ریابکوف: اروپایی ها به وعده های خود در چارچوب اینستکس عمل نمایند

به گزارش بهترین مقاله، معاون وزیر خارجه روسیه با ابراز امیدواری به پایبندی سه کشور اروپایی به تعهداتشان در قبال ایران در چارچوب اینستکس گفت: عملکرد کامل این مکانیزم باید امکانات مضاعفی را هم برای کشورهای ثالث، از جمله روسیه و چین فراهم کند.

ریابکوف: اروپایی ها به وعده های خود در چارچوب اینستکس عمل نمایند

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه در گفت وگو با خبرگزاری تاس اظهار داشت که راه اندازی مکانیزم حساب های مالی بین سه کشور اروپایی و جمهوری اسلامی ایران اینستکس برای دور زدن تحریم های آمریکا، باید امکانات مضاعفی هم برای روسیه به وجود آورد.

ریابکوف یادآور شد، عملکرد تمام و کمال این مکانیزم مالی باید امکانات مضاعفی را هم برای توسعه مبادلات بازرگانی بین ایران و کشورهای ثالث، از جمله روسیه و چین (به عنوان دیگر شرکت نمایندگان در برنامه جامع اقدام مشترک، برجام) به وجود آورد.

این دیپلمات بلندپایه روس با اشاره به تهدیدات آمریکا، ابراز امیدواری کرد که کشورهای شرکت نماینده در اینستکس به وعده های خود در این رابطه واقعاً عمل نمایند. وی اضافه کرد: آنها اگر بلافاصله هم نشد، ولی حداقل در این جهت گیری حرکت نمایند.

معاون وزیر امور خارجه روسیه پیش از این نیز گفته بود که مسکو علاقه مند است تا مکانیسم ویژه حساب های مالی با ایران اینستکس، برای کشورهای ثالث از جمله برای روسیه هم باز باشد. وی عقیده دارد: بدین ترتیب کارایی این مکانیزم افزایش یافته و همتایان ایرانی ما می توانند منافع بیشتری را از عملکرد آن احساس نمایند و این مسئله برای ادامه همکاری ها با کشورهای اروپایی و سایر کشورهایی که از شرایط کنونی که فشار زیادی بر تهران اعمال می گردد، رضایت ندارند، مفید خواهد بود.

لازم به یادآوری است، در تاریخ 31 ژانویه (11 بهمن ماه) فرانسه، آلمان و انگلیس از ایجاد مکانیزم ویژه ای برای حساب های مالی خود با ایران، تحت عنوان اینستکس، خبر دادند که امکان حمایت از روابط مالی بازرگانی با تهران و دور زدن تحریم های جدید آمریکا را فراهم خواهد ساخت. ایجاد اینستکس، پاسخ کشورهای اروپایی به خروج یک جانبه آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در ماه مه سال گذشته است. مقامات تهران هنوز نسبت به وعده های طرف های اروپایی در این باره اطمینان کامل ندارند.

ستاد اصلی عملیاتی اینستکس در پاریس خواهد بود. گفته می گردد که این مکانیزم در مراحل نخست روی بخش های مهم و مورد احتیاج مردم ایران، از جمله محصولات دارویی، تجهیزات پزشکی و محصولات کشاورزی متمرکز خواهد بود.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 25 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 119

به "ریابکوف: اروپایی ها به وعده های خود در چارچوب اینستکس عمل نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ریابکوف: اروپایی ها به وعده های خود در چارچوب اینستکس عمل نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید