3 میلیون رای اولی در انتخابات فردا، دوم اسفند

به گزارش بهترین مقاله، یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی درحالی فردا برگزار می شود که از میان حدود 59 ملیون نفر واجد رای دادن، 2 میلیون و 900 هزار جوان رای اولی با حضور در پای صندوق های رای برای نخستین بار می توانند سهم عملی و سیاسی در نظام و کشور داشته باشند.

3 میلیون رای اولی در انتخابات فردا، دوم اسفند

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، 16 هزار و 145 نفر برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی داوطلب شدند که نزدیک به 88 درصد داوطلبان آقایان و 12 درصد را خانم ها تشکیل دادند. با احتساب ردصلاحیت برخی نامزدها در مراحل مختلف و همچنین انصراف تعدادی از آنان، بیش از 7 هزار نفر از این نامزدها فردا برای نشستن پشت کرسی های خانه ملت فردا جمعه با یکدیگر رقابت می کنند. به طور متوسط برای هرکسی 24 نامزد رقابت خواهند کرد.

تبلیغات انتخاباتی 7 هزار و 148 نامزد تایید صلاحیت شده صبح 24 بهمن رسما کلید خورد و تا 8 صبح امروز پنجشنبه ادامه داشت.

همچنین در این دوره 57 میلیون و 918 هزار نفر واجد شرایط رای دادن هستند که کمی بیشتر از 29 میلیون نفر از آنان، مرد و 28 میلیون و 800 هزار نفر هم زن هستند.

براساس این گزارش، 2 میلیون و 900 هزار نفر رأی اولی هم می توانند با حضور در پای صندوق های رای برای نخستین بار در مسائل سیاسی کشور به صورت عملی مشارکت داشته و سهیم باشند.

  • هر استان چند کرسی و چند حوزه انتخابیه در مجلس دارد؟

از 290 کننده مجلس شورای اسلامی بیشترین تعداد به استان و شهرستان تهران اختصاص دارد. این استان 35 کننده در 6 حوزه انتخابیه را روانه بهارستان می کند که 30 کننده مختص شهرستان تهران هستند.

آذربایجان شرقی و اصفهان به طور مشترک پس از تهران در رتبه دوم در تعداد کنندگان قرار گرفته است و هر کدام 19 کننده در مجلس دارند که البته آذربایجان شرقی در 13 حوزه انتخابیه و اصفهان در 15 حوزه انتخابیه.

خراسان رضوی، خوزستان و فارس هر کدام با در اختیار داشتن 18 کرسی مجلس به طور مشترک در رتبه سوم هستند. گیلان با 13 کننده در 11 حوزه انتخابیه و مازندران و آذربایجان غربی هر کدام با 12 کننده، کرمان با 10 کننده در 9 حوزه انتخابیه، لرستان و همدان هر کدام با 9 کننده، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان هر کدام با 8 کننده در 6 حوزه انتخابیه، اردبیل، گلستان و مرکزی هر کدام با 7 کننده و کردستان با 6 کننده در 5 حوزه انتخابیه در رتبه های بعدی قرار دارند.

اما استان های هرمزگان و زنجان هر کدام با 5 کننده، قزوین، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، یزد، سمنان، خراسان جنوبی و خراسان شمالی هر کدام با 4 کننده و البرز، ایلام، قم و کهگیلویه و بویر احمد با 3 کننده پایین ترین میزان کنندگان را در خانه ملت در اختیار دارند.

هموطنان اقلیت های دینی هم 5 کننده به مجلس معرفی می کنند که این افراد کنندگان مسیحیان ارمنی شمال ایران، مسیحیان ارمنی جنوب ایران، کلیمیان، زرتشتیان و مسیحیان آشوری و کلدانی هستند.

همچنین فردا جمعه مردم 5 استان تهران، خراسان شمالی، خراسان رضوی، قم و فارس در نخستین میان دوره ای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری 7کننده خود را در مجلس خبرگان رهبری برمی گزینند. در هریک از استان های اشاره شده یک کننده و استان تهران 3 کننده مجلس خبرگان قرار است انتخاب شوند. در تهران برای 3 کرسی 15 نامزد، در خراسان رضوی و خراسان شمالی هر کدام برای یک کرسی 5 نامزد و در استان های فارس و قم هر کدام برای یک کرسی 2 نامزد رقابت می کنند. البته در استان فارس تنها یک نامزد مجلس خبرگان رهبری تایید شده بود که به دلیل رقابتی نبودن فضای انتخاباتی یک نفر از نامزدهای استان تهران به فارس انتقال داده شد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 16 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 792

به "3 میلیون رای اولی در انتخابات فردا، دوم اسفند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 میلیون رای اولی در انتخابات فردا، دوم اسفند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید