موزه دکتر نادعلیان، موزه ای مجذوب کننده در محله قدیمی جزیره هرمز

به گزارش بهترین مقاله، موزه دکتر احمد نادعلیان، موزه ای مجذوب کننده و متفاوت در یکی از محله های قدیمی جزیره هرمز است که بازدید از آن را نباید از دست بدهید. این موزه شما را با هنر محیطی یا هنر زمین و همچنین دکتر احمد نادعلیان، تنها ایرانی نامدار در عرصه بین المللی هنر محیطی آشنا می کند.

موزه دکتر نادعلیان، موزه ای مجذوب کننده در محله قدیمی جزیره هرمز

این موزه، جای آشتی هنرمند با محیط زیست و طبیعت است؛ جایی که اثر حضور انسان، زباله و تخریب نیست بلکه آفرینش آثار هنری با استفاده از مواد موجود در طبیعت است. این نقش ها گاهی تصویری از یک ماهی حک شده بر سنگ هستند و گاهی پیام صلحی که از رد یک دوچرخه بر ساحل می ماند.

درباره دکتر نادعلیان

احمد نادعلیان از هنرمندان برجسته ایران و جهان در زمینه هنرهای محیطی و زمینی است. او بیشتر وقتش را به طبیعت گردی و جهان گردی اختصاص می دهد. یکی از کارهای جالب آقای نادعلیان، ساخت آثار هنری و رها کردن آن ها در طبیعت است. او می خواهد با این کار گنج های پنهانی در طبیعت دفن کند تا آیندگان هم آثارش را ببینند.

ساخته های احمد نادعلیان در بسکمک از کشورها از جمله آمریکا، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، اسپانیا و انگلستان، به نمایش درآمده اند. اکنون می توان بخشی از هنرنمایی های او را در موزه ای جالب در جزیره هرمز دیدن کرد.

در این موزه، فرهنگ و هنر بومیان جزیره هرمز نظیر نقاشی روی کوزه، نقاشی روی شیشه، سوزن دوزی، صنایع دستی زنان بومی و… به چشم می خورد. ضمن اینکه آثار شخص دکتر نادعلیان، هنرمند محیطی مطرح در عرصه های بین المللی، در موزه و نگارخانه دائمی دکتر احمد نادعلیان به نمایش درآمده است.

از همان اول و قبل از ورود به موزه، نقاشی های رنگی و محلی روی دیوارها نظرتان را جلب می کند. سردر موزه هم شکل جالبی دارد و شما را به یاد ورودی آثار باستانی و تاریخی می اندازد. بعد از ورود به موزه و قبل از دیدن آثار، برای بازدیدکننده ها یک فیلم پخش می کنند. در این فیلم اول فرهنگ، تاریخچه و شگفتی های جزیره هرمز به نمایش درمی آید. بعد از آن هم فعالیت ها و کارهای دکتر احمد نادعلیان تشریح می شوند.

در خود موزه چیزهای جالبی می بینید. از جمله تمام طیف های رنگی خاک هرمز همراه با کانی های تشکیل دهنده آن ها. زیباترین مجموعه سوزن دوزی هرمزگان، در موزه نادعلیان نگهداری می شود.

علاوه بر موزه، اینجا فعالیت های دیگری هم صورت می گیرد. بانوان هرمزی می توانند در موزه، هنر نقاشی با خاک های رنگی جزیره را آموزش ببینند. این کار به ایجاد شغل و کارآفرینی و افزایش درآمد ساکنان هرمز، کمک می کند.

در موزه دکتر نادعلیان آثار و اشیای بسکمک نگهداری می شود. کنده کاری روی سنگ ها، نقاشی های رنگارنگ، عروسک های ریز و درشت که معصومیت بچه ها را به تصویر کشیده و لباس هایی که هنر سوزن دوزی هرمزگان را نمایش می دهد. در کنار این ها بقایا و اسکلت جانداران دریایی مثل نهنگ و ماهی های دیگر آثاری هستند که بازدیدکنندگان از دیدن آن ها شگفت زده می شوند.

این جا مکانی است که فرهنگ و هنر بومیان جزیره هرمز در قاب کوچکی به تصویر کشیده است. حتی اگر ساعت ها هم به دیدنی آن ها بنشینید و صنایع دستی و آثار هنری هنرمندان را از نزدیک ببینید، خسته نخواهید شد.

آدرس موزه

برای دیدن موزه باید آدرس تکیه مولا را از بومی ها بپرسید. روبه روی تکیه یک کوچه هست که شما را به موزه نادعلیان می رساند. اگر در موزه بسته بود، حتما زنگ بزنید تا در را برای شما باز کنند.

منبع: گردشبان
انتشار: 2 آذر 1401 بروزرسانی: 2 آذر 1401 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 2176

به "موزه دکتر نادعلیان، موزه ای مجذوب کننده در محله قدیمی جزیره هرمز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه دکتر نادعلیان، موزه ای مجذوب کننده در محله قدیمی جزیره هرمز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید