4 نکته مهم درباره تستوسترون که تمام آقایان باید بدانند

به گزارش بهترین مقاله، تستوسترون هورمونی است که عضلات تان را قوی نگه می دارد و باعث می گردد فردی با نیروی مردانه قوی باشید. مقدار مصرف این هورمون به صورت مکمل و تغییرات در مقدار ترشح آن با آغاز دوران پیری مسائلی است که اغلب آقایان درباره آن اطلاعات درستی ندارند.

4 نکته مهم درباره تستوسترون که تمام آقایان باید بدانند

امروز در خبرنگاران مگ می خواهیم به مرور صحبت های دکتر فیصل یافی، مدیر بهداشت و درمان و اورولوژی اورژانس نیوپورت و رئیس بخش بهداشت مردان و اورولوژی دانشگاه کالیفرنیا، بپردازیم تا اطلاعات بیشتری درباره این هورمون مهم کسب کنیم.

1. بالاترین سطح تستوسترون در صبح ها

اگر می خواهید بیشترین اندازه استفاده از هورمون تستوسترون خود را داشته باشید صبح های زود بیدار شوید. دکتر یافی می گوید: این هورمون از ریتم شبانه روزی و الگوی خواب بدن پیروی می نماید. سطح تستوسترون در بین ساعات 7:00 تا 10:00 صبح در بالاترین حد خود واقع شده است و شب ها به پایین ترین سطح می رسد.

اگر قرار است کار مهمی انجام دهید، تمرین ورزشی داشته باشید یا برای یک پروژه مهم برنامه ریزی کنید صبح زود بیدار شوید و از انرژی تستوسترون ترشح شده در بدنتان بهره ببرید. دکتر یافی می گوید: این اندازه از هورمون که صبح ها در بدن آقایان ترشح می گردد برای انجام یک ورزش صبح گاهی و تمرکز بیشتر در صبح ها بسیار مناسب است. شما می توانید کارهایی را که احتیاج به نیروی بدنی بیشتری دارد به صبح ها موکول کنید. حتی رانندگی کردن در آقایان ارتباط زیادی با سطح این هورمون در بدنشان دارد.

2. تستوسترون بر روی فکر و جسم شما تأثیر می گذارد

ممکن است فکر کنید تستوسترون فقط بر ماهیچه ها و میل جنسی تأثیر دارد اما باید بدانید که تأثیرات این هورمون بیشتر از این ها است. دکتر یافی می گوید: وقتی سطح این هورمون در بدن کم می گردد افسردگی و دیگر اختلالات خلقی به سراغ آقایان می آید. حتی این کاهش در شروع زودهنگام از دست دادن حافظه و زوال عقل هم بسیار مؤثر است.

جالب است بدانید که یکی از عوامل تأثیرگذار بر ایجادد مه مغزی همین کاهش سطح تستوسترون در بدن است. او معتقد است با شروع هورمون تراپی و افزایش سطح این هورمون در بدن می توان پایداری فکری را به این افراد بازگرداند. بعد از اینکه درمان به این شکل بر روی آقایان شروع می گردد مشاهده می گردد که اندازه رانندگی شان بیشتر می گردد، تمرکز بیشتری دارند و حافظه شان هم تقویت می گردد.

3. تستوسترون انواع مختلفی دارد

تستوسترون در بدن آقایان و استروژن در بدن خانم ها از هورمون های مهم هستند. اما فکر می کنید این هورمون ها فقط یک نوع هستند؟ باید بگوییم که جواب این سوال منفی است. دکتر یافی در صحبت هایش شرح داده است که سه نوع تستوسترون وجود دارد:

  • نوع 1: تستوسترون رایگان که برای استفاده سلول ها به راحتی در دسترس است.
  • نوع 2: دو نوع تستوسترون دیگر هستند که در خون ما وجود دارد و به پروتئین های خون به نام های آلبومن و گلوبولین متصل به هورمون جنسی یا SHBG وصل می شوند. علاوه بر تستوسترون رایگان، تستوسترون متصل به آلبومین هم به راحتی در دسترس سلول ها واقع شده است. این دو مدل از این هورمون به اسم تستوسترون فراهمی زیستی شناخته می شوند.
  • نوع 3: تستوسترون متصل به پروتئین های SHBG که مانند انواع قبلی در دسترس سلول های بدن نیست. با افزایش سن در آقایان SHBG افزایش پیدا نموده و به همین علت تستوسترون متصل به آن هم افزایش پیدا می نماید.

دکتر یافی می گوید: کاهش این هورمون مربوط به سن لزوما بیان نماینده کاهش سطح کل تستوسترون های موجود در بدن آقایان نیست. در این فرآیند ممکن است فقط بخشی از نوع رایگان خود را از دست بدهد. برای اطمینان از این موضوع می توانید آزمایش خون بدهید تا تعیین گردد علائمی که دارید مربوط به کاهش این هورمون است یا اندازه ماده دیگری در بدنتان تغییر نموده است.

4. استروئید جایگزین مناسبی برای تستوسترون نیست

فروش استروئید بدون نسخه پزشک ممنوع است پس باید بدانید روش درمانی جایگزینی تستوسترون با استروئیدهایی که در باشگاه های بدن سازی تزریق می گردد فرق دارد. دکتر یافی می گوید: جایگزینی تستوسترون به معنای افزایش سطح آن در بدن است نه اینکه یک هورمون دیگر را با آن جایگزین کنیم. هماینطور که در افرادی که دچار کم کاری تیروئید هستند یا دیابتی ها انسولین تجویز می گردد، در این حالت برای افراد مصرف این هورمون تجویز می گردد تا اندازه آن در بدنشان به سطح نرمال برسد.

برخی از افراد از استروئیدهای آنابولیک سواستفاده می نمایند و با تزریق آن به افرادی با سطح تستوسترون نرمال، اندازه این هورمون را در بدن آن ها بالا می برند. این روش بسیار خطرناک است و می تواند عوارض داشته باشد. دکتر یافی می گوید: درمان جایگزینی تستوسترون می تواند کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد. البته این درمان باید به روش بالینی و زیر نظر پزشک انجام گردد تا به نتیجه مناسب برسد.

سخن آخر

تستوسترون یکی از هورمون های مهم و اساسی در بدن آقایان است. این هورمون نقش مهمی در تعادل خلق وخو و بعلاوه تقویت حافظه دارد. این هورمون انواع مختلفی دارد و با شروع فرآیند پیری اندازه نوع رایگان آن در بدن کم می گردد. برای آگاهی از اندازه این هورمون در بدنتان می توانید از آزمایش خون بهره ببرید. بعلاوه اگر احتیاجی به استفاده از روش درمانی جایگزینی تستوسترون داشتید حتما تحت نظر پزشک این کار را انجام دهید و هیچ هورمون دیگری را با آن جایگزین نکنید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: menshealth

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 30 تیر 1400 بروزرسانی: 30 تیر 1400 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 1733

به "4 نکته مهم درباره تستوسترون که تمام آقایان باید بدانند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 نکته مهم درباره تستوسترون که تمام آقایان باید بدانند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید