گشایش تازه برای صادرکنندگان

به گزارش بهترین مقاله، به گزارش تجارت نیوز، بسته حمایت از صادرات غیرنفتی که هر ساله از سوی دولت نهایی و ابلاغ می گردد، در سال 1400 پیش از سرانجام دولت دوازدهم نهایی شد و اجرای آن شروع شده است. البته پیش از این صادرکنندگان تذکر داده بودند که در صورت اجرایی نشدن تمام بندهای این بسته، بعضی از فعالان مالی توان توسعه فعالیت های صادراتی خود را نخواهند داشت.

گشایش تازه برای صادرکنندگان

حالا علیرضا پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام نموده که مقدمات اجرای ماده سه بسته حمایت از صادرات غیرنفتی به مرحله نهایی رسیده است و اجرایی می گردد.

پرداخت تسهیلات ریالی و ارزی به صادرکنندگان

او شرح داده: امیدواریم با همکاری صندوق توسعه ملی در مورد تخصیص منابع لازم و بعلاوه هماهنگی با بانک های عامل، ضمن پرداخت تسهیلات ریالی و ارزی به صادرکنندگان، شاهد کاهش هزینه های حضور صادرکنندگان در بازارهای هدف و افزایش قدرت رقابت پذیری آنها باشیم.

وی اضافه نمود: بر اساس مفاد این دستورالعمل که با بهره گیری از نظرات سایر بخش های اثرگذار بر تجارت خارجی کشور تدوین شده، کوشش کردیم تا فرآیند تخصیص و پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش صادراتی به صورت برخط و در حداقل زمان ممکن انجام گردد و تمامی اطلاعات و ارزیابی ها هم در سامانه و به صورت هدفمند و شفاف صورت گیرد.

پرداخت تسهیلات به وسیله سامانه های بهین یاب و سپیدار

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: پرداخت تسهیلات به وسیله سامانه های بهین یاب و سپیدار بوده که پس از احراز اهلیت صادراتی صادرکنندگان، درخواست متقاضیان به کارتابل بانک های عامل و احراز اهلیت اعتباری ارجاع و در نهایت اعتبار پرداخت می گردد.

پیمان پاک اضافه نمود: شاخص های در نظرگرفته شده جهت احراز اهلیت صادراتی شامل میانگین صادرات در طول سه سال گذشته، بازرگانی یا تولیدی بودن متقاضی، نوع کالای صادراتی بر اساس ارزش اضافه نموده و اولویت کشورهای همسایه و اوراسیا است که با توجه به این وزن دهی سعی در حمایت حداکثری از صادرکنندگان داریم.

ضرورت استفاده از ابزارهای تشویقی

وی با اشاره به ضرورت استفاده از ابزارهای تشویقی جهت تسریع و تسهیل ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان توضیح داد: یکی از شاخص های اثرگذار در احراز اهلیت صادراتی صادرکنندگان جهت دریافت تسهیلات سرمایه در گردش صادراتی از محل منابع صندوق توسعه ملی، اندازه ایفای تعهدات ارزی بوده و صادرکنندگانی که نسبت بیشتری از تعهدات ارزی خود را ایفا نموده باشند دارای امتیاز بیشتری بوده و جهت دریافت تسهیلات سرمایه در گردش از اولویت بالاتری برخوردار خواهند شد. ارزیابی و اثرگذاری پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش از سوی سازمان توسعه تجارت ایران انجام می گردد و بر این اساس، پرداخت مجدد تسهیلات سرمایه در گردش با نرخ های ترجیحی انجام خواهد شد.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در خاتمه تاکید نمود: با توجه به پیگیری های صورت گرفته و مفاد بسته حمایت از صادرات غیر نفتی سال 1400، مبلغ دو هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی در بانکهای عامل سپرده گذاری شده و بانک های عامل با ترکیب این منابع با منابع خود به نسبت 50-50، در نهایت مبلغ چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش صادراتی با نرخهای ترجیحی پرداخت خواهند کرد.

منبع: ایسنا

آخرین اخبار حوزه صادرات و واردات را در صفحه خدمات و بازرگانی خبرنگاران بخوانید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 1823

به "گشایش تازه برای صادرکنندگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گشایش تازه برای صادرکنندگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید