گزارش، 2019 میلادی٬ سال سخت آکپارتی و ترکیه-1

به گزارش بهترین مقاله، ترکیه در شرایطی سال 2019 میلادی را پشت سر می گذارد که حزب عدالت و توسعه در سال جاری٬ راهکارها و برنامه های روشنی برای گذار از مسائل فعلی ارائه نداد و جمعی از اعضای برجسته نیز از این حزب جدا شدند.

گزارش، 2019 میلادی٬ سال سخت آکپارتی و ترکیه-1

برای دیدن سواحل زیبای مدیترانه با ارزانترین تور آنتالیا همراه باشید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران٬ سال 2019 میلادی رفته رفته به انتها می رسد. سالی که برای ترکیه٬ سال رویدادهای مهم سیاسی٬ مالی و دفاعی بود.

حالا ترکیه آخرین روزهای سال را پشت سر می گذارد و این در حالی است که بنا به گفته بسیاری از منتقدین و تحلیل گران٬ امسال میلادی٬ بستر و کانون تحولات مهمی بود که تاثیر آن بر سال 2020 میلادی نیز قابل انکار نخواهد بود.

ترکیه در شرایطی سال 2019 میلادی را پشت سر می گذارد که حزب عدالت و توسعه در امسال٬ راهکارها و برنامه های روشنی برای گذار از مسائل فعلی ارائه نداد و جمعی از اعضای برجسته نیز از این حزب جدا شدند.

با آن که در سال 2019 میلادی٬ حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان در بعضی حوزه های سیاسی و مالی٬ متحمل شکست هایی شد٬ اما همچنان این حزب٬ مقتدرترین حزب ترکیه است و مخالفین٬ هنوز هم نتوانسته اند آلترناتیو قدرتمندی در برابر آن به وجود بیاورند. به ویژه در شرایطی که این حزب توانست با حزب راست افراطی حرکت ملی به رهبری دولت باغچلی ائتلاف کند.

سال از دست دادن استانبول٬ آدانا و آنکارا

بدون تردید مهم ترین رویداد سیاسی سال 2019 میلادی برای احزاب ترکیه٬ برگزاری انتخابات شهرداری ها و شوراهای استانی بود.

شکست جدی حزب عدالت و توسعه در سه استان مهم استانبول٬ آنکارا و آدانا در انتخابات شهرداری ها شوراهای محلی٬ رویداد مهمی بود و با آن که با حکم شورای عالی انتخابات٬ مردم استانبول برای دومین بار پای صندوق های رای رفتند٬ باز هم بن علی ییلدرم نامزد مورد تایید ائتلاف جمهور یعنی ائتلاف اردوغان و باغچلی٬ نتوانست از سد آرای اکرم امام اوغلو نامزد ائتلاف ملت بگذرد.

در سال 2019 میلادی نام امام اوغلو بر سر زبان ها افتاد و با وجود آن که پیش تر٬ نام محرم اینجه به عنوان مهم ترین سیاست مدار حزب جمهوری خلق مطرح شده بود اما در امسال میلادی٬ امام اوغلو به یک باره با اقبال و محبوبیت گسترده روبرو شد.

کارشناسان سیاسی ترکیه بر این باورند که شکست تیم اردوغان در انتخابات استانبول٬ آدانا و آنکارا حاوی پیغام مهمی برای حزب حاکم بود و ظاهراً این حزب هنوز هم پیغام مزبور را دریافت ننموده است.

همچنین اخراج و دستگیری چندین شهردار کُرد وابسته به حزب دموکراتیک خلق ها (ه.د.پ) در سال 2019 میلادی به اتهام حمایت از پ.ک.ک٬ رویداد مهمی بود که مورد انتقاد اتحادیه اروپا و بسیاری از محافل بین المللی نهاده شده و این اقدام همچون یک انتقام سیاسی تحلیل شد.

سال هل دادن رفقا از قطار

احمد داوود اوغلو وزیر امور خارجه و نخست وزیر اسبق ترکیه و رهبر سابق حزب عدالت و توسعه در امسال استعفا داده و از جمع یاران اردوغان جدا شد. او در شرح دلایل کناره گیری خود خاطرنشان کرد:ما از قطار حزب پیاده نشدیم. ما را هل دادند.

داوود اوغلو پس از جدایی از اردوغان٬ حزب جدیدی به نام آینده تاسیس نموده و گروهی از وزرا و سفرای سابق را دور خود جمع نموده است. امید یاردم سفیر اسبق ترکیه در ایران نیز از دیپلمات هایی است که از پست خود استعفا داده و با داوود اوغلو همراه شده است.

علاوه بر داوود اوغلو٬ علی باباجان معاون اسبق مالی اردوغان و وزیر امور خارجه اسبق نیز جدا شده و میخواهد با حمایت عبدالله گل حزب جدیدی تاسیس کند.

اردوغان٬ رفقای سابق خود را به خیانت متهم نموده و اغلب تحلیل گران بر این باورند که آنان در آینده از آکپارتی خون خواهند گرفت و برای این حزب٬ دردسرساز خواهند شد.

سال کوشش و چالش در بخش دفاعی

ترکیه در سال 2019 میلادی در حوزه صنایع دفاعی٬ چالش ها٬ مسائل و در همین حال٬ موفقیت های قابل توجهی ثبت کرد.

خرید سامانه موشکی اس 400 از روسیه٬ موجب نقدها گسترده آمریکا و اعضای ناتو شد و با حکم کنگره٬ ترکیه از فرایند فراوری هواپیمای جنگنده اف 35 بیرون گذاشته شد و به احتمال قوی این هواپیما به ترکیه داده نخواهد شد.

اما در بخش خودکفایی صنایع دفاعی٬ ترکیه چند گام رو به جلو برداشت و به ویژه در حوزه ادوات زرهی و هواپیماهای بدون سرنشین و مهمات هوشمند٬ صنایع دفاعی ترکیه سال پرباری را پشت سر گذاشت.

حمله به شرق فرات

ارتش ترکیه در سال 2018 میلادی به شهر کردنشین عفرین در شمال سوریه و در غرب فرات حمله ور شده و آنجا را اشغال کرد. اما اردوغان به این اکتفا نکرد و در سال 2019 میلادی پس از ادغام دویست گروه مسلح ضد بشار اسد و تشکیل گروهی به نام ارتش ملی سوریه٬ دستور حمله به شرق فرات را نیز صادر کرد.

حمله ارتش ترکیه به شرق فرات٬ با نقدها مهمی روبرو شد اما تیم اردوغان به هیچکدام از این نقدها اعتنا ننموده و همچنان بخش مهمی از نیروهای ارتش ترکیه در آن منطقه حضور دارند و تعیین نیست که آنان چه زمانی از سوریه خارج خواهند شد.

در سال 2019 میلادی حضور بیش از سه و نیم میلیون نفر آواره سوری در ترکیه٬ عملاً به یک چالش مالی و اجتماعی تبدیل شد و به نظر می رسد در سال آینده نیز ترکیه باز هم با این موضوع کلنجار خواهد رفت.

گرما در مسکو٬ سرما در واشنگتن

سال 2019 میلادی در تاریخ روابط آنکارا - واشنگتن٬ نظیر و مانند نداشته است. در چنین سالی بود که مجلس سنای آمریکا٬ نسل کشی ارامنه در سال 1915 میلادی به دست عثمانیان را به رسمیت شناخت و تحریم های سیاسی و دفاعی هم علیه ترکیه ثبت شد.

اما به موازات چنین سرما و انجمادی٬ روابط ترکیه و روسیه سال طلایی و مطلوبی را سپری کرد. همکاری ترکیه و روسیه در این حوزه ها تجلی پیدا کرد: ساخت نیروگاه هسته ای آک کویو٬ خط لوله انتقال گاز ترک استریم از روسیه و دریای سیاه به ترکیه و اروپا و رسیدن آمار سفر توریست روسی به ترکیه به مرز 6 میلیون نفر.

سال زمین گیر شدن پ.ک.ک و دستگیری گولنی ها

در سال 2019 میلادی٬ سرویس اطلاعاتی میت ترکیه و نیروی هوایی این کشور توانست در چند عملیات با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین٬ بیش از 14 فرمانده مهم و برجسته پ.ک.ک را از بین ببرد.

در این سال٬ میزان حملات اثرگذار پ.ک.ک به پایین ترین حد رسید و تحصن سه ماهه گروهی از مادران کُرد در شهر دیاربکر و در برابر ساختمان حزب دموکراتیک خلق ها٬ مسائلی برای پ.ک.ک به وجود آورد و فرزندان بعضی از مادران٬ از صفوف این گروه گریخته و به ترکیه بازگشتند.

سفر تعدادی از پدرومادرهای اعضای ایرانی پ.ک.ک و پژاک به دیاربکر و حضور آنان در جمع خانواده های متحصن این شهر نیز اتفاق مهمی بود که مورد توجه رسانه های ترکیه نهاده شد.

وزارت کشور٬ سرویس اطلاعاتی میت و دستگاه قضای ترکیه در سال 2019 همچنان به مبارزه با شبکه گولن ادامه دادند و علاوه بر دستگیری و زندانی شدن صدها نفر٬ گروه قابل توجهی از گولنی ها از نیروهای نظامی و ادارات مختلف اخراج شدند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 25 بهمن 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 672

به "گزارش، 2019 میلادی٬ سال سخت آکپارتی و ترکیه-1" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، 2019 میلادی٬ سال سخت آکپارتی و ترکیه-1"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید