آنالیز راه حل صنایع نشر دنیا در مواجهه با کرونا

به گزارش بهترین مقاله، مهدی عمرانلو، مسئول کارگروه بین الملل اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفت وگو با خبرنگاران ، با اشاره به سیاست اتحادیه در هفتاد و سومین نمایشگاه کتاب فرانکفورت، گفت: با توجه به اینکه ما یک دوره سخت هجده ماه در دوران شیوع کرونا تجربه نموده بودیم سیاست ما ایجاد ارتباط بیشتر با اتحادیه ها و خانه های ادبیات کشورهای مختلف بود.

آنالیز راه حل صنایع نشر دنیا در مواجهه با کرونا

وی اضافه نمود: برای ما مهم بود بدانیم که پاندمی کرونا چه تاثیری بر صنعت نشر کشورهای دیگر داشته و چقدر تاثیر منفی بر کسب و کار آن ها گذاشته و اتحادیه ها چه راهکارهایی برای عبور از این بحران ارائه داده اند.

عمرانلو با بیان اینکه طی جلسات مختلف متوجه شدیم در اروپا بسیاری از ناشران و کتاب فروشان کمتر با افت فروش سالیانه روبه رو بودند، عنوان نمود: اگرچه در یک دوره کوتاه یعنی دو ماه قرنطینه کامل بودند و فروش ها متوقف شد اما بازگشایی مجدد فروشگاه ها، کسری فروش جبران شد و فروش های آنلاین ناشران یا سایر پلتفرم ها با رشد زیادی روبه رو یود.

وی تاکید نمود: در آنجا متوجه شدیم افت فروشی که در کشور ما رخ داده است با به کارگیری راهکارهای مختلف در آن کشورها عملا اتفاق نیفتاده است و یاری هایی هم از طرف بخش دولتی به اتحادیه ها شده بود تا در اختیار ناشران قرار گیرد.

به گفته عمرانلو، در بعضی کشورهای شرق اروپا نیز هزینه فراوری کتاب در اختیار ناشران قرار داده شده بود تا بخشی از ضررهای آن ها در دوران کرونا جبران گردد.

وی با بیان اینکه محور جلسات اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با اتحادیه کشورهای مختلف آگاهی از شرایط کسب و کار ناشران در پاندمی کرونا بود، گفت: آگاهی از تاثیر پاندمی بر شرایط فراوری ناشران، تاثیر پاندمی بر کتاب های صوتی و الکترونیک، تاثیر پاندمی بر فعالیت کتاب فروشان در تامین، عرضه و فروش کتاب، تاثیر بازاریابی دیجیتال در فعالیت ناشران و کتابفروشان، حمایت های اجرا شده از طرف دولت و راهکارهای ارائه شده به وسیله اتحادیه ها برای حمایت از ناشران بعضی از این موضوعات بود.

عمرانلو تاکید نمود: ترندهای نو حاکم بر بازار و چگونگی بکارگیری آن ها پس از آغاز پاندمی و پیش بینی شرایط صنعت نشر در دوران پسا کرونا نیز از دیگر موضوعاتی بود که در این دیدارها و جلسات به دست آمد.

وی با بیان اینکه تغییرات ایجاد شده صنعت نشر در دوران کرونا، یکی دیگر از مباحث بود، یادآور شد: اینکه چقدر این تغییرات قابل بازگشت است و چقدر از این شرایط به عنوان یک فرصت برای جبران خسارت ها استفاده شده است، بعلاوه شکل گیری روندهای نو در صنعت نشر نیز دراین دیدارها پیگیری شد.

عمرانلو با اشاره به رایزنی برای برگزاری دوره های آموزشی ناشران ایرانی، شرح داد: استفاده از تجربیات آن ها برگزاری کلاس های آموزشی مجازی در زمینه های مختلف که مورد احتیاج صنعت نشر ما است نیز در رایزنی با اتحادیه های ناشران فرانسه و آلمان و آموزشگاه فرانکفورت دنبال کردیم.

وی بعلاوه به نقش پررنگ استارت آپ های حوزه نشر نیز گفت: در این نمایشگاه با برنامه ناشران اروپایی که در حوزه استارت آپ ها کارهای خود آغاز کردند آشنا شدیم، در این زمینه پیشرفت های خوبی در زمینه فراوری اپلیکیشن های حوزه نشر اجرا شده است.

به گفته عمرانلو، جای فعالیت این استارت آپ ها در کشور ما خالی است و با توجه به سرمایه انسانی خوب کشور در حوزه آی تی با برنامه ریزی دقیق می توانیم برای تامین احتیاج داخلی و حتی بین المللی فعالیت داشته باشیم.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 5 آذر 1400 بروزرسانی: 5 آذر 1400 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 1881

به "آنالیز راه حل صنایع نشر دنیا در مواجهه با کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز راه حل صنایع نشر دنیا در مواجهه با کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید