ناکامی اروپا برای توافق باروسیه و چین درباره تحریم تسلیحاتی ایران

به گزارش بهترین مقاله، یک دیپلمات اروپایی به خبرگزاری رویترز گفت که کوشش سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه برای توافق با روسیه و چین جهت تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران با شکست روبرو شده است.

ناکامی اروپا برای توافق باروسیه و چین درباره تحریم تسلیحاتی ایران

با ما سفر کنید و با تور ترکیبی اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری مهر، یک دیپلمات اروپایی از ناکامی کوشش انگلیس، فرانسه و آلمان برای توافق با روسیه و چین به منظور تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران اطلاع داد.

این دیپلمات اروپایی که خواست نامش فاش نگردد، به خبرگزاری رویترز گفت که کوشش دقیقه آخری سه کشور اروپایی برای توافق با روسیه و چین در این خصوص به شکست انجامیده است.

وی در ادامه گفتگوی خود با رویترز هدف دولت آمریکا را خاتمه دادن به توافق هسته ای ایران موسوم به برجام

مطرح نمود.

تحریم تسلیحاتی ایران ماه اکتبر سال میلادی جاری بر اساس برجام خاتمه می یابد و روسیه و چین پیش از این مخالفت خود را با تمدید تحریم تسلیحاتی علیه تهران اعلام نموده بودند.

آمریکا قرار است امروز سه شنبه قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران را در شورای امنیت سازمان ملل متحد به رأی بگذارد.

دیپلمات های حاضر در سازمان ملل اعلام نموده اند که پیش نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، در شورای امنیت رأی نخواهد آورد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع دیپلماتیک در سازمان ملل متحد می گوید شورای امنیت، پیش نویس آمریکا درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را رد خواهد نمود.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا گفته است به رغم مخالفت چین و روسیه، پیش نویس برای تمدید این تحریم ها را به رأی خواهد گذاشت. اما خبرگزاری فرانسه به نقل از دیپلمات ها در این سازمان می نویسد: میزان مخالفت با پیش نویس آمریکا به شکل فعلی به حدی است که آمریکا احتمالاً نخواهد توانست 9 رأی لازم برای واداشتن روسیه و چین برای استفاده از حق وتو به دست بیاورد.

یک دیپلمات به خبرگزاری فرانسه گفته است قطعنامه آمریکا، موضع حداکثری در خصوص ایران دارد. یک دیپلمات دیگر نیز گفته است پیش نویس آمریکا فراتر از مقررات فعلی ممنوعیت فروش سلاح های متعارف به ایران است.

آلمان، فرانسه و بریتانیا، سه کشوری که در توافق هسته ای با ایران نقش داشتند در اواخر ماه ژوئن گفته بودند از کوشش های آمریکا برای اعمال مجدد تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران حمایت نمی نمایند. این کشورها همزمان نگرانی خود را از برطرف تحریم های تسلیحاتی ایران اعلام نموده اند اما گفته اند، اولویت آنها حفظ توافق هسته ای (برجام) با ایران است.

تحلیلگران می گویند ممکن است کشورهای عضو اتحادیه اروپا در شورای امنیت در نهایت با تمدید کوتاه مدت تحریم تسلیحاتی اگر چنین کاری به حفظ برجام یاری کند، موافق باشند.

پمپئو اخیراً مدعی شده بود: مأموریت شورای امنیت، حفظ صلح و امنیت بین المللی است. اگر شورا اجازه علنی خرید و فروش سلاح به ایران را بدهد کاملاً این مأموریت را به سخره گرفته است.

خبرگزاری فرانسه که متن پیش نویس تهیه شده توسط دولت آمریکا را دیده می گوید ایالات متحده خواهان تمدید نامحدود تحریم تسلیحاتی ایران است اما منابع دیپلماتیک این خبرگزاری گفته اند این پیش نویس، توافق هسته ای با ایران را تهدید می نماید. یک دیپلمات دیگر گفته است: تمرکز ما باید روی حفظ برجام باشد.

آمریکا تهدید نموده اگر پیش نویس این کشور در شورای امنیت رأی نیاورد، به مکانیسم بازگشت خود به خود تحریم ها (موسوم به ماشه) که منجر به از سرگیری کلیه تحریم های سازمان ملل علیه ایران می گردد، متوسل خواهد شد اما کشورهای حاضر در برجام گفته اند که آمریکا در پی خروج از برجام در موقعیتی نیست که بتواند از این مکانیسم استفاده کند.

اخیراً کلی کرافت نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد گفته بود کشورش امید چندانی ندارد که روسیه و چین از متن پیشنهادی ایالات متحده حمایت نمایند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 8 مهر 1399 بروزرسانی: 8 مهر 1399 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 1173

به "ناکامی اروپا برای توافق باروسیه و چین درباره تحریم تسلیحاتی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناکامی اروپا برای توافق باروسیه و چین درباره تحریم تسلیحاتی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید