هشدار ، رتبه چهارم کرمانشاه در مرگ ومیر ناشی از مسمومیت ها دارویی

به گزارش بهترین مقاله، رئیس اداره تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: کرمانشاه چهارمین استان در سطح کشور است که رتبه آمار مرگ ومیر استفاده از مسمومیت ترکیبات دارویی به ویژه مخدر در آن بالا است.

هشدار ، رتبه چهارم کرمانشاه در مرگ ومیر ناشی از مسمومیت ها دارویی

به گزارش خبرنگاران به نقل از فارس، وریا رحیمی یکشنبه یازدهم خرداد در جمع اصحاب رسانه در خصوص عوارض خودسرانه مصرف دارو، اظهار کرد: مسمومیت به یک شرایطی گفته می شود که فرد به صورت ناخواسته یا عمدی دچار عوارض ناشی از مصرف یک ماده می شود این ماده می تواند شیمیایی، سموم، دارو، موارد شوینده و... باشد.

وی مسمومیت های دارویی را شایع تر مسمومیت ها دانست و گفت: 40 درصد مراجعه کنندگان به مسمومیت ها جزء مسمومیت دارویی است و این نوع مسمومیت رتبه دوم را بین سایر مسمومیت ها دارد که براساس نوع آن، عوارض مختلفی را ایجاد می کند.

رئیس اداره تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت: داروهای بدون نسخه سهم بیشتری را در مسمومیت دارویی دارند، و بعد از آن مسمومیت های عمدی؛ مسکن ها، آرام بخش ها و خواب آورها معمولا به دلیل سهولت دسترسی بیشتر استفاده می شود.

وی گفت: مسمومیت دارویی مرگ ومیر بالایی دارند چون شیمیایی و خطرناک هستند و روی ارگان های حیاتی مختلف بدن عوارض شدیدی را ایجاد کند، لذا مرگ ومیر بیشتری را در بردارد.

رحیمی آمار مرگ ومیر ناشی از موارد دارویی به خصوص مواد مخدر و محرک در سطح کشور را بالای 21 درصد گفت و گفت: کرمانشاه در این خصوص چهارمین استان در کل کشور است که رتبه آمار مرگ ومیر استفاده از مسمومیت ترکیبات دارویی به ویژه مخدر در آن بالا است.

وی مسمومیت ها دارویی را در سه طیف سنی شرح داد و اضافه کرد: طیف نخست سالمندان هستند که به دلیل سن و سال آن ها چند نوع بیماری دارند و معمولا چند نوع دارو مصرف می کنند که در صورت استفاده غیراصولی از آن ها دچار علائم مسمومیت می شوند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اطفال و بچه ها زیر پنج سال را در قالب طیف دوم تعریف کرد و گفت: بچه ها چون کنجکاو هستند معمولا هر چیزی را به سمت دهان می برند و دوست دارند از بزرگ ترها تقلید کنند، لذا باید دارو را در جایی که دور از دسترس اطفال و بچه ها نگهداری شود.

وی در خصوص طیف سنی سوم، اظهار کرد: این طیف بین 20 تا 40 ساله ها هستند که بیشتر مسمومیت ها عمدی را در استفاده از مکمل ها، مخدرها و... شامل می شوند.

رحیمی اشاره ای نیز به نحوه نگهداری دارو در منزل داشت و اضافه کرد: هر دارویی تاریخ انقضای دارد، دارو اگر در شرایط بد از نظر دما، نور و رطوبت نگهداری شود ممکن است زودتر از تاریخ انقضا خاصیت آن از بین رود و تبدیل به دارویی مضر شود.

وی از مردم خواست شرایط نگهداری دارو را حتما از دکتر داروساز داروخانه جویا شوند و شرح داد: همه تصور می کنند دارو باید در یخچال نگهداری شود این تصور غلط است بسیاری از داروها با نگهداری در یخچال غیرقابل استفاده می شوند، یک دارو اگر بد نگهداری شود ممکن است یا بی اثر شود یا تبدیل به سمی شود که مسمومیت را به همراه داشته باشد.

رئیس اداره تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: ضرورتی ندارد که مردم دارو در منزل ذخیره کنند، الحمدالله از نظر شرایط دارویی در کشور مشکل و کمبودی نداریم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 10 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 1052

به "هشدار ، رتبه چهارم کرمانشاه در مرگ ومیر ناشی از مسمومیت ها دارویی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار ، رتبه چهارم کرمانشاه در مرگ ومیر ناشی از مسمومیت ها دارویی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید