صالحی: با چین در رابطه با نیروگاه های کوچک چند وجهی یادداشت تفاهم امضا می گردد

به گزارش بهترین مقاله، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه در ملاقات با مقامات چینی به طور جدی موضوع رآکتور آب سنگین اراک مورد آنالیز قرار می گیرد، از امضای یادداشت تفاهم همکاری با طرف چینی در رابطه با نیروگاه های کوچک چند وجهی اطلاع داد.

صالحی: با چین در رابطه با نیروگاه های کوچک چند وجهی یادداشت تفاهم امضا می گردد

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید.

به گزارش حوزه سیاست خارجی خبرنگاران، علی اکبر صالحی که صبح چهارشنبه (به وقت محلی) وارد چین شد، در گفت وگو با ایرنا در پکن به نقش سازنده چین در طول برگزاری مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای 1+5 اشاره و اظهارکرد: ایران آمادگی دارد همکاری های خود با چین را در حوزه هسته ای احیا نموده و گسترش دهد.

وی روابط جمهوری اسلامی ایران و چین در شرایط کنونی را روابطی ویژه و خاص دانست و یادآور شد که این روابط بخصوص در سال های اخیر و بر اساس شرایط بین المللی موجود، از تقویت قابل توجهی هم برخوردار شده است.

صالحی اظهار کرد: بعد از برجام نیز روابط دو کشور وارد مرحله جدیدی شده و چشم انداز همکاری ها به لحاظ توسعه و سهولت کار میان دو طرف بسیار امید بخش است.

وی ادامه داد: چون درگذشته به دلیل مسائلی همچون تحریم ها، محدودیت هایی دراین روابط وجود داشت اما در حال حاضر انتظار داریم که با برداشته شدن محدودیت ها این همکاری ها نیز از گسترش بیشتری برخوردار گردد.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع همکاری جمهوری اسلامی ایران و چین در مورد نیروگاه های کوچک 100 مگاواتی چند وجهی، اطلاع داد و اعلام نمود: پیشتر در رابطه با گسترش همکاری در این زمینه، گفت وگوهایی با طرف چینی انجام شده و قراراست در این سفر مذاکرات نهایی انجام گردد.

وی گفت: یکی از ویژگی های شاخص این نیروگاه ها، فراوری برق، فراوری بخار صنعتی و شیرین کردن آب های شور است که امیدوارم بتوانیم در این سفر یک یادداشت تفاهم همکاری در این زمینه امضا کنیم.

صالحی یکی دیگر از محورهای مهم سفر خود به چین را مذاکره جدی با طرف چینی در رابطه با رآکتور آب سنگین اراک مطرح نمود.

وی گفت: چون موضوع طراحی رآکتور اراک در برجام هم دیده شده و چین نیز به عنوان طرف ایرانی از جانب 1 +5 در این خصوص معرفی شده، ضرورت دارد که در این خصوص با طرف چینی گفت وگوی جدی داشته باشیم.

وی اضافه نمود: قرار است در این رابطه کار گروهی هم تشکیل گردد که چین در آن نقش اصلی را بر عهده خواهد داشت.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان ادامه داد: علاوه بر چین، آمریکا هم در این کار گروه مشارکت دارد و همچنین دیگر کشورهای عضو 1 +5 در صورت علاقمندی و حتی کشورهای غیر عضو درصورتی که مورد پذیرش ایران و 1 +5 باشند مثل کره جنوبی، می توانند در این طرح شرکت نمایند.

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران صبح چهارشنبه در راس یک هیات عالیرتبه از مسوولان و مقامات فنی سازمان انرژی اتمی وارد پکن پایتخت چین شد و قرار است در این سفر سه روزه دیدارهای مهمی با مقامات چینی از جمله وانگ یی وزیر امور خارجه این کشور داشته باشد.

بازدید از موسسات و مراکز تحقیقاتی هسته ای اتمی چین نیز از دیگر برنامه های رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان در این سفر عنوان شده است.

منبع: تسنیم
انتشار: 7 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 627

به "صالحی: با چین در رابطه با نیروگاه های کوچک چند وجهی یادداشت تفاهم امضا می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صالحی: با چین در رابطه با نیروگاه های کوچک چند وجهی یادداشت تفاهم امضا می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید