اکسی بوتینین Oxybutynin

به گزارش بهترین مقاله، این دارو برای درمان بیماری بی اختیاری ادراری و تکرار ادرار بزرگسالان، مورد استفاده قرار می گیرد. بعلاوه در درمان شب ادراری بچه ها مؤثر می باشد. این دارو موجب کاهش انقباض مثانه گشته و بدین طریق اجازه می دهد که مثانه اندازه زیادی ادرار در خود نگهداری نماید. دارو به وسیله متوقف کردن گرفتگی و انقباض مثانه سبب تاخیر درامر خالی شدن مثانه می گردد.

اکسی بوتینین Oxybutynin

اکسی بوتینین Oxybutynin

شناسنامه مختصر دارو

نام های تجارتی : Ditropan XL, Cystrin, Contimin

دسته دارویی : داروی درمان بیماری های ادراری

میزان خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو : نسبتاً زیاد

میزان وابستگی و اعتیاد به دارو : کم

نیاز به نسخه پزشک : بلی

قابل استفاده برای عموم : بلی

موارد استعمال دارو

این دارو برای درمان بیماری بی اختیاری ادراری و تکرار ادرار بزرگسالان، مورد استفاده قرار می گیرد. بعلاوه در درمان شب ادراری بچه ها مؤثر می باشد. این دارو موجب کاهش انقباض مثانه گشته و بدین طریق اجازه می دهد که مثانه میزان زیادی ادرار در خود نگهداری نماید. دارو به وسیله متوقف کردن گرفتگی و انقباض مثانه سبب تاخیر درامر خالی شدن مثانه می شود.

اشکال دارو : قرص، محلول

زمان مصرف دارو : 2 تا 4 بار در روز.

میزان دوز مجاز مصرفی دارو : 10 تا 20 میلی گرم در روز

چگونگی تأثیراین دارو : اثرات این دارو ظرف 1 ساعت پس از آغاز درمان با دارو ظاهر می گردند. در ضمنً این اثرات مدت 10 ساعت پس از قطع مصرف هر دوز دارو در بدن دوام خواهند داشت.

طریقه نگهداری دارو: این دارو باید در محفظه سربسته و در جای خشک و خنک دور از دسترس بچه ها نگهداری شود. در ضمنً از تابش نور محافظت شود.

چگونگی قطع مصرف دارو : مصرف این دارو را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید زیرا قطع ناگهانی مصرف دارو ممکن است به عود مجدد علائم بیماری منتهی شود.

عوارض جانبی مصرف دارو :

تعدیل دوز مصرفی دارو برای بچه ها و اطفال و بعلاوه سالخوردگان برای کاهش عوارض دارو ضروری می باشد. این دارو ممکن است موجب تسریع در ابتلاء فرد به بیماری آب سیاه چشم شود. از عوارض معمول مصرف این دارو می توان به خشکی دهان، یبوست تهوع داغی و قرمزی صورت خشکی پوست و مسائل مجاری ادراری اشاره کرد. در ضمنً اگر پس از مصرف این دارو دچار سردرد گیجی ظاهر شدن جوش چشم درد یا اختیار در بینایی گشتید با پزشک مشورت نمایید.

نکات احتیاطی مهم در مصرف دارو : اگر به امراض و دردهای زیر مبتلا می باشید حتماً قبل از مصرف این دارو پزشک معالج خود را در جریان قرار دهید:

* اگر به دردهای مزمن کبدی یا کلیوی دچار می باشید و یا میزان فشار خونتان بسیار بالاست.

* اگر غده پروستات شما بیش از حد بزرگ شده است و یا دچار مسائل قلبی می باشید.

* اگر به طور متناوب دچار باد فتق می شوید یا به آب سیاه چشم مبتلا هستید.

* اگر دچار زخم گوارشی می باشید و یا داروهای دیگری را مصرف می نمایید.

مصرف دارو برای زنان حامله : چون مفید بودن این دارو برای مصرف در دوران حاملگی ثابت نشده است و از آن گذشته ممکن است برای رشد نوزاد مضر باشد لذا بهتر است با پزشک مشورت شود.

مصرف دارو برای زنان شیرده : چون مفید بودن این دارو به اثبات نرسیده است لذا بهتر است با پزشک مشورت شود.

مصرف دارو برای بچه ها و اطفال : برای بچه های زیر 5 سال مجاز نمی باشد و توصیه نمی شود. در ضمنً برای بچه های بزرگتر کاهش دوز مصرفی مجاز دارو ضروری می باشد.

مصرف دارو برای افراد بالای 60 سال : کاهش دوز مصرفی مجاز دارو ضرورت دارد.

مصرف درافراد بالای 60 سال : چون این دارو می تواند موجب خواب آلودگی و اختلال در بینایی شود، لذا کلیه رانندگان و افرادی که کارهای پرمخاطره انجام می دهند باید هنگام مصرف این دارو از فعالیت های مربوطه دست بکشند.

چنگیزان، فاضل، (1388) راهنمای کامل داروشناسی عمومی (داروهای موجود در ایران)، قم، نیلوفرانه، چاپ دوم.

منبع: راسخون
انتشار: 12 مهر 1400 بروزرسانی: 12 مهر 1400 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 1827

به "اکسی بوتینین Oxybutynin" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اکسی بوتینین Oxybutynin"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید