خبر مهم عراقچی از برطرف تحریم ها

به گزارش بهترین مقاله، خبرنگاران : معاون وزیر خارجه در گزارشی از نشست امروز کمیسیون برجام از تفاهم اولیه برای برطرف تحریم ها اطلاع داد با اینحال گفت که نگارش متن ممکن است هفته ها طول بکشد.

خبر مهم عراقچی از برطرف تحریم ها

به گزارش خبرنگاران به نقل از همشهری آنلاین، سید عباس عراقچی پس از نشست کمیسیون مشترک برجام گفت: امروز سومین دور مذاکرات وین با جلسه کمیسیون مشترک آغاز شد، البته قبل از جلسه ملاقاتهای فشرده دوجانبه، سه جانبه و پنج جانبه داشتیم. دو بار ملاقات با آقای مورا هماهنگ نماینده اتحادیه اروپا داشتم و یک جلسه سه جانبه بسیار مفید هم با روسیه و چین داشتیم.

وی اضافه نمود: هر بار این جلسه سه جانبه را برگزار می کنیم و این بار قبل از نشست کمیسیون این جلسه برگزار گردید. روسیه و چین در مذاکرات مواضع بسیار خوبی دارند و این بار هم یک بار هماهنگی با روسیه و چین صورت گرفت. یک جلسه چهارجانبه با سه کشور اروپایی داشتم. این ها نشانگر جدیت همه طرف هاست که این مذاکرات به یک سرانجامی برسد و این البته دلیل این نیست که چالش وجود ندارد.

معاون وزیر خارجه گفت: چالش های سختی را سر راه داریم، ولی جدیت همه هیأت ها معین است. در کمیسیون مشترک تصمیم گرفته شد که یک مقدار به کار سرعت داده گردد. کارگروه های هسته ای و برطرف تحریم ها از بعد از کمیسیون مشترک کار خودشان را آغاز می نمایند و به آنها وظیفه آغاز نگارش متن نهایی داده شده که باید وارد نگارش متن شوند.

وی اضافه نمود: نگارش متن کار سختی است و رسیدن به یک متن مورد تفاهم شاید روزها و هفته ها کار ببرد. ولی بنای ما تسریع در این است و این که بدون وقت کشی و کار فرسایشی این کار باید به سرعت و در عین حال با دقت فراوان جلو برود. تصمیم گرفته شد که یک کارگروه سومی هم تشکیل گردد که مربوط به تمهیدات اجرایی یا ترتیبات اجرایی بعدی می گردد که بحث راستی آزمایی و نحوه اجرای اقدامات دو طرف، زمان آغاز تعهدات همه در این کارگروه سوم انجام می گردد و این کارگروه سوم کار دو کارگروه دیگر را تلفیق می نماید و برنامه اجرایی آن را تنظیم می نماید.

عراقچی تاکید نمود: در مجموع ما فکر می کنیم که در راستا قرار داریم با این حال هنوز نمی گردد پیش بینی کرد که آیا می گردد به سرانجام این راستا مذاکراتی رسید و اینکه چقدر خوشبین هستیم یا بدبین هستیم. اما فکر می کنم که در مجموع در راستا درستی حرکت می کنیم.

وی گفت: در رابطه با بحث تحریم ها همانطور که قبلا هم عرض کردم ما در حوزه تحریم های بخشی یا تحریم های موضوعی که ابعاد مختلف اقتصاد را در بر می گیرد و شامل بخش نفت، انرژی، بانکی، مالی، بیمه، کشتیرانی، بنادر و... است تفاهمات خوبی به وجود آمده که تقریباً همه بخش های مالی ایران که تحت تحریم قرار گرفته است از تحریم خارج گردد. در مورد نوع دوم تحریم ها که اشخاص حقیقی و حقوقی هستند کار بیشتری باید صورت بگیرد.

رییس هیات مذاکره نماینده ایران یادآور شد: موضع ما کماکان موضع گذشته است و باید همه تحریم ها لغو گردد و در مورد ترتیب اجرای تعهدات هم کماکان موضع ما بر مبنای مواضع قطعی نظام قرار گرفته است که حتما آمریکا باید آغاز نماینده باشد و اقداماتش را انجام بدهد و بعد ایران راستی آزمایی می نماید و اقدامات خود را انجام خواهد داد.

وی گفت: امیدوارم که با پیشرفت کار نگارش متن نهایی، طی یکی دو روز آینده بتوانیم در موقعیتی قرار بگیریم که برداشت بهتری نسبت به فرایند نهایی شدن امور داشته باشیم.

عراقچی گفت: هنوز چالش های سخت عظیم تری داریم که هنوز به راهکار هایی برای آنها نرسیدیم. همه هیأت ها کوشش می نمایند که برای این چالش ها راهکار پیدا نمایند و ممکن است برسیم یا نرسیم، ولی چالش های عظیم وجود دارد و در کنارش جزییات بسیار سختی وجود دارد که ضروری است کلمه به کلمه و عبارت به عبارت بتوانیم درباره آنها توافق کنیم.

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه فرایند در راستا درستی قرار گرفته است، تاکید نمود: هم چالش های سخت داریم و هم جزییات سخت در کنار آن.

وی گفت: کارگروه ها از امروز کار خودشان را آغاز خواهند کرد، هرگاه احتیاج باشد که ما در یک جمع عظیمتری فرایند کار این کارگروه ها را آنالیز کنیم و اگر ضروری است گره ای باز کنیم یا تسهیلاتی قائل شویم، جلسه کمیسیون مشترک را تشکیل خواهیم داد.

عراقچی گفت: الان قرار معینی نداریم. الان قرار و تمرکز ما روی کارگروه های سه گانه است. دوکارگروه هسته ای و برطرف تحریم ها وارد نگارش خواهند شد و کارگروه سوم هنوز باید در مورد کلان بحث ها و چگونگی انجام بحث های مربوط به راستی آزمایی باید بحث داشته باشند تا بتوانیم در سطح کلان به راهکار دست یابیم.

وی اضافه نمود: هر چه بیشتر وارد جزییات شویم و به خصوص جزییات مربوط به متن، بحث های یک مقدار طولانی تر و کش دارتر گردد و زمان بیشتری احتیاج است.

ما یک اصل داریم، هم تعجیل نمی کنیم و شتاب زدگی نداریم و هم اجازه نمی دهیم بحث ها فرسایشی گردد. با دقت جلو می رویم.

برخی وقت ها هریک کلمه مهم است و باید روی کلمات بحث گردد و برخی وقت ها سر مفاهیم مشکل داریم و باید در مورد مفاهیم چاره جویی کنیم.

در مرحله ای هستیم که ممکن است بحث ها یک مقدار بیشتر طول بکشد. هنوز نمی توانم بگویم چه روزی این دوره از مذاکرات را سرانجام خواهیم داد. امیدواریم به نقطه معین تری برسیم و بعد مذاکرات تعطیل گردد و هیأت ها به پایتخت ها بازگردند و آنالیز ها انجام گردد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 21 خرداد 1400 بروزرسانی: 21 خرداد 1400 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 1660

به "خبر مهم عراقچی از برطرف تحریم ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبر مهم عراقچی از برطرف تحریم ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید