نیویورک تایمز، سند توافق ایران-چین ضربه سنگینی به سیاست های ضدایرانی ترامپ است

به گزارش بهترین مقاله، یک روزنامه آمریکایی با انتشار بخشی از جزئیات سند توافق همکاری جامع ایران و چین تأکید کرد این مشارکت ضربه بزرگی به سیاست های تهاجمی ترامپ علیه ایران وارد می نماید.

نیویورک تایمز، سند توافق ایران-چین ضربه سنگینی به سیاست های ضدایرانی ترامپ است

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در آمریکا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی آمریکا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی آمریکا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های آمریکا انتخاب کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی تحت عنوان چین و ایران، با ایستادگی و مقاومت در مقابل آمریکا به همکاری تجاری و نظامی نزدیک می شوند، سند برنامه 25 ساله همکاری های جامع ایران و چین را اقدامی در جهت تضعیف کوشش های ضدایرانی دولت دونالد ترامپ توصیف کرد.

این روزنامه آمریکایی با عنوان کردن این ادعا که نسخه ای از این پیش نویس توافق پیشنهادی 18 صفحه ای را در اختیار دارد، نوشت که ایران و چین پیش نویس یک توافق همکاری گسترده مالی و امنیتی را تهیه نموده اند که راه را برای سرمایه گذاری چندصد میلیارد دلاری چین در بخش های انرژی و دیگر بخش های ایران فراهم می نماید و با این اقدام کوشش های دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای انزوای ایران را تضعیف خواهد نمود.

نیویورک تایمز ادامه داد که سند برنامه 25 ساله همکاری های جامع ایران و چین، مشارکت چین در پروژه های بانکداری، مخابرات، بنادر، راه آهن و دهها پروژه دیگر را به طرز وسیعی گسترش می دهد.

این گزارش سپس اینگونه نوشت که چین نیز در قبال مشارکت در پروژه های مالی و نظامی، به مدت 25 سال با تخفیفی ویژه نفت از ایران دریافت خواهد نمود.

این روزنامه آمریکایی در ادامه گزارش خود به توسعه همکاری نظامی میان ایران و چین اشاره نمود و نوشت که طبق سند جامع همکاری ایران و چین، آموزش ها و رزمایش های مشترک، تحقیقات مشترک و توسعه تسلیحات و اشتراک گذاری اطلاعات میان دو کشور برای مبارزه با نبرد بی وقفه با تروریسم، قاچاق انسان و مواد مخدر و جرایم مرزی افزایش می یابد.

برخلاف بعضی ادعاهای رسانه های غربی از جمله نیویورک تایمز در مورد محرمانه بودن این سند، در اعلام مراحل تدوین این سند تا به امروز هیچ محرمانگی وجود نداشته است به طوریکه در بهمن ماه 94 و یک هفته پس از آغاز اجرای برجام در سفر تاریخی شی جین پینگ رئیس جمهور چین به ایران بیانیه ای مشترک میان دو کشور تنظیم و منتشر شد که در بند ششم آن آمده است نظر به اراده پایدار طرفین برای توسعه روابط دو کشور و با توجه به مکمل بودن ظرفیت های مالی و همچنین وجود زمینه های مختلف همکاری در عرصه های انرژی، زیرساختی، صنعتی، فناوری و دیگر زمینه های مشترک، دو طرف توافق می نمایند رایزنی ها و مذاکرات لازم برای انعقاد قرارداد همکاری های جامع 25 ساله را در دستور کار قرار دهند.

از طرف دیگر، رئیس جمهور چین، موضوع همکاری های 25 ساله را در ملاقات با رهبر انقلاب نیز عنوان کرد که ایشان هم ضمن تایید فرمودند: توافق رؤسای جمهوری ایران و چین برای یک روابط استراتژیک 25 ساله، کاملاً درست و حکمت آمیز است. (جزئیات بیشتر)

نیویورک تایمز در ادامه گزارش خود نوشت مشارکت میان ایران و چین، نقطه اشتعال خطرناک و جدیدی در روابط رو به وخامت چین و ایالات متحده آمریکا ایجاد خواهد نمود و ضربه بزرگی به سیاست تهاجمی ترامپ در قبال ایران از زمان خروج از برجام در سال 2015 تا به امروز وارد خواهد آورد.

طبق این گزارش، علیرغم آنکه ایران یکی از بزرگترین تولیدنمایندگان نفت دنیا است اما به واسطه تحریم های سال 2018 دولت ترامپ، صادرات نفت ایران کاهش داشته است. از طرف دیگر، چین حدود 75 درصد از نفت مورد احتیاج خود را از خارج وارد می نماید و بزرگترین واردنماینده نفت دنیا محسوب می گردد و سال گذشته میلادی، روزانه بیش از 10 میلیون بشکه نفت وارد نموده بود.

نیویورک تایمز با اشاره به ایستادگی ایران و چین در مقابل سیاست های خصمانه آمریکا ادامه داد که برخلاف بیشتر کشورها، چین خود را در صندلی ایستادگی و مقاومت در مقابل ایالات متحده می بیند و به اندازه ای خود را قدرتمند می داند که در مقابل اقدامات تنبیهی آمریکا مقاومت و ایستادگی کند.

نیویورک تایمز سپس توضیح داد که در عبارات اولیه سند همکاری جامع ایران و چین نوشته شده است: دو فرهنگ باستانی آسیا، دو شریک در بخش های تجارت، اقتصاد، سیاست، فرهنگ و امنیت با چشم انداز مشابه و بسیاری از منافع متقابل دوجانبه و چندجانبه، یکدیگر را شرکای راهبردی در نظر می گیرند.

آنطور که در این گزارش آمده است، سرمایه گذاری چین در ایران بالغ بر 400 میلیارد دلار در 25 سال خواهد بود.

یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا اخیراً در واکنش به سند همکاری جامع ایران و چین با لحنی تهدیدآمیز گفت: ایالات متحده همچنان هزینه هایی را به شرکت های چینی که به ایران یاری می نمایند، تحمیل خواهد نمود.

وی ادامه داد: دولت چین با صدور مجوز و ترغیب شرکت های چینی به انجام فعالیت های قابل تحریم با رژیم ایران، هدف اعلام شده خود در مورد تقویت ثبات و صلح را تضعیف می نماید.

طبق گزارش نیویورک تایمز، توسعه همکاری نظامی میان ایران و چین نیز یک زنگ هشداری برای ایالات متحده آمریکا است.

ژائو لیجیان یکی از سخنگویان وزارت خارجه چین هفته گذشته درباره توسعه همکاری میان ایران و چین گفت: چین و ایران از روابط دوستی قدیمی برخوردار هستند و دو طرف در زمینه توسعه روابط دوجانبه با یکدیگر در ارتباط بوده اند. ما آمادگی همکاری با ایران برای پیشبرد تدریجی همکاری های عملی را داریم.

نیویورک تایمز در مورد جزئیات این سند نوشت، پروژ های همکاری چین در ایران شامل فرودگاهها، قطار و مترو سریع السیر می گردد و چین، مناطق آزاد تجاری را در ماکو شمال غربی ایران، آبادان و جزیره قشم ایجاد خواهد نمود.

طبق این گزارش، در پیش نویس سند همکاری جامع ایران و چین همچنین پیشنهاد ساخت زیرساختی برای شبکه ارتباطات از راه دور 5G نیز مطرح شده است.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، سند همکاری جامع چین و ایران نمایانگر بی حوصلگی چین در مقابل دولت ترامپ بعد از خروج یکجانبه واشنگتن از برجام است زیرا چین بارها از واشنگتن درخواست نموده است که به توافق هسته ای ایران احترام بگذارد و به شدت از تحریم های یکجانبه این کشور علیه ایران انتقاد نموده است.

از طرف دیگر، آنطور که در این گزارش نوشته شده است، ایران نیز از کشورهای اروپایی دلزده شده است که علیرغم آنکه با سیاست ترامپ در قبال برجام مخالف هستند، به طور پنهانی از انواع تعاملات وعده داده شده با ایران در برجام عقب نشینی نموده اند.

علی قلی زاده محقق انرژی ایران در دانشگاه علوم و فناوری چین در پکن در مورد توسعه همکاری ایران و چین می گوید: ایران و چین هر دو این توافق را یک مشارکت راهبردی نه تنها برای توسعه منافع خود بلکه برای تقابل آمریکا می دانند. در نوع خود اولین بار است که ایران تمایل دارد یک قدرت دنیای را بعنوان همپیمان خود داشته باشد.

نیویورک تایمز گزارش کرد که این سند توسط فردی آگاه از تدوین پیش نویس با هدف به نمایش گذاشتن حجم پروژه های مورد آنالیز دو کشور، در اختیار این روزنامه قرار داده شده است.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران اعلام نموده است که این توافقنامه برای تأیید نهایی در اختیار مجلس قرار خواهد گرفت.

پیش از این بعضی منتقدان شایعه نموده بودند که در این سند همکاری جامع، جزیره کیش به مدت پنج سال در اختیار چین قرار گرفته است اما در این متن راهبردی هیچ اشاره ای به کیش نشده و تنها در یک بند آمده سرمایه گذاری و توسعه جزایر منتخب در حوزه گردشگری،صنایع پتروشیمی ، شیلات و... توسط چین که البته این جزایر نیز از سوی ایران و با توجه به مصالح و احتیاجهای ما انتخاب و معرفی خواهند شد.(جزئیات بیشتر)

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 20 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 1136

به "نیویورک تایمز، سند توافق ایران-چین ضربه سنگینی به سیاست های ضدایرانی ترامپ است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیویورک تایمز، سند توافق ایران-چین ضربه سنگینی به سیاست های ضدایرانی ترامپ است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید