فعالیت حدود 50 مدرسه لاکچری، ماجرای رانت بعضی مسؤولان مدرسه دار
به گزارش بهترین مقاله، عضو شورای سیاستگذاری و نظارت بر مدارس غیردولتی درباره مدارس لاکچری گفت: از میان 17 هزار مدرسه غیردولتی، شاید زیر 50 مدرسه لاکچری و ویژه هستند. بیش از 30 مورد از این مدارس در شمال شهر تهران هستند.
به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، قدرت اله علیزاده، عضو شورای سیاست گذاری و نظارت بر مراکز و مدارس غیردولتی در برنامه پرسشگر درباره مسائل معلمان و مربیان مدارس و پیش دبستانی های غیردولتی از جمله بیمه و حقوق دریافتی پایین آن ها گفت: انکار نمیکنم که مبالغ حقوق دریافتی کم است، اما همه مدارس اینگونه نیستند.
وی اضافه کرد: انواع پیش دبستانی ها را داریم و تقریبا 40 درصد آن ها تحت نظارت آموزش و پرورش اند و بعضی عنوان پیش دبستانی را استفاده می نمایند، اما مجوز ندارند. ما آن ها را غیرمجاز تلقی می کنیم و ممکن است هرطوری نیرو های خود را استثمار نمایند، اما مراکز مجاز موارد را رعایت می نمایند.
عضو شورای سیاست گذاری و نظارت بر مراکز و مدارس غیردولتی با اشاره به آیین نامه اجرایی تأسیس مدارس غیردولتی اضافه کرد: اکنون دیگر خلأ قانونی در این زمینه نداریم.
وی با بیان اینکه باید معذوریت موسسان را هم درنظر بگیریم گفت: آن ها موظفند شهریه اعلامی مصوب را دریافت نمایند. از آن سو با هزینه های تحمیلی با توجه به نرخ شهریه روبرو بوده و قاعدتا ناچار به کاهش هزینه هستند و شاید یکی از دلایل اجحاف در حق مربیان در بعضی مدارس، همین باشد.
علیزاده در پاسخ به اینکه با توجه به 80 درصد افزایش اجاره، 43 درصد تورم، 36.5 درصد افزایش حقوق، افزایش شهریه مصوب مدارس غیردولتی چنددرصد است، گفت: افزایش نرخ شهریه امسال نسبت به سال گذشته زیر 30 درصد و حدود 29.5 درصد بوده است.
عضو شورای سیاست گذاری و نظارت بر مراکز و مدارس غیردولتی به هزینه های تکلیفی، چون مابه التفاوت انشعاب آب و... در مدارسی که منازلی را تبدیل به مدرسه نموده اند و این مبلغ بعضا به 50 میلیون تومان هم رسیده است نیز اشاره نمود و گفت: قانون مصوب سال 95، 39 ماده دارد که چهار ماده آن حمایتی است، ولی تا کنون بسیار کمرنگ بوده است. در مناطق سیل زده و زلزله زده یاری شد، اما به طور کلی دولت هیچ حمایتی نمیکند.
علیزاده اضافه کرد: 12 درصد دانش آموزان در مدارس غیردولتی تحصیل می نماید و مدارس غیردولتی بار بزرگی از دوش دو لت برداشته اند. در قانون برنامه ششم توسعه این رقم باید به 25 درصد برسد. باید طبق قانون دولت حمایت کند.
وی درباره رانت اطلاعاتی بعضی مسؤولان و مقامات مدرسه دار و رقابت نابرابر آن ها با مؤسسان جوانتر اضافه کرد: طبق ماده 8 قانون، هشت شرط تاسیس مدرسه داریم که اغلب مسؤولان این شرایط دارند، اما در اینجا بحث رانت اطلاعاتی مطرح است و ممکن است فرد مسؤول بتواند اقداماتی انجام دهد تا فردی که رانت ندارد عقب بماند.
عضو شورای سیاست گذاری و نظارت بر مراکز و مدارس غیردولتی درباره مدارس لاکچری نیز گفت: از میان 17 هزار مدرسه غیردولتی، شاید زیر 50 مدرسه لاکچری و ویژه هستند. این مدارس اغلب یعنی بالای 30 مورد در شمال شهر تهران اند و متاسفانه بیشتر مسؤولان ما که شاید مدرسه هم دارند آنجا ساکن اند. البته روشن است که این چندهزار دانش آموز، فرزندان مسئولان نیستند بلکه خانواده هایی نیز هستند که وسع مالی دارند. مسئله این است که دولت باید از مدارس غیر ویژه حمایت کند تا آن ها بتوانند با این مدارس خاص رقابت نمایند.
علیزاده ادامه داد: این مدارس پول خوب می گیرند، کار علمی ویژه می نمایند و خروجی آن را در رتبه های برتر کنکور در امسال دیدیم.
وی درباره الزام آکادمی ها و مدارس بر واریز چهار درصد از درآمد و شهریه شان به حساب آموزش و پرورش گفت: تجمیع رقم واریزی درآمد ها به حساب آموزش و پرورش را نمی دانیم.
عضو شورای سیاست گذاری و نظارت بر مراکز و مدارس غیردولتی ادامه داد: قرار است علی الحساب این مبلغ به عنوان مالیات هم دیده گردد. اما اکنون همکاران ما با ادارات دارایی مشکل و اختلاف دارند و می گویند این چهاردرصد را باید به وزارت دارایی بدهید نه آموزش و پرورش. از دولت می خواهیم تکلیف ما را معین نمایند. هنوز وزارت دارایی این مورد را نپذیرفته اند.
علیزاده درباره محتوای آموزشی آکادمی های زبان نیز گفت: کتاب ها معمولا متعلق به کمبریج و آکسفورد و... هستند و بر مبنای آزمون های بین المللی، چون تافل نوشته می گردد و ممیزی حداقلی ظاهری روی کتاب ها از سوی وزارت ارشاد انجام میگردد، اما نظارت بر محتوا کمتر است.
صالح، مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش نیز در این باره گفت: وقتی آموزش وجهه مالی پیدا می نماید ممکن است در دل 17 هزار مدرسه، 30 هزار پیش دبستانی و 16 هزار آکادمی علمی آزاد و زبان، تخلفاتی اتفاق افتاده و موسسی مثلا در بیمه کردن معلمانش تعلل و کم کاری کند.
وی اضافه کرد: انبوهی جوان تحصیل نموده داریم که جامعه شغل برایشان فراهم ننموده و مراجعه می نمایند و متاسفانه راضی می شوند قرارداد کمتری هم امضا نمایند و اعتراض هم ننمایند. امکان دارد این اتفاق بیفتد. این پدیده را که اصلا هم برای نظام آموزشی خوب نیست را کامل رد نمی کنیم.
مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش درباره راه چاره های عدم اجحاف بر حقوق معلم ها گفت: ساختار و آیین نامه قانونی تاسیس و اداره مدارس از سال 95 تصویب شده است و شرایط کاملا معین است. سامانه مشارکت ها راه اندازی شده است و افراد می توانند شکایات خود را حتی بی نام ثبت نمایند. شماره 4317 نیز جوابگوی مسائل آنهاست و ظرف یک هفته پاسخ می دهیم.
صالح ادامه داد: امسال یک میلیون و 700 هزار دانش آموز در مدارس ما تحصیل می نمایند که این عدد سال قبل 1.5 میلیون بود. اگر سرانه بودجه سنواتی را برای هردانش آموز 4 میلیون هم محاسبه کنیم سرانه تحصیل این تعداد دانش آموز به 6800 میلیارد تومان میرسد. سرانه فضای آموزشی را هم باید ببینیم. با این حساب فقط حدود 7000 میلیارد تومان صرفه جویی از محل مدارس غیردولتی برای دولت داریم.
وی در پاسخ به اینکه چرا با این اوصاف معلمان واقع بینانه تر حمایت نمی شوند و اگر فردا به هرعلتی اعلام نمایند مدارس غیردولتی تعطیل اند، آموزش و پرورش چه میکند گفت: قطعا با بحران روبرو میشویم. امسال با تورم افسارگسیخته روبرو بودیم. امسال شورای سیاست گذاری برای یاری به مردم شهریه به میزان نرخ تورم افزایش نیافت و سقف آن 29 درصد بود.
صالح ادامه داد: در قانون تاسیس و اداره مدارس غیردولتی مواد مختلفی هست که دولت باید به مراکز غیردولتی به نسبت دانش آموزان که جذب می نماید حمایت هایی داشته باشد. زمانی خواستیم مردم مدرسه داری نمایند، اما وقتی مدرسه داری کردند عده ای بر آن ها انتقاد کردند و این فرایند ادامه دارد.
وی با اشاره به اینکه یک واقعیت است که تعدادی مدارس ما ممکن است دانش آموزان خود را به علت عدم توان رقابت با مدارس قوی تر از دست بدهند و تعدادی هم توان تامین هزینه ها را نداشته باشند گفت: برای راه اندازی مدرسه قواعد و فیلتر های مختلفی گذاشته شده است.
مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه وقتی مسئولی مدرسه غیردولتی دارد چه طور جوانی می تواند با او رقابت کند؟ بساط مدرسه داری مسئولین قرار است جمع گردد یا خیر گفت: شرایطی تعریف شده و حق شهفرایندی افراد است که اگر چارچوب قانونی برای صدور مجوز دارد مدرسه دایر کند. اگر کسی 30 سال کار مدیریتی در آموزش و پرورش نموده نتواند مدرسه داری کند پس چه کسی می تواند؟ مدرسه داشتن اشکالی ندارد، اما سوءاستفاده از شرایط قانونی، نامناسب و ناصحیح است.
وی در پاسخ به اینکه مدارس غیردولتی و آکادمی ها چهار درصد دریافتی از شهریه و درآمد را باید به آموزش و پرورش بدهند، این مبلغ چقدر است؟ گفت: عدد و رقم دقیق ندارم. به غیر از جند آکادمی معروف در دیگر آکادمی ها تعداد زیادی دانش آموز نداریم. این چهار درصد جزو مالیات هم فرض می گردد، اما گا ها سازمان مالیاتی قبول ندارد و مالیات هم میگیرند.
صالح درباره محتوای آموزشی آکادمی ها گفت: آکادمی های علمی محتوایشان مبتنی برکنکور سراسری تعریف می گردد و نظارت با سازمان غیردولتی است و گروه های آموزشی نظارت محتوایی دارند. در آکادمی زبان نیزکسری هایی در محتوا داریم، این کتب باید در چارچوب فرهنگی ما باشد، اما استاندارد مراکز مجری آزمون های بین المللی مورد استفاده قرار می گیرند که باید این فرایند اصلاح شوند.
مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اگرکتابی در مدرسه تدریس گردد باید زیرنظر سازمان پژوهش باشد، اما در آکادمی ها به آن اندازه نظارت نمیگردد. البته برای سال 98 آغاز به محتواسازی و استانداردسازی نموده ایم تا به جمع بندی برسیم. چارچوب ها باید معین بشوند.
به گفته صالح برای سال آینده کف حق التدریس را مطابق قانون کار خواهیم دید. همچنین سامانه ما به تامین اجتماعی وصل می گردد و نظارت ها دقیقتر خواهد شد.
منبع: خبرگزاری دانشجو