نقدینگی از 3400 هزار میلیارد هم گذشت

به گزارش بهترین مقاله، خبرنگاران : آمارها بیانگر این است که نقدینگی در سال گذشته بیش از 40 درصد رشد داشته و به 3485 هزار و 661 میلیارد تومان رسیده است.

نقدینگی از 3400 هزار میلیارد هم گذشت

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا ، کارشناسان اقتصادی از سال گذشته به عنوان بدترین سال اقتصادی کشور نام می برند که آمارها از میزان نقدینگی و تورم نیز حاکی از این شرایط دارد.

تازه ترین آمار بانک مرکزی از شرایط نقدینگی در سال گذشته بیانگر این است که نرخ رشد نقدینگی در سال گذشته به 40.6 درصد رسید که بالاترین نرخ رشد نقدینگی طی 43 سال اخیر است.

در این زمینه، رئیس کل بانک مرکزی گفت که حجم نقدینگی در سرانجام سال گذشته با 40.6 درصد افزایش نسبت به سرانجام سال 1398 همراه بوده و دلیل عمده رشد نقدینگی در سال گذشته را افزایش خالص دارایی های خارجی بانک مرکزی اعلام نموده است.

نقدینگی، پارسال رکورد 43 ساله را شکست

نگاهی به میزان نقدینگی در سرانجام سال 1398 نشان می دهد که نقدینگی معادل 2472 هزار و 100 میلیارد تومان بوده است و با افزایش 41 درصدی این متغیر تا سرانجام فروردین سال گذشته به عددی معادل 3485 هزار و 661 میلیارد تومان می رسد.

همچنین، حجم نقدینگی و پایه پولی در سرانجام فروردین ماه 1400 نسبت به سرانجام سال 1399 به ترتیب معادل 0.4 و 1.2 درصد رشد داشته است.

برآوردها بیانگر این است که میزان رشد نقدینگی در سال گذشته بالاترین نرخ رشد نقدینگی طی 43 سال اخیر است.

در این زمینه، وحید شقاقی - یک کارشناس اقتصادی - می گوید که طی سال گذشته روزانه بالغ بر 2500 میلیارد تومان نقدینگی خلق شد و در حال حاضر نقدینگی موجود در اقتصاد به سمت بازار رمزارزها و سپرده گذاری بلند مدت در بانک ها رفته است .

از سوی دیگر، از آنجا که در پی تشدید رشد نقدینگی تورم نیز صعودی می گردد، تغییرات این متغیر نیز رکورد 75 ساله را شکسته است؛ به گونه ای که بعضی نمایندگان مجلس گفتند نرخ تورم در فروردین از 50 درصد عبور نموده است.

همچنین، جدیدترین اطلاعات مرکز آمار درباره نرخ تورم در اردیبهشت ماه نیز حاکی از عبور این متغیر از 41 درصد است.

که به اعتقاد شقاقی، تورم فقط از کانال بانک مرکزی نباید دیده گردد، بلکه برای تعادل بین رشد نقدینگی و رشد اقتصادی باید ناترازی تجاری بودجه ای و اقتصادی حل گردد تا تورم به 9 تا 10 درصد برسد.

به اعتقاد این اقتصادان، بانک مرکزی در یکی - دو سال اخیر توانسته است در مقابل بحث ناترازی بودجه ای بایستد و سیاست های پولی خود را انجام دهد، اما استقراض دولت از صندوق توسعه ملی، دلیل اصلی رشد نقدینگی بوده است.

همچنین، موسی شهبازی - کارشناس دیگر اقتصادی - نیز معتقد است که نظام بانکی ما بیش از هزار هزار میلیارد تومان ناترازی دارد که به دلیل ضعف بانک مرکزی در کنترل خلق پول از طریق بانک ها بوده و رشد نقدینگی کشور از ناترازی بودجه ای و اقتصادی تحت تأثیر قرار گرفته است.

به اعتقاد او، وابستگی بانک مرکزی به دولت موجب شده است کنترلی روی بانک ها نداشته باشد.

این درحالی است که همتی درباره اقدامات بانک مرکزی برای مدیریت نقدینگی و تورم، مواردی چون سیاست گذاری پولی در چارچوب هدف گذاری تورم با استفاده از عملیات بازار باز، هدف گذاری میانی نرخ سود بازار بین بانکی به شکل معین نرخ سود سیاستی، راهنمایی نرخ سود و مدیریت نقدینگی در بازار بین بانکی به سمت نرخ سود سیاستی (هدف) را در راستای دستیابی به تورم نام برده است.

گفتنی است که تورم هدف گذاری توسط بانک مرکزی محقق نشده و رئیس کل بانک مرکزی دلیل آن را شوک ارزی در مهر سال گذشته دانسته و معتقد است این بانک را از راستا تحقق تورم 22 درصدی خارج نموده است.

کوشش به منظور تعمیق بیشتر بازار بین بانکی و راهنمایی بانک ها به این بازار با هدف ایجاد بستر مناسب جهت اجرای سیاست های پولی و کاهش نقش بانک مرکزی در تامین اقتصادی کوتاه مدت بانک ها و موسسات اعتباری نیز از دیگر اقدامات و کوشش های بانک مرکزی به منظور مدیریت نقدینگی و مهار تورم در سال 1399 از سوی رئیس این بانک اعلام شده است.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 29 خرداد 1400 بروزرسانی: 29 خرداد 1400 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 1674

به "نقدینگی از 3400 هزار میلیارد هم گذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقدینگی از 3400 هزار میلیارد هم گذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید