نگرانی از آفت زدگی به درختان هیرکانی ، به داد میراث چندهزارساله برسید

به گزارش بهترین مقاله، ده ها دستورالعمل مبارزه با آفات کشاورزی، محصولات باغی، آفات درختان و باغات شهری و حتی آفات خانگی در کشور وجود دارد اما هنوز 14 میلیون هکتار از جنگل های کشور از داشتن دستورالعمل جامع و دقیق در موارد حمله آفات محرومند.

نگرانی از آفت زدگی به درختان هیرکانی ، به داد میراث چندهزارساله برسید

به گزارش خبرنگاران، در چنین شرایطی آفت های متعدد به جان درختان رویشگاه 6 میلیون هکتاری زاگرس افتاده و طی ماه های گرم سال های اخیر خسارت های فراوانی به بلوط زارهای کشور وارد نموده است. لزوم جلوگیری از تکرار این تجربه تلخ، سازمان بازرسی کل کشور را بر آن داشته که از وزارت جهادکشاورزی و سازمان منابع طبیعی بخواهد هرچه سریع تر دستورالعمل جامع برای مبارزه با آفات در جنگل های هیرکانی تهیه نمایند.

چرا دستورالعمل جامع؟

جنگل های هیرکانی ازجمله غنی ترین زیست بوم های دنیا محسوب می شوند. 296گونه پرنده، 600گونه پستاندار، 67گونه ماهی، 29گونه خزنده و 150گونه درختی و بوته ای بومی مانند درختان انجیلی و شمشاد در این جنگل ها وجود دارند. در عین حال کمبود زیرساخت پایه برای اجرای برنامه های مدیریت بیماری ها و آفات در جنگل های هیرکانی، آینده جنگل های هیرکانی را تهدید می نماید.

در این راستا باید شیوه نامه اختصاصی برای حفاظت از جنگل های هیرکانی با تمرکز بر مبارزه با آفات تهیه گردد. از طرفی آفت در جنگل های پرتردد هیرکانی تهدیدی برای سلامت گردشگران نیز محسوب می گردد. برای نمونه، پروانه دم قهوه ای، ظاهری پشم آلود دارد و غیر از آسیب به درختان برای انسان نیز مشکل ایجاد می نماید. بدین ترتیب اگر افراد در محیط این آفت قرار بگیرند، حتی اگر آن را لمس ننمایند، دچار تاول های پوستی و خارش شدید بدن می شوند. از سویی در معرض آفتی مثل ابریشم باف ناجور بودن موجب ایجاد مسائل تنفسی می گردد.

آفت از هیرکانی دور نیست

خطر همه گیری آفات به درختان هیرکانی بسیار نزدیک است و باید برای مبارزه با آن اقدام جامعی صورت گیرد. امیرمسعود جلالی، مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان منابع طبیعی در این باره می گوید: تنها در سال گذشته در 452هزار هکتار از عرصه های جنگلی هیرکانی، طرح های بیماری یابی و مقابله با بیماری و آفات در جنگل اجرا شد. تنها اقدام نیز همان محلول پاشی های غیرشیمیایی و همسو با طبیعت و همراه با به کارگیری تله های فرمونی برای به دام انداختن گونه های نر آفات بود که از سوی ادارات کل منابع طبیعی 3 استان گلستان، مازندران و گیلان صورت گرفت. بعلاوه قرق منطقه ها آلوده، جلوگیری از رفت وآمد بیش از حد خودرو و انسان، جلوگیری از اجرای برنامه های تفرجی بدون برنامه، احیا و بازسازی عرصه ها با خراش دهی، بذرپاشی و کاشت نهال، ایجاد تنوع گونه ای و قطع و حذف پایه های به شدت آلوده به بیماری و امحای بقایای آنها طی سال های اخیر اجرا شده اما هیچ گاه برنامه ها فراگیر و منظم نبوده است.

جلالی می گوید: مهم ترین آفت فراگیری که تا به امروز در جنگل های هیرکانی مشاهده شده شب پره شمشاد است. درخت شمشاد گونه ای از درختان هیرکانی است که درختی همواره سبز و بومی جنگل های هیرکانی محسوب می گردد و در لیست گونه های گیاهی در خطر انقراض اتحادیه بین المللی حفظ طبیعت قرار گرفته است. شب پره شمشاد خرداد سال1395 برای نخستین بار در ایران در توده های شمشاد چالوس مشاهده شد و سال جاری برای سومین سال پیاپی در گلستان علیه این آفت در بخش محدودی از جنگل های منطقه مبارزه می گردد. از دیگر نقاطی که مورد هجوم آفت قرار گرفته و احتمال وقوع آن در سال های پیش رو می رود، پارک دنیا نما و پارک ملی گلستان، منطقه فتاتوی گیلان و 90 هکتار از درختان شمشاد ساری است که اگر قبل از سرما و پنهان شدن این آفت به صورت لارو، با محلول پاشی از بین نروند، نسل بعدی این آفت به زودی جایگزین خواهد شد.

هشدار سازمان بازرسی و درخواست برنامه مقابله

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور در نامه ای به وزیر جهادکشاورزی نسبت به طغیان بعضی آفات و ورود خسارت به درختان در جنگل های هیرکانی شمال کشور هشدار داد. به گزارش ایسنا، احمد رحمانیان، قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور و سرپرست معاونت نظارت و بازرسی امور تولیدی در اجرای بند ج ماده11 قانون تشکیل این سازمان، طی نامه ای به وزیر جهادکشاورزی نسبت به طغیان بعضی آفات در جنگل های هیرکانی شمال کشور و ورود خسارت به درختان هشدار داده است. در این نامه حسب اظهارات متخصصان مربوطه، دلایل عمده طغیان آفات مذکور از بین رفتن دشمنان طبیعی آفات، تغییرات اقلیمی، تضعیف درختان، فقدان اطلاعات و عدم پایش به روز از تغییرات جمعیت این آفت و سایر آفات موجود در زیست بوم جنگل های شمال کشور و محدودیت های مربوط به مبارزه شیمیایی در منطقه ها جنگلی و کمبود اعتبارات و امکانات، عنوان شده است.

قائم مقام سازمان بازرسی در نامه فوق خواهان تهیه فوری دستورالعمل جامع مدیریت مبارزه با آفات نامبرده در منطقه ها جنگلی متناسب با بیولوژی آنها با همکاری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، مؤسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع، سازمان حفظ نباتات و مؤسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور شده است. وی بعلاوه بر ضرورت همکاری سازمان برنامه و بودجه با وزارت جهادکشاورزی با هدف تامین اعتبار به منظور تسریع در کنترل جمعیت آفات مورد نظر و کاهش خسارت از طرق مقتضی تأکید نموده است.

انجام اقدامات لازم به منظور جمع آوری اطلاعات و پایش به روز از تغییرات جمعیت آفات موجود در زیست بوم جنگل های شمال کشور با انجام پایش آفات و بیماری های درختان جنگلی به منظور جلوگیری از هدررفت منابع در زمان شیوع بعضی آفات مشابه و بروز خسارات جبران ناپذیر و زوال جنگل های هیرکانی که در میراث طبیعی ثبت شده ازجمله پیشنهادهای سازمان بازرسی به وزیر جهادکشاورزی در این نامه بوده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 شهریور 1401 بروزرسانی: 24 شهریور 1401 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 2146

به "نگرانی از آفت زدگی به درختان هیرکانی ، به داد میراث چندهزارساله برسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگرانی از آفت زدگی به درختان هیرکانی ، به داد میراث چندهزارساله برسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید