وقتی که ارتباط ها ویروسی می گردد

به گزارش بهترین مقاله، به گزارش خبرنگاران کتاب با بیانی ساده سعی دارد تکنیک هایی را برای آموزش ارتباط خانواده ها بیاموزد. به اعتقاد نویسنده کتاب، احساس خوشبختی در جمع محقق می گردد؛ چون انسان موجودی اجتماعی است و نمی تواند انفرادی و بی اعتنا به انسان های دیگر خوشبخت زندگی کند. اغلب پژوهش های علمی که در حیطه خوشبختی و رضایتمندی در زندگی اجرا شده اند، ارتباط پیروز را مهم ترین عامل رضایتمندی در زندگی می دانند.

وقتی که ارتباط ها ویروسی می گردد

نویسنده در کتاب سعی نموده است اغلب مثال های کتاب واقعی و برگرفته از مشاوره های اجرا شده باشد و ویروس ها و روش درمان آن را تشریح کند. هدف ابراهیم میثاق ارائه تجربیات حدود 40 هزار مشاوره فردی و گروهی است که اغلب در حیطه ارتباط بوده است.

فصل اول کتاب به ارتباط و مسائل پیش رو به موضوعاتی مانند اهمیت ارتباط، بهسازی ارتباط، مهارت قهر و آشتی، انواع اختلاف می پردازد و نویسنده در فصل دوم با عنوان ویروس های ارتباط به موضوعاتی مانند خودبینی و اثبات خود، فصل سوم ارتباط میان زن و شوهر و فصل چهارم پژوهش های مرتبط با روابط خانوادگی را مورد آنالیز قرار داده است.

نویسنده در بخشی از اثر به پژوهش های مرتبط با تاثیر خشونت و تحقیر می پردازد و بیان می نماید: یکی از راه های رسیدن به زندگی رضایت بخش، افزایش قدرت ارتباط است. ارتباط پیروز در تمام حیطه های زندگی نقش سازنده دارد. با افزایش مهارت های ارتباطی، زندگی زیباتر و شیرین تر می گردد. باید دانست داشتن، نگه داشتن می خواهد؛ یعنی ممکن است به ارتباط خوبی دست یابیم؛ ولی قطعا ارتباط خوب، نگهداری خوب می خواهد. باید در حفظ و تحکیم ارتباط کوشش موثر و مستمر کرد. ارتباط اگر رها گردد، دچار مشکل می گردد و آسیب می بیند. باید همیشه به ارتباط رسیدگی کرد. این توجه و رسیدگی را می توان در دو مرحله انجام داد: اول، پاک سازی؛ دوم: بهسازی.

هدف از مرحله پاک سازی ارتباط، شناخت و حذف ویروس های ارتباط است. ممکن است در ارتباطی یک یا چند ویروس وجود داشته باشد. تعداد یا شدت ویروس ها در زوال ارتباط تاثیرگذار است. شاید یک ویروس قوی، به مقدار چند ویروس در زوال ارتباط تاثیرگذار است. شاید یک ویروس قوی، به مقدار چند ویروس ویرانگر باشد. پس ضروری است تک تک آن ها را بشناسیم و در رفعشان بکوشیم تا رابطه سالم و خوشایند بماند و در کمال سلامت تحکیم گردد.

پاک سازی از اشکالات، نخستین گام اصلاح ارتباط است. نه آخرین آن؛ یعنی شرط ضروری است، نه کافی. باید بعد از پاک سازی، حتما ارتباط را تقویت و تحکیم کنیم و کیفیت آن را بهبود و ارتقا بخشیم.

در بخشی از کتاب به تفاوت احساس با هیجان اشاره شده و در این باره آمده است: عواطف هر فرد شامل دو سطح است: احساس، سطح زیرین است و هیجان سطح زبرین. سطح آشکار، هیجان است و سطح نسبتا پنهان، احساس. اغلب، افراد به تفاوت این دو توجه نمی نمایند و دچار مشکل می شوند؛ چون جنس عواطف را درک نمی نمایند و نمی دانند بیشتر آن متشکل از هیجان است یا احساس و اینکه به کدامشان باید اهمیت داد.

فرق احساس و هیجان در چیست؟

مولف در تفاوت میان احساس و هیجان چنین می نویسد: هیجان در کوتاه ترین زمان ایجاد می گردد و شدت می گیرد؛ ولی احساس در بلندمدت و به صورت تدریجی تغییر می نماید. هیجان بر اثر جو و اوضاع بیرونی و فضای روانی درون، به دور از بینش شکل می گیرد. احساس اما بر اثر شناخت و مقبولیت و متناسب با شخصیت ایجاد می گردد. پس وقتی در فردی عاطفه ایجاد می گردد، باید متوجه باشد چقدر از آن، احساس و چه مقدارش هیجان است.

مطالعات نشان می دهد بسیاری از والدین بدرفتار، خود در کودکی قربانی خشونت و تحقیر بوده اند و به نظر می رسد با آزار بچه ها این الگو تداوم یابد. افزون بر این، کودک آزاری می تواند دلیل آسیب های اجتماعی و جرائم گوناگونی باشد.

کتاب ویروس های ارتباط (آسیب شناسی ارتباط و مهارت های مدیریت روابط در خانواده) اثر ابراهیم میثاق در 144 صفحه از سوی نشر مهرستان منتشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 24 فروردین 1401 بروزرسانی: 24 فروردین 1401 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 2018

به "وقتی که ارتباط ها ویروسی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی که ارتباط ها ویروسی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید