آبریزش بینی بچه ها؛ آنتی بیوتیک مصرف کنیم؟!

به گزارش بهترین مقاله، آنتی بیوتیک ها روی ویروس هایی که باعث سرماخوردگی و یا آبریزش بینی می شوند (حتی اگر ترشحات بینی غلیظ، زرد یا سبز باشد) اثر ندارند.

آبریزش بینی بچه ها؛ آنتی بیوتیک مصرف کنیم؟!

به گزارش ایسنا، آبریزش بینی یک بخش طبیعی از سرماخوردگی است. پزشک یا پرستار کودک ممکن است داروی دیگری را تجویز کند و یا نکاتی را برای یاری به درمان علائمی مانند تب و سرفه به شما ارائه دهد.

چه چیزی در سرماخوردگی باعث آبریزش بینی می گردد؟

زمانی که ویروس سرماخوردگی بینی و سینوس ها را آلوده می نماید، بینی مخاط شفاف فراوری می نماید. این به شستشوی ویروس از بینی و سینوس ها یاری می نماید. پس از دو یا سه روز، سیستم ایمنی بدن مبارزه می نماید و رنگ مخاط را به سفید یا زرد تغییر می دهد. در زمان بهبودی، باکتری هایی که به طور معمول در بینی زندگی می نمایند، دوباره رشد نموده و رنگ مخاط را به سبز تغییر می دهند. همه این ها طبیعی است و به این معنا نیست که کودک به آنتی بیوتیک احتیاج دارد.

چرا نباید آنتی بیوتیک ها را در عفونت ویروسی و سرماخوردگی استفاده کرد؟

وقتی آنتی بیوتیک ها مورد احتیاج نباشند، یاریی نخواهند کرد و حتی می توانند باعث آسیب شوند. مصرف آنتی بیوتیک باعث ایجاد مقاومت می گردد. مقاومت آنتی بیوتیکی زمانی رخ می دهد که باکتری ها توانایی شکست دارو هایی را که برای کشتن آن ها طراحی شده اند را به دست می آورند. هر زمان که آنتی بیوتیک ها استفاده می شوند، می توانند عوارض جانبی ایجاد نمایند و منجر به مقاومت آنتی بیوتیکی شوند. اثرات جانبی آنتی بیوتیک ها می تواند شامل بثورات پوستی، سرگیجه، مسائل گوارشی و عفونت های قارچی باشد.

چگونه می توانم به بهبودی کودکم یاری کنم؟

بنابراعلام سازمان غذا و دارو برای مشاوره در خصوص درمان مناسب برای کودک خود با پزشک یا داروساز تماس بگیرید. به طور کلی این نکات را مد نظر قرار دهید:

- مطمئن شوید که فرزندتان استراحت می نماید و مایعات زیادی می نوشند.

- از مرطوب نماینده هوا مانند بخارساز خنک بهره ببرید.

- از اسپری یا قطره بینی نرمال سالین بهره ببرید.

- برای بچه ها خردسال، از یک پوار نرم برای پاکسازی مخاط بینی بهره ببرید.

- بچه ها بزرگتر می توانند بخار را از یک کاسه آب داغ تنفس نمایند.

- برای بچه ها بالاتر از یک سال، برای تسکین سرفه از عسل بهره ببرید.

- از پزشک یا داروساز در خصوص دارو های بدون نسخه ای که می تواند به بهبود فرزندتان یاری کند، سوال کنید.

- همواره دارو های بدون نسخه را طبق دستور بهره ببرید. به یاد داشته باشید، دارو های بدون نسخه ممکن است باعث تسکین موقت علائم شوند، اما بیماری فرزند شما را درمان نمی نمایند.

- مصرف صحیح آنتی بیوتیک ها، می تواند به مبارزه با مقاومت آنتی بیوتیکی یاری کند و این اطمینان را بدهد که آنتی بیوتیک های حیاتی برای نسل های آینده نیز در دسترس خواهند بود.

منبع: فرارو
انتشار: 16 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 16 اردیبهشت 1401 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 2042

به "آبریزش بینی بچه ها؛ آنتی بیوتیک مصرف کنیم؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبریزش بینی بچه ها؛ آنتی بیوتیک مصرف کنیم؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید