پیشگیری از فشار خون

به گزارش بهترین مقاله، ضروری است بدانید مصرف: زردآلو، خرما، هویج فرنگی، زردک، گوجه فرنگی، کاهو، جعفری، دم نموده تمر کجرات، آب زرشک، قرقات، کاسنی زرد، نخود و هم چنین آب دم نموده برگ زیتون از فشار خون پیش گیری می نمایند.

پیشگیری از فشار خون

نویسنده: احمد حاجی شریفی

ضروری است بدانید مصرف: زردآلو، خرما، هویج فرنگی، زردک، گوجه فرنگی، کاهو، جعفری، دم نموده تمر کجرات، آب زرشک، قرقات، کاسنی زرد، نخود و هم چنین آب دم نموده برگ زیتون از فشار خون پیش گیری می نمایند.

فشار خون از این ناشی می گردد که برخی از شریان ها که از قلب می گذرند یا یکی از آن ها را جرم می گیرد. جرمی که درون لوله شریان را می گیرد شبیه به جرمی است که در سماور و کتری بر اثر جوشش آب و ته نشین شدن املاح و مواد داخل آن به وجود می آید که به بدنه کتری یا سماور سفت و سخت می چسبد، این جرم در درون شریان قلب سرخ رنگ می باشد، اما سفت است و چون لوله شریان را تنگ می کند به ناچار خون باید با فشار قوی تر از شریان بگذرد و در نتیجه بر روی قلب که تلمبه ای برای عبور دادن خون از بدن است فشار می آید، وقتی بدن ما مبتلا به این عوارض شد عمل کلیه هم دچار اختلالات شدید می گردد و در آن قسمت یک دور و تسلسل به وجود می آورد. بدین ترتیب که عمل نامنظم کلیه، فشار خون را زیاد می کند و فشار خون هم عمل نامرتب کلیه را بیشتر می کند، این دور و تسلسل اگر قطع نگردد و و بیمار درصدد علاج برنیاید ممکن است قطع نظر از خطر سکته که با فشارخون قرین است کلیه هم به تدریج از کار بیفتد. شرح این اثری که در کلیه و شریان به وجود می آید آسان است، زیرا اولاً به مناسبت تنگ شدن شریان و فشارخون، بین فشار خارجی و فشار داخلی، کلیه از بین می رود و از خارج فشار بیشتری بر کلیه وارد می گردد، ثانیاً همان طور که در طول لوله شریان رسوب به وجود می آید، به واسطه موادی که در خون است، آن مواد هم باعث تنگ شدن شریان و فشار خون می شوند. صافی های کلیه هم به اصطلاح کور شده و جلوی سوراخ های آن را رسوب می گیرد و نمی گذارد صافی ها درست وظیفه خود را انجام دهند، در نتیجه خون در کلیه خوب تصفیه نمی گردد و اوره خون درست از خون جدا نمی گرد، خون با میزان زیادی اوره به رگ ها بازگشته و به نوبه خود مزید بر دلیل در جهت ازدیاد تنگ شدن مجرای شریان و در نتیجه فشار خون می گردد. فشار خون خود هم یکی از امراض است که به قلب آسیب زیادی می رساند و این جاست که ناراحتی را برای انسان فراهم می کند، لذا برای درمان فشارخون که مرضی موذی بوده و هر روز به نوعی مزاحمت ایجاد می کند باید به مدت 40 روز، روزی 10 گرم گل تاج خروس را شب در میزانی آب گرم بخیسانید و صبح در پارچه ای تمیز ریخته و با فشار آب آن را صاف کنید و قبل از صبحانه بنوشید.

بیشتر بخوانید:علل افزایش ناگهانی فشار خون

* برگ درخت زیتون را دم کنید، بعد میزانی شکر قرمز یا شکر مازندران در آب آن حل نموده و بنوشید.

* شنبلیله خشک را هنگام پختن نان روی نان بپاشید و بخورید و یا با شنبلیله سوپ یا آش بپزید و میل فرمایید.

* صد گرم ریشه خشک سنبل الطیب را در یک لیتر آب گرم بریزید تا 12 ساعت بماند، بعد صاف نموده و قبل از هر سه غذای روزانه، هر بار یک فنجان بنوشید.

* بیست و چهار روز، روزی 1 مثقال برگ شنبلیله را صبح ناشتا دم کنید و آب آن را بنوشید.

* ده روز عصرها 1 مثقال تخم خیار را خرد نموده، دم کنید و آب آن را بدون شیرینی بنوشید. یا مغز خیارهای بزرگ را بتراشید و بخورید و یا تخم خیار را بکوبید و در یک لیوان آب جوشیده سرد شده، آن را شیره کش کنید و بدون شیرینی بنوشید و یا روزی 3 عدد خیار تازه را بدون نمک به نوبت بخورید (صبح، ظهر و شب و هر بار 1 عدد).

* پنجاه گرم سرخ و لیک را در یک لیتر آب جوش دم کنید و آبش را بنوشید.

* تخم کاهو، تخم گشهم، تخم کاسنی و تخم خرفه را به میزان مساوی نرم کنید و هر روز صبح ناشتا یک قاشق مرباخوری از آن بخورید.

* روزی سه بار و هر مرتبه 1 مثقال تخم شنبلیله را دم کنید و آبش را بنوشید.

* یکصد و پنجاه گرم توت فرنگی را در نیم لیتر شیر و کمی شکر مخلوط کنید و بخورید.

* هر شب بیست عدد عناب را زخمی کنید و در آب گرم بخیسانید و صبح له کنید و شیره بکشید و آب آن را بنوشید. یا هر روز صبح یک مشت عناب را زخمی نموده، بجوشانید و آبش را بنوشید.

* صبر زرد را با حنا خمیر کنید و شب ها کف پاها بگذارید.

* سیرابی پخته را بکوبید و با ماست بخورید.

* دویست تا سیصد گرم گلابی را در هر وعده غذایی میل کنید و هیچ چیز دیگری نخورید و 5 روز این کار را ادامه دهید.

* ریشه خشخاش را بجوشانید، بعد آب آن را صاف نموده و بنوشید.

* ماست را کیسه بیاندازید، بعد آبش را بگیرید و هر شب یک استکان از آب آن را بخورید و صبح ناشتا هم 2 مثقال برگ زیتون را دم کنید و آبش را بنوشید و این کار را تا یک هفته ادامه دهید.

* سی گرم برگ و شاخه خشک توت فرنگی را دم نموده و آبش را بنوشید.

* برگ کلم پیچ را با آب لیمو مخلوط کنید و بخورید.

* عصرها 3 مثقال قرقات را دم کنید و مثل چای بنوشید. یا 1 مثقال از آن را نرم بکوبید و صبح ناشتا در دهان ریخته و با آب بخورید.

* برگ درخت زیتون را دم کنید و آب آن را صبح و عصر همراه با توت خشک به جای چای بنوشید.

* هر روز عصر برگ زیتون و قرقات را با هم به میزان مساوی به جای چای دم کنید و آب آن را بنوشید.

* هر روز 300 تا 500 گرم توت فرنگی را بخورید.

125 گرم توت فرنگی را در نیم لیتر شیر با کمی شکر مخلوط کنید و بخورید.

* در غذاهای روزانه به جای نمک، ترخون بریزید (هم طعم نمک را احساس می کنید و هم از اثر شفابخش آن نتیجه می گیرید).

* لیمو، کاکنج و پر سیاوشان از هرکدام 5 گرم، گل بنفشه 10 گرم، قرقات 20 گرم، عناب نیمکوب شده و زرشک از هرکدام 100 گرم و آلوچه براقانی 250 گرم، همه را مخلوط نموده و بیست قسمت کنید و هر قسمت را شب در یک و نیم لیوان آب جوش بخیسانید و صبح در همان آب بجوشانید، بعد آب آن را صاف نموده و بنوشید. تفاله های آن را هم مجدداً خیسانده و عصر همان روز باز بجوشانید و آبش را مصرف کنید.

بیشتر بخوانید:17 روش برای کاهش فشار خون بالا

پرهیز کنید از:

نمک، غذاهای ادویه دار، غذاهای سرخ نموده، آجیل های شور، سبزی های خشک، اسفناج، بادمجان، ترشک، قارچ، فلفل قرمز، جوانه گندم، گوشت قرمز، دل و قلوه، خاویار، خرما، پیاز، سرکه، ماهی شور، کنسرو، خامه تازه، کره شور، چربی جات، دنبه، پی، مغز، پنیر، تخم مرغ، الکل، قهوه، چای، بیسکویت، زیتون شور، گیاه دنبلان، شیرینی جات قنادی و هم چنین ناراحتی، عصبانیت، جماع، بی خوابی شب و فکر زیاد.

خوردنی های مفید:

ویتامین A، زردآلو، آب عناب، آب زرشک، آب لیمو، گیلاس، تمشک، گلابی، گرمک، چغندر، انگور زرد و رسیده، آب انار، آب آلو، مغز خیار، آب هویج، آب کاسنی، آب گشهم، عرق گشهم، انگور فرنگی، آب پرتقال، زردک، آب سیب درختی، تمرهندی، کنگر، آب دم نموده نعناع، قلقاسی (سیب زمینی ترشی)، موسیر، سیر، پیاز، آب هندوانه، شنبلیله، شاهی، جعفری، والک، سبزیجات خام تازه، گل سرخ پاک نموده، آب جوشانده کاکل ذرت، نخود، نخودفرنگی، ذغال اخته، تخم کاسنی، تخم کاهو، تخم گشهم، آب رقیق شاه تره، مامیران، آب جوشانده باکس گیلاس، گرد شکوفه خرمای نر، آب جوشانده ریشه باباآدم، آب ماست، برنج، سکنجبین، ماست تازه، دوغ، آبدوغ خیار، آش تمر و آش آلو، ضمناً هوای دریاچه هم مفید است.

منبع مقاله :

حاجی شریفی، احمد، (1395)، دائرة المعارف گیاه درمانی ایران، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ پازدهم.

منبع: راسخون
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 1851

به "پیشگیری از فشار خون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشگیری از فشار خون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید