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 2335

به "چطور مربای گلابی را درست کنیم که سیاه نشود و شکرک نپزد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور مربای گلابی را درست کنیم که سیاه نشود و شکرک نپزد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید