همراه اول پیش قراول نسل نو ارتباطات: تحول دیجیتال همزمان با توسعه 5G

به گزارش بهترین مقاله، طی سال های اخیر، بهره برداری نسل پنجم شبکه تلفن همراه یا 5G به یکی از مهم ترین موضوعات روز جهان در حوزه فناوری تبدیل شده است. تکنولوژی که روز به روز توسعه بیشتری پیدا می نماید و استفاده از آن در حال توسعه است. اما تاثیرات غیرقابل چشم پوشی آن در زندگی آینده انسان موجب شده تا همه کشورها به استقبال تهیه زیرساخت ها و تجهیزات شبکه 5G بروند.

همراه اول پیش قراول نسل نو ارتباطات: تحول دیجیتال همزمان با توسعه 5G

اهمیت فناوری 5G، تعدادی از بهترین شرکت های مخابراتی و ارتباطی دنیا از جمله تی موبایل، ودافون، تری، ای تی اند تی و ورایزن را وادار نموده تا از سال های گذشته، سرمایه گذاری در حوزه توسعه ارائه فناوری 5G خود را در منطقه ها مختلف افزایش دهند.

این اتفاقی است که در ایران نیز اتفاق افتاده و در حال حاضر اپراتورهای برتر مانند همراه اول بر روی توسعه اینترنت 5G سرمایه گذاری نموده اند و در پی توسعه این فناوری در کشور هستند.

اما بیایید ابتدا نگاهی به اصلی ترین ویژگی ها و مزایای فناوری 5G بیندازیم:

ویژگی ها و مزایای نسل پنجم ارتباطات

مولفه سرعت، دغدغه همیشگی ارتباطات بوده است؛ اما شبکه های 5G چنین رویکردی ندارند. استاندارد ارتباطات موبایلی نو دارای زیربناهای متعددی است که می تواند در مسیرهایی گوناگون شامل شبکه نسل 5 مورد استفاده قرار گیرد؛ لذا در مقایسه با فناوری های قبلی از انعطاف پذیری بالاتری برخوردار است.

افزایش سرعت، کاهش زمان پاسخ گویی و نهایتا بروز تاخیرات کم تر به طور معین فاکتورهای مهمی برای مشتریان نهایی هستند و استفاده از اسمارت فون در شبکه 5G به آن ها امکان خواهد داد تا در مقایسه با گذشته قادر به انجام کارهایی کاملا متفاوت باشند.

سرعت دانلود بالاتر

نخستین انتظار ما از نسل پنجم ارتباطات، سرعت بیش تر است. در سند اولیه ITU حداقل سرعت دانلود 20 گیگابیت در ثانیه و سرعت آپلود 10 گیگابیت در ثانیه برای هر پایگاه خواسته شده که همین موضوع نشان می دهد، اولین تاثیر اینترنت 5G نسبت به 4G افزایش سرعت تا 100 برابر خواهد بود.

تاخیر بسیار پایین

برای انجام کارهای آنلاین از جمله استریم، انجام بازی و حتی کارهای جدی تر مانند اتصال خودروهای خودران به اینترنت و عمل جراحی از راه دور، احتیاج است تا تاخیر اتصال اینترنت نسبت به 4G کاهش چشمگیری پیدا کند.

در اینترنت 5G از تاخیر حداقل 20 میلی ثانیه ای به تاخیر 5 میلی ثانیه ای می رسیم که اصطلاحا قواعد بازی را به کلی تغییر می دهد. البته تاخیر 5G تا 1 میلی ثانیه هم خواهد رسید که اتفاقی ایده آل برای کارنمودهای تفریح و تفریح و حتی صنعتی است.

افزایش ظرفیت چشمگیر

اما شاید یکی از اصلی ترین ویژگی های اینترنتی نسل پنجم، افزایش ظرفیت آن باشد. با 5G می توان یک میلیون دستگاه را در هر کیلومتر مربع به اینترنت متصل کرد. توسعه خدمات دسترسی برای اینترنت اشیاء یا خودروهای خودران، بعلاوه توسعه ارتباطات برای کاربر در مکان های شلوغ مانند فستیوال ها، استادیوم ها و کنسرت ها از جمله خدماتی هستند که با افزایش ظرفیت 5G امکان پذیر خواهند بود.

ارائه سرویس های مجذوب نماینده و نوین

  • واقعیت افزوده (Augmented Reality) یک نمای فیزیکی زنده، مستقیم یا غیرمستقیم است که عناصری را پیرامون دنیای واقعی افراد به آن اضافه می نماید. این عناصر مجازی بر اساس فراوریات کامپیوتری که به وسیله دریافت و پردازش اطلاعات کاربر به وسیله سنسورهای ورودی مانند صدا، ویدئو، تصاویر گرافیکی یا داده های GPS است، ایجاد می گردد.

با معرفی 5G زمان آن می رسد تا تکنولوژی واقعیت افزوده شکوفا گردد. تکنولوژی واقعیت افزوده روز به روز در حال توسعه است و به زودی شاهد ارائه فناوری هایی شامل عینک واقعیت افزوده و یا حتی خودروهایی با قابلیت واقعیت افزوده هستیم که اطلاعات و محتوای مورد احتیاج را به صورت کامل شخصی سازی شده به ما نشان می دهند.

  • واقعیت مجازی به معنای تجربه کردن چیزهایی به وسیله کامپیوتر است که واقعیت بیرونی ندارند. واقعیت مجازی یک دنیا سه بعدی تعاملی باورپذیر است که به نوعی می توانید آن را تجربه و کاوش کنید که انگار (هم از نظر روانی و هم از نظر فیزیکی) در آن قرار گرفته اید. بعضی از مهم ترین ویژگی های VR شامل باورپذیری، تعاملی بودن، کامپیوتری بودن، کاوش پذیری و شناور بودن می گردد.

دنیای مربوط به بازی ها و اپلیکیشن های واقعیت مجازی و بعلاوه سخت افزار مربوط به این تکنولوژی مانند عینک واقعیت مجازی، هر روزه هواداران بیشتری پیدا می نمایند. با توجه به افزایش ظرفیت، کاهش تاخیر و افزایش سرعت در 5G می توان شاهد کاربردی تر شدن فناوری های مربوط به واقعیت مجازی بود. حتی به یاری 5G با مجموعه ای از فناوری های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی می توان به عصر نوین ارتباطات که متاورس می تواند نمونه کوچکی از آن باشد، قدم گذاشت.

  • خودروی هوشمند وسیله ای است که قادر به حس کردن محیط اطراف خود بوده و بدون احتیاج به دخالت انسان می تواند، فعالیت کند.

در خودروهای خودران ترکیبی از حسگرها، دوربین ها، رادار و هوش مصنوعی (AI) برای تردد بین دو نقطه مورد استفاده قرار می گیرد.

یک شبکه با سرعت، پایداری و ظرفیت بالا و تاخیر کم، اکوسیستمی مناسب برای توسعه خودروهای هوشمند و خودران را فراهم می سازد. تحول دیجیتالی که 5G برای ما فراهم می نماید در حوزه حمل و نقل هوشمند نیز خودنمایی نموده و انسان می تواند با اتکا به نسل پنجم ارتباطات، به طور جدی توسعه خودروهای هوشمند و خودران را پیش بگیرد.

  • جراحی رباتیک استفاده از ابزاری است که با بهره گیری از بازوهای رباتیک، حرکت دست جراح را بسیار دقیق به درون بدن بیمار منتقل می نماید و تصاویر هنگام عمل را به صورت واضح و شفاف در اختیار جراح قرار می دهد؛ چیزی که پزشک را قادر به کنترل جراحی می نماید یک اتصال اینترنتی قوی است که برای برقراری ارتباط بین پزشک و وسایل جراحی، مانیتورها و بعلاوه ارتباط با پزشکان با تجربه مورد استفاده قرار می گیرد.

دیگر مزیت توسعه 5G امکان انجام عمل های از راه دور است، اتفاقی که شاید تا چند سال پیش یک رویا به نظر می رسید اما حالا به مرحله واقعیت درآمده و حتی در کشور خودمان نیز مورد آزمایش قرار گرفته است. در ادامه توضیحات بیشتری در این خصوص ارائه خواهیم داد.

  • اینترنت اشیا یا IoT که به آن اینترنت چیزها نیز گفته می گردد، به میلیاردها دستگاهی اشاره دارد که در سراسر دنیا قرار دارند و اکنون به اینترنت متصل شده اند، داده ها را گردآوری می نمایند و با یکدیگر به اشتراک می گذارند.

به لطف ظهور تراشه های مقرون به صرفه کامپیوتری و وجود شبکه های بی سیم (Wireless Networks) در همه جا و همه وقت، این امکان وجود دارد که همه چیز (Thing | منظور اشیا است) از یک قرص کوچک گرفته تا یک هواپیمای بسیار بزرگ به اینترنت متصل و به بخشی از اینترنت اشیا (IoT) مبدل گردد.

طبیعی است که ابعاد سرعت بالا و تأخیر پایین در فناوری هایی نظیر 5G زمینه اتصالات را بیش از پیش می نماید و رفته رفته شرایط لازم برای فراهم آوردن زیر ساخت های لازم جهت تحقق اهداف کلانی همچون هوشمندسازی صنعت حمل و نقل شهری و بین شهری و در نتیجه کاهش هزینه ها محقق می گردد.

همراه اول پیشگام در توسعه 5G

حدود یک سال از راه اندازی اولین سایت اینترنت 5G همراه اول در ایران می گذرد، اتفاقی که یک قدم رو به جلو در حوزه ارتباطات در کل کشور محسوب می گردد و شروع مسیری طولانی برای بهره برداری حداکثری از این فناوری است.

اینترنت 5G هرچند دیر به ایران رسید اما ایجاد چندین ایستگاه اینترنت 5G در مدت زمانی کوتاه در چند شهر مختلف، نوید دهنده آن بود که می توانیم به زودی از ویژگی های مهم اینترنت نسل پنجم مانند سرعت بالا، تاخیر بسیار ناچیز، ظرفیت دسترسی بالا و قابلیت اتصال به اینترنت اشیاء بهره مند شویم.

در ایران شرکت همراه اول به نقل از محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات سابق همچون لوکوموتیو پرقدرت مسیرحرکتی ایران دیجیتال، در عرصه توسعه فناوری 5G نیز پیشگام است. همراه اول در چهارم اسفند سال 1399 از دو سایت 5G خود با مصارف عمومی و تجاری در جوار حرم امام رضا (ع) رونمایی کرد. اولین سایت 5G همراه اول در تهران نیز اسفند ماه سال 1399 رونمایی شد. همراه اول در مدت زمان کوتاهی از سایت چهارم و پنجم خود در تهران و قم نیز رونمایی کرد تا استارت توسعه اینترنت 5G در کشور زده گردد.

البته شرکت همراه اول بحث فناوری 5G در ایران را از سال 1395 شروع نموده و با استفاده از توان داخلی شامل تیم های فنی اپراتور و شرکت های داخلی فرایند بومی کردن این فناوری را پیش برده، به گونه ای که طی سال های اخیر همراه اول تمرکز ویژه ای بر روی توسعه اینترنت 5G داشته و حتی با موضوع این فناوری در نمایشگاه تلکام حضور یافته است.

اپراتور برتر ایران، نسل پنجم ارتباطات را بر روی شبکه واقعی خود پیاده سازی نموده تا در چند مرتبه رکورد سرعت اینترنت کشور را جابه جا کند که از جمله آن می توان به ثبت رکورد سرعت 3.6 گیگابیت در ثانیه در زمان افتتاح سایت 5G همراه اول در تهران اشاره نمود.

اما شکستن رکورد سرعت اینترنت، هدف نهایی همراه اول نبوده و اپراتور اول ایران همسو با روند حرکتی اپراتورهای پیشتاز دنیای در حوزه 5G، پروژه های تعریف شده ای را به مرحله اجرا در آورده که نشان می دهد همراه اول به این فناوری نگاه ویترینی نداشته و همیشه بر لبه تکنولوژی واقع شده است.

ورود همراه اول در کاربرد سلامتِ 5G؛ اولین جراحی از راه دور در ایران

در ابتدای تیرماه، اولین عمل جراحی از راه دور کشور از فاصله 17 کیلومتری با استفاده از یک ربات بومی و شبکه ارتباطی همراه اول بر روی یک سگ انجام شد. این عمل جراحی با استفاده از یوزکیس 5G همراه اول صورت گرفت که برای اولین بار در نمایشگاه تلکام 1397 معرفی شده بود.

همراه اول بر لبه فناوری کشور

همراه اول در توسعه فناوری حوزه های مختلف ارتباطی، کشاورزی، خودروسازی، پزشکی و بانکی پیش قدم بوده و با اتکا به توان متخصصان خود و توانمندی سخت افزاری و فنی که دارد، در جهت رشد و پیشرفت صنایع و بخش های مختلف قدم بر می دارد.

در ابتدای خرداد ماه، همراه اول و بانک تجارت در حوزه توسعه بانکداری نوین و خدمات مالی قراردادی را منعقد کردند.

براساس این تفاهم نامه، بانک تجارت و همراه اول به تخصیص خط اعتباری جهت اعطای تسهیلات خرد، احراز هویت و امضای دیجیتال، خدمات بانکداری باز، خدمات استارتاپ ها و فین تک های زیرمجموعه بانک، ارائه خدمت درگاه پرداخت و ارائه خدمات کیف پول متعهد شدند.

همراه اول با واگذاری 100 میلیون سیمکارت، بزرگ ترین سهم بازار تجاری در حوزه ارتباطات سیار را دارد، مشترکان اپراتور اول کشور و حجم معاملاتی آن ها فرصت خوبی را برای استفاده از ظرفیت های بانکی و کیف پول اعتباری فراهم می نماید. همراه اول بیش از 20 میلیون مشترک دائمی دارد که بزرگ ترین تعداد مشترکان پس پرداخت تلفن همراه کشور است.

این ظرفیت امکان بهره برداری از کیف پول اعتباری اپراتور اول تلفن همراه را از سوی بانک ها فراهم می نماید. این تفاهم نامه در راستای انجام خریدهای خرد در طول یک دوره صورتحساب تلفن همراه و پرداخت نهایی همزمان با پرداخت صورتحساب تلفن همراه انجام شده است.

بعلاوه همراه اول کسب و کار با همکاری مرکز پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، در پی هوشمند سازی مزارع در کشور است. این تفاهم نامه منعقد شده، موجب ارتقای بهره وری سیستم های کشاورزی و کاهش موارد ضروری مانند مصرف آب خواهد شد. هوشمند سازی مزارع به کاهش نیروی کار و در مجموع کاهش هزینه های کشاورزی یاری فراوانی می نماید.

در راستای کوشش همراه اول برای هوشمندسازی مصرف انرژی، زمستان سال گذشته بود که مدیرعامل همراه اول در ملاقات با رئیس کمیسیون انرژی مجلس اعلام نمود که همراه اول آماده است تا به یاری دستگاه های دولتی و وزارتخانه های متولی حوزه انرژی، فرآیندهای صدور الکترونیک مصرف حامل های انرژی را به صورت مجازی و هوشمند در اختیار مشترکان قرار دهد.

اپراتور اول طی ماه های گذشته نیز ویژگی BTS Power Saving را به سایت های شهر تهران خود اضافه نمود که تاثیر بسزایی در مدیریت و کاهش مصرف انرژی این سایت ها دارد. این قابلیت به شکلی کار می نماید که در ساعات کم ترافیک شبکه، با خاموش کردن TRXهایی که بار ترافیکی روی آن وجود ندارد، مصرف برق سایت را کاهش می دهد.

بعلاوه در این زمینه می توان به پروژه فهام یا طرح ملی فراسامانه هوشمند میزان گیری و مدیریت انرژی اشاره نمود که به جهت ایجاد سیستم میزان گیری هوشمند و زیرساخت شبکه هوشمند و پشتیبانی و توسعه شبکه توزیع برق در کشور راه اندازی شده است. به جهت اجرای این پروژه وجود بستر مخابراتی جهت ارسال دوطرفه اطلاعات از کنتورهای مجهز به سیم کارت به سرور جمع آوری اطلاعات و از سرور به کنتور جهت ارسال فرمان و به روزرسانی کنتور الزامی است.

با توجه به هوشمندسازی حدود 1 میلیون کنتور صنعتی و کشاورزی فعال در کشور همراه اول تامین ارتباطات شبکه ای حدود 70 درصد این دستگاه ها را بر عهده گرفته است که این پروژه را می توان نمونه ای از کوشش های تاثیرگذار و اجرایی همراه اول برای هوشمندسازی مصرف انرژی نامید.

همراه اول تامین ارتباطات شبکه ای با بیش از 70 درصد این دستگاه ها را بر عهده گرفته است که این پروژه را می توان نمونه ای از کوشش های تاثیرگذار و اجرایی همراه اول برای هوشمندسازی مصرف انرژی خانگی و صنعتی نامید.

ساخت نخستین خودرو متصل هوشمند در کشور

همراه اول همزمان با برنامه بسط نسل پنجم ارتباطات، تحقیق و توسعه بر روی اینترنت اشیاء را نیز به طور جدی و متمرکز طی سال های اخیر پیگیری نموده و در این زمینه نیز از شرکت های پیشرو کشور است.

همراه اول به عنوان اپراتور برتر ایران، بیشترین پوشش شبکه ای را نسبت به سایر اپراتورهای کشور دارد و از این جهت، می تواند با ارائه سیمکارت هایی با کاربرد اینترنت اشیاء، پوشش حداکثری برای اتصال به خودروهای هوشمند متصل را برقرار کند.

از این رو همراه اول با تکیه بر توان داخلی و استفاده از زیرساخت های خود، به بازیگر اصلی این پروژه تبدیل شده و در پی توانمندسازی اکوسیستم کسب و کارهای حوزه حمل و نقل هوشمند است. ارائه خدمات اینترنت اشیاء یکی از مهم ترین راهبردهای 5 ساله همراه اول است و در این مسیر طراحی و پیاده سازی پلتفرم جامع اینترنت اشیاء، یاری به توانمندسازی اکوسیستم کسب و کارهای حوزه حمل و نقل هوشمند و امکان بازنشر داده های پردازش شده برای به کارگیری در حوزه های پژوهشی از دیگر اهدافی ست که همراه اول در پی تحقق آن هاست.

همراه اول و سایپا در تیرماه امسال، تفاهم نامه ای را برای هوشمندسازی صنعت حمل و نقل و فراوری خودرو متصل امضا کردند. مدیرعامل سایپا در مراسم امضای این تفاهم نامه اعلام نمود که این شرکت برنامه دارد ظرف سه سال آینده، یک میلیون خودرو متصل را فراوری و روانه بازار کند.

تفاهم نامه همکاری همراه اول و ایران خودرو در زمینه توسعه فناوری خودرو متصل مهرماه امسال به امضا رسید و در نتیجه آن قرار است از سال آینده طرح خودرو متصل بر روی خودرو تارا، دنا پلاس اتوماتیک و K125 پیاده سازی گردد.

منبع: انتخاب
انتشار: 1 دی 1401 بروزرسانی: 1 دی 1401 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 2188

به "همراه اول پیش قراول نسل نو ارتباطات: تحول دیجیتال همزمان با توسعه 5G" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همراه اول پیش قراول نسل نو ارتباطات: تحول دیجیتال همزمان با توسعه 5G"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید