وجود نوعی انگل در منابع آب آشامیدنی

به گزارش بهترین مقاله، در یک مطالعه منابع آب تصفیه شده و تصفیه نشده منطقه ها شمال و شمال شرق ایران مورد آنالیز نهاده شد. در این مطالعه حضور بعضی آمیب های بیماری زا در این منابع آبی به تایید رسید.

وجود نوعی انگل در منابع آب آشامیدنی

به گزارش خبرنگاران، آمیب ها؛ موجودات تک سلولی هستند که توانایی زندگی در منابع محیطی مختلف از جمله آب، خاک، گرد و غبار و بعلاوه بافت های بدن انسان و حیوانات را دارند. برخی از گونه های این آمیب ها زندگی انگلی دارند و بیماری های وخیم و گاه بسیار کشنده ای را در افراد با سیستم ایمنی سالم و نیز در افراد با سیستم ایمنی سرکوب شده ایجاد می نمایند.

سلامت منابع آبی از نظر وجود آمیب ها اهمیت زیادی دارد، با توجه به این که مطالعات زیادی در خصوص توزیع انواع آمیب های آزادزی در ایران وجود ندارد، پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد با انجام یک مطالعه، توزیع این موجودات تک سلولی را در بخش های شمال شرقی و شمالی کشور آنالیز کردند.

در آنالیز های این مطالعه 21 نمونه مثبت نوعی آمیب به نام آکانتامبا یافت شد. این گونه می تواند باعث ایجاد عفونت در انسان گردد. بعلاوه تعدادی از تک یاخته ای دیگر به نام نگلریا در نمونه های آب تصفیه شده و تصفیه نشده مشاهده شد.

مطالعه حاضر حاکی از وجود تعداد زیاد آکانتامبا در منابع آبی از جمله آب آشامیدنی در شمال شرقی و شمال ایران است. این نتایج نشان می دهد که کیفیت پایین آب و بعلاوه تصفیه خانه های نامناسب ممکن است علت این مشکل هشدار دهنده باشد؛ زیرا ضدعفونی کلر در از بین بردن این آمیب ها بی اثر است.

نتایج این پروژه تحقیقاتی با عنوان آنالیز وجود آمیب های آزادزی و بیماری زا در بطری های آب معدنی، آب شرب و سطحی در شمال و شمال شرق ایران با استفاده از روش کشت و PCR- Sequencing در پایگاه نتایج پژوهش های سلامت کشور منتشر شده و مهدی زارعان از دانشگاه علوم پزشکی مشهد مجری اصلی این طرح بوده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 آبان 1400 بروزرسانی: 21 آبان 1400 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 1867

به "وجود نوعی انگل در منابع آب آشامیدنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وجود نوعی انگل در منابع آب آشامیدنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید