لذت رانندگی در رویایی ترین جاده ساحلی ایران

به گزارش بهترین مقاله، بندر مقام تا دلتان بخواهد شگفتی دارد از دریای مقام وساحل عشاق گرفته تا جزیره مارو وساحل مکسر و جاده دیدنی مقام .

لذت رانندگی در رویایی ترین جاده ساحلی ایران

خبرنگاران: تلاقی کوه و دریا، ساحل مملو از گوش ماهی ، کوه های شگفت انگیز، تنگه ها و سواحلی بی نظیر با صخره های خاص و خاطره انگیزترین جاده ای که می توانید در آن رانندگی کنید.پس تردید نکنید و اگر اهل سفر به مقاصد شلوغ تابستانی نیستید برای حرکت پاییزی به سوی بندر مقام برنامه ریزی کنید.

بندر مقام از توابع بخش شیب کوه شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان می باشد. این بندر زیبا و منحصر به فرد در 174 کیلومتری غرب عروس بنادر ایران، بندر لنگه قرار گرفته است و با روستای نخیلوه و کوه سنجول همسایه است. بعلاوه این بندر با بندر پارسیان که یکی از نقاط تماشای و گردشگری ایران به شمار می رود، نیز فاصله ای 60 کیلومتری دارد.

بندر مقام تا دلتان بخواهد شگفتی دارد از دریای مقام وساحل عشاق گرفته تا جزیره مارو وساحل مکسر و جاده تماشای مقام .

مردم این شهر به زبان عربی و فارسی صحبت می نمایند و بیشتر به صیادی ماهی و مروارید مشغول هستند. برخی کشاورزی به خصوص کشت گندم را به عنوان منبع عایدی خود انتخاب کردند. برخی دیگر کارمند شرکت نفت هستند و در این میان، تجار معروفی نیز در این جزیره زیبا زندگی می نمایند. برای سفر به بندر مقام در استان هرمزگان باید این نکته را بدانید که آب و هوای این جزیره از اواسط بهار تا خاتمه تابستان گرم و شرجی خواهد بود و شرایطی حاره ای دارد.

اگر قصد سفر به صورت زمینی و با ماشین را دارید، می توانید از بندر عباس تا بندر لنگه و مقام را طی مسافت حدودا 2 ساعته در جاده ای زیبا و خاص طی نمایید. بعلاوه می توانید با پرواز به بندر لنگه رفته، فاصله بندر لنگه تا مقام را با ماشین طی مسیری کوتاه بروید. جاده بندر مقام گردنه عشاق نیز یکی دیگر از جاده های زیبا در بین جاهای تماشای گردنه بندر مقام است که حتما به بازدید از آن بپردازید.

گردنه عشاق

در جاده زیبای مقام تا پارسیان که از روستاهای بستانو، زیارت و مغدان می گذرد، منطقه ای به نام گردنه عشاق مقام وجود دارد. گردنه عشاق نام محلی گردنه مقام است که بافت فسیلی مرجانی دارد. به همین خاطر، گردنه عشاق مقام که به خاطر نزدیک بودن به پارسیان، با نام گردنه عشاق پارسیان نیز معروف است، جلوه بسیار متفاوتی نسبت به آنچه در جای جای ایران وجود دارد پدید آورده است. گردنه عشاق بندر مقام به این دلیل یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری بندر مقام محسوب می گردد که فیتوپلانکتون ها در شب جلوه بی نظیری به این ساحل زیبا می دهند و در طول روز نیز شاهد آب شفاف و زلال در ساحل شنی خوش رنگ این گردنه خواهید بود.

در قسمتی از این جاده، ساحلی با صخره ای بزرگ و بلند قرار گرفته است که با بالا رفتن از آن می توانید چشم انداز ای شگفت انگیز از جاده، کوه ها، ساحل و خلیج نیلگون همواره فارس را نظاره کنید. تماشای طلوع و غروب خورشید از ارتفاع بالای این ساحل صخره ای لذتی وصف نشدنی و تجربه ای تکرار نشدنی برایتان رقم خواهد زد. این ساحل مقام در شب که به ساحل عشاق هرمزگان یا گردنه عشاق هرمزگان نیز معروفیت دارد، همانطور که اشاره شد، با ترکیبی از فیتوپلانکتون ها و ستاره ها برای عاشقان و علاقه مندان آسمان شب به ویژه عکاسان مکانی خاص محسوب می گردد. بندر مقام گردنه عشاق فضایی وصف نشدنی و بسیار آرامش بخش را در فکر شما ثبت خواهد نمود.

ساحل مکسر

شاهکاری که فرسایش با یاری آب های خلیج فارس و صخره های ساحل مکسر پدید آورده است، تجربه ای است که باید با چشم دید تا بتوان این همه شگفتی را در فکر گنجاند. ساحل مکسر مقام کجاست؟ شاید بتوان گفت ساحل صخره ای مکسر اصلی ترین جای تماشای بندر مقام به شمار می رود. ساحل مکسر یکی از متفاوت ترین ساحل های ایران می باشد که امواج خروشان دریا صخره های آن را به شکل و شمایلی خاص درآورده اند. مکسر به معنای شکسته و خرد شده است و دلیل نام گذاری این ساحل وجود صخره هایی با شکستگی فراوان و تراش خوردگی های زیبا در اثر فرسایش است. بندر مقام ساحل مکسر جایی است که علاوه بر اهداف تجاری به مکانی توریستی تبدیل شده است و همین باعث شده است، این ساحل خاص و بی نظیر درهایش را به روی جهانیان باز کند.

این ساحل خارق العاده با تندیس های سنگی و صخره ای در جاده ساحلی بندر مقام قرار گرفته است و بسیار بکر و دنج می باشد. با اینکه در این اواخر فعالیت هایی در نزدیکی این ساحل مانند احداث مجموعه پرورش میگو اجرا شده است. اما باز هم ساحل مکسر مقام لوکیشن آرام و دلنشینی برای سپری کردن لحظاتی خوب و به یاد ماندنی محسوب می گردد.

کمپ زدن در این ساحل زیبا و تماشای طلوع و غروب خورشید بر فراز دریا و ستاره های آسمان شب آن در سال های اخیر جزو برنامه های مجذوب کننده بیشتر گردشگرانی که به این منطقه سفر می نمایند به شمار می رود. اگرچه که ساحل مکسر مقام شرایط آب و هوایی بسیار گرم و مرطوبی دارد اما، به دلیل بارش باران و افزایش سطح آب دریا امکان چادر زدن در ساحل وجود ندارد. به همین خاطر، سفر به بندر مقام ساحل مکسر در فصل زمستان انتخاب مناسبی نیست. بهتر است در پاییز و بهار به این منطقه سفر کنید.

جزیره مارو

جزیره ای کوچک و خالی از سکنه در نزدیکی مقام به نام شیدور وجود دارد که به عنوان دروازه ورودی جزیره لاوان نیز شناخته می گردد. این جزیره صخره ای و مرجانی به دلیل وجود مارهای فراوان به جزیره مارو نیز معروف است و دارای آبی زلال و شفاف می باشد.

در فصل بارندگی و با بالا آمدن آب دریا این جزیره به زیر آب می رود و در فصول دیگر سر از آب بر می آورد و محل مناسبی برای افرادی است که در پی مکانی دنج و خلوت برای کمپ و لذت بردن از زیبایی های خلیج همواره فارس هستند به شمار می رود.

از دیگر اماکن و جاهای تماشای بندر مقام و اطراف آن می توان به ساحل بستانو، ساحل نیرم، چشمه شمس، دره اودبه، چشمه فاریاب، تنگه شوتاریکو، تنگه بوچیر، قلعه تاریخی ایزدخواست، آب انبارهای تاریخ و کوه ها و تپه هایی با اشکال عجیب و خاص و جاده بندر مقام هرمزگان اشاره کرد.

جزیره لاوان

جزیره لاوان با وسعت 81 کیلومتر مربع در فاصله 20 کیلومتری بندر مقام ایران قرار گرفته است و بعد از کیش و قشم، سومین جزیره وسیع استان هرمزگان محسوب می گردد. جزیره زیبای لاوان با طبیعت زیبایی که دارد، علاوه بر، جاذبه های توریستی، قطب اقتصاد نفتی ایران نیز به شمار میرود. موقعیت جغرافیایی جزیره لاوان به گونه ای است که بین دو جزیره مقام و جزیره شیدور و ساحل نخیلو واقع شده است. از لحاظ کشاورزی می توان گفت که لاوان برخلاف خاک حاصلخیزی که دارد، به دلیل میانگین بارش پایین، امکان کشاورزی در آن وجود ندارد. برای رسیدن به این جزیره می توانید به این صورت اقدام کنید. باید ابتدا خود را به ساحل مقام برسانید. سپس، به سمت این جزیره حرکت کنید. در این جزیره حتما به تماشا سواحل مارو شنی بروید و از غذای ویژه این منطقه یعنی ماهی کباب لذت ببرید.

بندر پارسیان

پارسیان بندری است که بر طبق یافته ها قدمتی 1400 ساله دارد. این جزیره با طبیعت بکر و زیبایی که دارد، در غرب استان هرمزگان واقع شده است. سواحل پارسیان یکی دیگر از مناظری است که کوه را به دریا گره می زند و اجازه می دهد تا غروب و طلوعی دل انگیز را در مسیر جاده تجربه کنید. این بندر بسیار آباد است و پوشیده از نخلستان های زیبا و سر برافراشته است. برای رسیدن به بندر پارسیان از سه روش می توانید اقدام کنید.

اگر از بوشهر به سمت هرمزگان می روید، شهر عسلویه که در جنوب بوشهر همسایه شمالی این شهرستان است و با مرکز آن، شهر پارسیان، حدود 60 کیلومتر فاصله دارد.

مسیر بعدی از استان فارس به این شهرستان می رسد. در این مسیر از شهر شیراز به سمت جنوب حرکت کنید و پس از گذشتن از شهرهای جنوبی استان فارس و طی مسافت در حدود 400 کیلومتر به شهر پارسیان خواهید رسید.

اگر از شرق یا شمال هرمزگان می خواهید به بندر پارسیان بروید، با گذشتن از بندر خمیر و بندر لنگه از شرق به آن وارد خواهید شد. در این مسیر 400 کیلومتری نیز جاذبه های فراوانی اطراف بندر خمیر و بندر لنگه وجود دارد. فاصله بندر لنگه تا شهر پارسیان 220 کیلومتر است. پارسیان از جنوب به خلیج فارس محدود می گردد.

برترین فصل سفر به بندر مقام

طبق هواشناسی بندر مقام هرمزگان، بهتر است فصل پاییز تا اسفند را برای بازدید از این همه زیبایی انتخاب کنید تا گرما زده نشوید و خاطره دل انگیزی از سفر در قلب شما به جای بماند.آب و هوای این منطقه گرمسیری می باشد و از این رو از اوایل اردیبهشت تا مهر ماه بسیار شرجی و مرطوب با دمای بالا است. برترین فصل و زمان سفر به بندر مقام نیمه دوم سال و مخصوصا زمستان می باشد که هوای این منطقه خنک و مطبوع است.

نکات سفر به بندر مقام

اگر مسافر مقام شدید گردشگری با ملاحظه و شایسته باشید. زباله نریزید و به فرهنگ بومی احترام بگذارید. کرم ضد آفتاب و پماد نیش حشره هم یادتان نرود!

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 16 مرداد 1402 بروزرسانی: 16 مرداد 1402 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 2287

به "لذت رانندگی در رویایی ترین جاده ساحلی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لذت رانندگی در رویایی ترین جاده ساحلی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید