گرمازدگی(مراقبت از بچه ها در 40 درجه سانتی گراد!)

به گزارش بهترین مقاله، گرمازدگی در شرایطی رخ می دهد که دمای مرکزی بدن تا حدود 5/38 تا 39 درجه بالا برود و بدن با کمبود مایعات روبرو گردد و نتواند مایعات از دست رفته را جبران کند. احتمال گرمازدگی در ساعت های میانه روز بیشتر است، زیرا در این زمان آفتاب به صورت مستقیم می تابد و بسیار داغ است.

گرمازدگی(مراقبت از بچه ها در 40 درجه سانتی گراد!)

گرمازدگی(مراقبت از بچه ها در 40 درجه سانتی گراد!)

بچه ها بیشتر تمایل دارند، در محیط خارج از منزل بازی نمایند و از آنجایی که بسیار حساس و ضعیف هستند، تحمل گرمای زیاد هوا و آفتاب سوزان تابستانی را ندارند و ممکن است گرمای زیاد تاثیر عمیقی روی فیزیولوژیک بدن آن ها داشته باشد. گرمازدگی در بچه ها می تواند آن قدر خطرناک باشد که والدین مجبور شوند برای کنترل شرایط کودک شان او را در بیمارستان بستری نمایند یا در خصوص خودشان هم چند روزی نتوانند سرکار حاضر شوند. اما آنچه واضح است این که با آغاز فصل تابستان باید بیشتر از قبل به سلامت کودک تان اهمیت دهید و اطلاعات بیشتری در خصوص علائم گرمازدگی، چگونگی برخورد با بیماری و راه های پیشگیری به دست آورید برای پاسخ به این سوالات با دکتر بهرام دلاور، متخصص بچه ها و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی تهران گفت وگویی نموده ایم تا با گرمازدگی در بچه ها بیشتر آشنا شویم.

گرما زدگی چگونه اتفاق می افتد؟

گرمازدگی در شرایطی رخ می دهد که دمای مرکزی بدن تا حدود 5/38 تا 39 درجه بالا برود و بدن با کمبود مایعات روبرو گردد و نتواند مایعات از دست رفته را جبران کند. بچه ها در فصل تابستان بیشتر در محیط بیرون از خانه و در فضای آزاد بازی می نمایند و از آنجا که سطح پوست شان نسبت به بالغان خیلی حساس تر است و از طرفی مانند بالغان هم عرق نمی نمایند زیرا مقدار غدد عرق در سطح پوست کودک خیلی کمتر از یک فرد بالغ است و تنظیم عرق کردن بچه ها به گونه ای است که در دمای بالاتر تعریق می نمایند، پس کمتر احساس تشنگی می نمایند و تمایل کمتری به خوردن مایعات دارند. همه عوامل ذکرشده باعث فراوری گرمای بیشتری در بدن می گردد و کودک بیشتر مستعد گرمازدگی و عوارض ناشی از آن می گردد. پس بچه ها در فصل تابستان خیلی بیشتر از بزرگسالان دچار گرمازدگی می شوند. زیرا مکانیسم دفاعی بدن ما در مقابل گرما با تشنگی عمل می نماید.

نکته : هر چه سن کودک کمتر باشد بیشتر در معرض خطر گرمازدگی قرار می گیرد

باتشنج چه کنیم؟

البته چنگ شدن دست ها به معنای تشنج نیست، زیرا کودک کاملا هوشیار است و فقط به دلیل فعالیت بسیار زیاد مانند دویدن یا پریدن دچار تنگی نفس شده که بر اثر از دست رفتن آب بدن ، اختلال اسیدی و بازی و گرما به وجود می آید. در این شرایط اطرافیان کودک سعی می نمایند انگشتان دست را باز نمایند ولی پیروز نمی شوند. برای درمان کودک توصیه می کنیم مثل مراحل قبلی ابتدا کودک را به محیط خنک انتقال دهید و اگر خیلی سریع نفس می کشد یک کیسه پلاستیکی جلوی دهان او قرار داده و داخل پلاستیک تنفس کند تا بتواند شرایط تنفسی بهتری پیدا کند و مصرف مایعات به مقدار زیاد برای بهبود کودک بسیار یاری نماینده است.

چه عضلا تی بیشتر گرمازده می شوند؟

گرمازدگی درجات مختلفی دارد در مرحله خیلی خفیف مادر متوجه گرمازدگی فرزندش نمی گردد. بچه ها هنگام بازی، فعالیت زیادی دارند و آب زیادی از دست می دهند در این مرحله بچه ها عصرها یا شب ها دچار گرفتگی عضلانی می شوند و از مادر درخواست می نمایند تا ناحیه منقبض شده را ماساژ دهد. پس والدین باید توجه نمایند، گرفتگی عضلانی نوعی گرمازدگی خفیف است و آب بدن کودک کم شده است. معمولا عضلات ساق و ران بیشتر دچار گرفتگی می شوند. در مرحله بعدی، علائم کمی شدیدتر می گردد و کودک سنکوپ نموده. ورزش طولانی مدت در هوای گرم و نداشتن مصرف مایعات، گرمای مرکزی بدن را بالا برده و فشارخون افت می نماید و کودک از حال می رود، این حالت اصلا نگران نماینده نیست. مادر یا اطرافیان کودک هر چه سریع تر باید او را به مکان خنک تری انتقال دهند و یاری نمایند تا مایعات مصرف کند و آب از دست رفته جبران گردد. در مرحله بعد، دستان کودک حالت چنگ شدن پیدا می نماید و اختلالات اسید و بازی در بدن ایجاد می گردد.

وقتی کودک تهوع می گیرد، چه کنیم؟

منظور از مایعات همان آب خالی است ولی در گرمازدگی های شدید پودر ORS جایگزین بسیار خوبی است. بچه ها متوجه کم آبی نیستند و در دمای خیلی بالا عرق می نمایند و با عرق کردن مقدار سدیم زیادی از بدن شان دفع می گردد. پس سدیم از دست رفته را باید جبران کنیم پس بهتر است محلول ORS به صورت جرعه جرعه به کودک خورانده گردد. اگر کودک تمایلی به خوردن محلول ندارد می توان محلول را داخل یخچال قرار داد تا محلول سرد و تگری گردد. گاهی بچه ها دچار تهوع و استفراغ می شوند و نمی توانند مایعات مصرف نمایند، در این هنگام با قراردادن کودک در یک محیط خنک می توان کمی شدت تهوع و استفراغ را کاهش داد و به آرامی به کودک مایعات بدهیم و اصلا لزومی ندارد سریعا مایعات خورانده گردد. نوع دیگر از مایعات سرم هایی هستند که به راحتی می توان در منزل تهیه کرد. در یک لیتر آب یک قاشق چای خوری نمک و یک قاشق چای خوری شکر ریخته و هم بزنید و بعد داخل فریزر قرار داده تا بعد از خنک شدن مصرف گردد.

علائم کم آبی در بچه ها چیست؟

از روی پوست کاملا می توانیم کمبود آب بدن را متوجه شویم، ولی این در مواقعی است که کمبود آب بسیار شدید بوده و فرد یا کودک آب زیادی از دست داده است. در این روش به آرامی پوست ناحیه شکم یا قفسه سینه را با انگشت شست و سبابه به سمت بالا می کشیم و سپس رها می کنیم. در حالت طبیعی ظرف کمتر از 3 ثانیه پوست باید به حالت طبیعی برگردد و صاف گردد اما اگر برگشت پوست بیش از 3 ثانیه طول بکشد علامت آن است که کم آبی کودک بسیار شدید است و یک علامت خطر محسوب می گردد و کودک باید بلافاصله در بیمارستان بستری گردد.

نکته : اگر کودک سرما خورده، پوشاندن لباس اضافی هیچ یاریی به سرماخوردگی او نمی نماید، زیرا سرماخوردگی یک بیماری ویروسی است و ویروس وارد بدن شده و باید دوره بیماری سپری گردد

کوچولوها را دریابید

هر چه سن کودک کمتر باشد بیشتر در معرض خطر گرمازدگی قرار می گیرد، زیرا غدد عرق کمتری هم دارد بنابراین حساس تر است. در خصوص بچه ها بیمار باید بگویم فقط یکی، دو بیماری داریم که ترشح عرق در بچه ها دچار مشکل است و این بیماری ها عمومیت چندانی در جامعه ندارند.

وقتی دمای بدن بالا می رود...

وقتی دمای مرکزی بدن از 5/39 درجه بیشتر گردد به تدریج علائم شدت بیشتری می یابند و سردرد، تهوع، استفراغ، گیجی و ضعف عمومی و سنکوپ ظاهر می گردد و ممکن است کودک در حال ایستاده ناگهان زمین بخورد و در تماس با زمین یا اجسام سخت، سر و اندام ها آسیب ببیند. این مرحله، مرحله پیشرفته گرمازدگی است و دیگر با مایعات خوراکی و اقدامات اولیه بهبود نمی یابد. این حالت یک اورژانس پزشکی محسوب می گردد و حتما کودک باید در بیمارستان بستری گردد.

چه لباسی مناسب بچه ها است؟

هنگام ورزش یا بازی در محیط بیرون از خانه و زیر آفتاب باید از لباس های مناسبی برای بچه ها استفاده کرد. لباس ها حتما نازک ، نخی و به رنگ روشن باشند و باید نسبتا گشاد بوده تا گرما به راحتی به وسیله یقه یا آستین های لباس دفع گردد و اگر کودک عرق کرد، سریع تبخیر شده و پوست خنک بماند. بچه ها باید حین بازی از کلاه های لبه دار استفاده نمایند و بهتر است ازکرم های ضدآفتاب برای محافظت از پوست بچه ها استفاده کنیم. این کرم ها از آفتاب سوختگی پیشگیری می نمایند، البته کرم های ضدآفتاب فقط نقش محافظتی دارند و بچه ها را از خطر گرمازدگی حفظ نمی نمایند بلکه از نفوذ اشعه آفتاب جلوگیری می نمایند.

ساعات جهنمی را بشناسید

احتمال گرمازدگی در ساعت های میانه روز بیشتر است، زیرا در این زمان آفتاب به صورت مستقیم می تابد و بسیار داغ است. والدین نباید بچه ها شان را در این ساعت ها به محیط بیرون از خانه و زیر آفتاب بفرستند و باید برنامه بازی و ورزش کودک را خارج از این ساعت ها معین نمایند. گرم ترین ساعت های روز از 11 صبح تا تقریبا 5-4 بعدازظهر است. گرمازدگی معمولا زمانی رخ می دهد که دمای بدن کودک به 5/39 درجه برسد، بعلاوه دمای اتاقی که برای بچه ها مناسب است بین 26 تا 27 درجه است.

منبع:www.aftabir.com

ارسال به وسیله کاربر محترم سایت : mohamadaminsh

منبع: راسخون
انتشار: 12 مهر 1400 بروزرسانی: 12 مهر 1400 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 1826

به "گرمازدگی(مراقبت از بچه ها در 40 درجه سانتی گراد!)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گرمازدگی(مراقبت از بچه ها در 40 درجه سانتی گراد!)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید