کتاب هایی درباره آلفرد هیچکاک، سلطان تعلیق سینما

به گزارش بهترین مقاله، آلفرد هیچکاک، کارگردانی مؤلف و بریتانیایی است که فعالیت عمده اش در ایالات متحده آمریکا بوده است. به دلیل اهمیت و صندلی ویژه هیچکاک در سینما، هواداران او بی شمار هستند و بدیهی است که کتاب ها، مقالات، نقدهای بسیاری نیز درباره او در دنیا و حتی ایران به چاپ رسیده باشد. ما در این مقاله سعی نموده ایم برای علاقه مندان او به گردآوری و معرفی بعضی از این کتاب ها بپردازیم که به زبان فارسی هم ترجمه شده اند. از این منظر، این مطلب بیشتر برای محققین، مولفین، محصلین، منتقدین و البته سینما دوستان در نظر گرفته شده است.

کتاب هایی درباره آلفرد هیچکاک، سلطان تعلیق سینما

هیچکاک بیشتر در زمینه فیلم های معمایی و دلهره آور فعالیت داشت و به جرات می توان گفت، تنها کارگردانی بود که شهرت و اعتباری بیش از بازیگران سینما داشت. او در طی شش دهه، در کارنامه حرفه ای خود 67 فیلم در مقام کارگردان، 29 فیلم در مقام تهیه کننده، 22 فیلم در مقام نویسنده و هم چنین 33 فیلم در مقام بازیگر به ثبت رسانده است که در جای خود یک رکورد به حساب می آید.

سینما به روایت هیچکاک

کتاب سینما به روایت هیچکاک در 277 صفحه مصور در واقع ترجمه مصاحبه ای است که فرانسوا تروفو منتقد و سینماگر فرانسوی قبل از مرگش با آلفرد هیچکاک انجام داده است. گفتگوی این دو هنرمند بر پایه 4 مبحث اصلی شکل گرفته که عبارتند از: شرایط مربوط به پیدایش و ساخت هر فیلم به ویژه فیلم های هیچکاک، تدارک و نگارش سناریوی هر فیلم، مسائل خاص مربوط به کارگردانی و برآورد نتایج تجاری و هنری فیلم از نظر هیچکاک، با توجه به انتظاراتی که وی در اصل نسبت به آن فیلم خاص داشته است.

فرانسوا تروفو، فیلمساز، نظریه پرداز و منتقد سینمایی برجسته فرانسوی بود. او متولد 6 فوریه 1932 در پاریس و از پیشروان جریان موج نوی فرانسه محسوب می شد.

این کتاب علاوه بر هیچکاک، شامل مطالبی درباره هنر هفتم، دانستنی ها و شگفتی هایی برای علاقمندان به سینما است. سینماگران متعهد، حرفه ای و آماتور با مطالعه این اثر بیشتر با سبک و ذهن هیچکاک آشنا می شوند و با شناخت بیشتر او و کسب تجربیاتش به کار فیلمسازی در راستا درست گام برمی دارند و محققان و منتقدان با آگاهی از گفتگوهای نقادانه و مستدل میان تروفو و هیچکاک می توانند اطلاعات خود را افزایش دهند.

هیچکاک در قاب

هیچکاک در قاب، عنوان کتابی است از مجموعه پرسش های دانشجویان مجتمع آموزش فیلمسازی در تاریخ 12 مهر 1370 و پاسخ های بهرام بیضایی درباره آلفرد هیچکاک. پاسخ های بیضایی و سخنانش درباره هیچکاک که در این جلسه ضبط شده بود پس از ویرایش در سال 1374در کتابی با نام هیچکاک در قاب چاپ شد.

این کتاب توسط انتشارات روشنگران و مطالعات زنان چاپ و در 175 صفحه به بازار عرضه شده است.

بهرام بیضایی، متولد 5 دی ماه 1317 در تهران، کارگردان سینما، تئاتر، نمایش نامه نویس، فیلم نامه نویس و پژوهشگر ایرانی است. از آثار ماندگار او در تاریخ سینما می توان به چریکه تارا، مرگ یزدگرد، باشو غریب کوچک، مسافران و سگ کشی اشاره نمود.

از جمله موضوعات مهم کتاب می توان به: شناخت عناصر درام در آثار هیچکاک و چگونگی استفاده از این عناصر، تأثیرات هیچکاک از تئاتر وشکسپیر و شباهت ها و تفاوت های کارهای او با آثار شکسپیر، اهمیت لایه های درونی در صحنه های فیلم، نحوه شرکت داشتن تماشاگر فیلم های او در بازی، ارتباط شخصیت های سینمای او با اسطوره ها و اسطوره شناسی در بعضی کارهای او، اهمیت و ارزش تدوین، بینش هیچکاک نسبت به زندگی، نحوه نگریستن به تباهی پذیری و مرگ، نقش زنان، خوبی و بدی در شخصیت قهرمانان، مقایسه کارهای او با سینمای ولز، و خاتمه های خوش در فیلم های هیچکاک را نام برد.

در بخش خاتمهی کتاب نیز تصاویری از هیچکاک و فیلم هایش ارائه شده است.

ه همانند هیچکاک

کتاب ه همانند هیچکاک در واقع نقد و معرفی آثار سینمایی آلفرد هیچکاک است که توسط نشر چشمه به چاپ رسیده است. پرویز نوری، محقق و منتقد سینما این اثر را نوشته و کتاب، با مقدمه ای از پرویز دوایی دیگر نویسنده و محقق ایرانی همراه شده است.

پرویز نوری، متولد 11 اردیبهشت 1317، کارگردان، نویسنده، منتقد و مترجم ایرانی است. وی فعالیت هنری اش را از مطبوعات سینمایی با عنوان نویسنده و منتقد و مترجم از سال 1332 شروع کرد. در کارنامه او فیلمسازی نیز دیده می شود.

ه همانند هیچکاک 8 سرفصل دارد که به ترتیب عبارت اند از: هیچکاک در شروع، هیچکاک و زبان تصویر، هیچکاک صامت (1921- 1929)، هیچکاک ناطق (1929 - 1939)، هیچکاک در آمریکا (1939 - 1949)، هیچکاک در دهه طلایی (1959 - 1950)، هیچکاک در اوج (1960 - 1969) و هیچکاک در خاتمه (1970 - 198)

در بخش معرفی فیلم های هیچکاک، نظر و عقیده منتقدان درباره آثار او آورده شده است که در واقع این مطالب، برداشت از نوشته های این منتقدین در مجله تیک وان (سال پنجم، شماره دوم، 21 مه 1976) هستند.

هیچکاک به روایت هیچکاک

کتاب هیچکاک به روایت هیچکاک، اثرسیدنی گاتلیب است که با 424 صفحه توسط حسین کربلایی طاهر به فارسی ترجمه شده است. سیدنی گاتلیب نویسنده و ویراستار انگلیسی متولد 19 اوت 1948 می باشد.

تاریخ انتشار این کتاب به سال 2015 برمی شود و در واقع به روزترین منبع در خصوص هیچکاک به حساب می آید. در این اثر بـا خط سیر فراوری آثـار هـیچکاک و همچنین شیوه بازی دریافت او از هنرپیشه ها آشنا می شویم.

جالب است بدانید، نویسنده با یاری دختر هیچکاک به منابع جدیدی از جمله نامه ها، مقاله ها و داستان های منتشر نشده از هیچکاک دست پیدا می نماید و مطالب جدیدی را جمع نموده و در کتاب هیچکاک به روایت هیچکاک ارائه داده است.

کتاب شامل گفتگوها، مقالات، داستان های کوتاه نوشته هیچکاک است. (هیچکاک قبل از اینکه فیلم ساز شود، داستان نویس بود و داستان کوتاه می نوشت.)

گاتلیپ مقالات کتاب را به پنج بخش عمومی تقسیم نموده است: انـدیشه ها و تـفکراتی مـربوط به زندگی؛ تحلیل هایی در خصوص بازیگران و ستاره های سینما؛ در باب تعلیق و تماشاگر؛ مفاهیم فراوری استودیویی (کار بـا مـدیران تـولید، اداره سانسور؛ انتظاراتی که از یک ژانر سینمایی می رود، نقش محدودی که کـارگردان در فـرایند فراوری به عهده می گیرد) و عناصر تعیین سبک فیلمسازی، که آخرین و طولانی ترین بخش کتاب است.

در توضیحات پشت جلد درمورد نویسنده آمده است:

  • بهترین فیلم های آلفرد هیچکاک؛ راز و رمزهای تعلیق در سینما

همواره استاد

کتاب همواره استاد یا آلفرد هیچکاک و سینمایش در واقع دایرة المعارفی است از آلفرد هیچکاک، به قلم مسعود فراستی، این کتاب در 936 صفحه توسط انتشارات ساقی به چاپ رسیده است.

مسعود فراستی، متولد فروردین 1330 در تهران، منتقد سینما و سردبیر مجله فرم و نقد است. او در انجمن ایران و فرانسه زبان فرانسوی را یاد گرفت و در دو سال خاتمهی دبیرستان فعالیت هایی در زمینه مترجمی داشت و در سن 19 سالگی بـه ایتالیا رفت و پس از یادگیری زبان ایتالیایی بـه دانشگاه بولونیا در شهر پروجا رفت و دو سال در رشته فلسفه و نمایش درس خواند.

در بخشی از این کتاب می خوانیم:

این اثر با تصاویر متعددی از پنجاه و دو فیلم سینمایی و ده ها فیلم تلویزیونی ساخت این کارگردان صاحب نام مزین شده است و اما موضوع کتاب همواره استاد، نقد و تحلیل آثار آلفرد هیچکاک با هدف شناخت شخصیت و هنر هیچکاک است که از خلال نقد و تحلیل آثارش تدوین شده است. در این اثر، ابتدا دیدگاه های افراد مختلف و صاحب نظران سینمایی راجع به هیچکاک و هنرش آنالیز شده و در ادامه، دستخط، طرح ها و استوری بوردهای وی نمایش داده شده است. در بخشی از کتاب، نظرات تیم همکار هیچکاک درباره او و نوع فیلم سازی و کارگردانی اش درج شده و در ادامه، وقایع نگاری زندگی و آثارش ثبت شده است.

آلفرد هیچکاک

کتاب آلفرد هیچکاک اثر پل دانکن است. این کتاب را سوگند منانی به فارسی ترجمه نموده است. کتاب به معرفی و تا حدی نقد آثار این فیلم ساز اختصاص دارد. ناشر در توضیح این کتاب آورده است:

پل دانکن، در 27 مه 1964 به دنیا آمد. او مورخ فیلم است و کتاب های مربوط به کارگردانان فیلم، ژانرهای فیلم، ستارگان فیلم و پوستر فیلم به چاپ رسانده است. ویژگی مهم کتاب دانکن، از یک سو لحن صمیمی و خودمانی نوشته او و از سوی دیگر ساختار متفاوت اثر اوست.

او علاوه بر شمردن ایده های دیداری و شنیداری هر اثر و نیز مضامین نهفته در فیلم ها در خاتمه بخش مربوط به غالب آثار، اقدام به ارزش گذاری آنها نموده و با ذکر دلیل، نظر خود را درباره هر یک از این آثار توضیح داده است؛ کاری که در نوشته هایی از این قبیل چندان مرسوم نیست. صداقت و جسارت دانکن در این زمینه ستودنی است.

این کتاب در نوع خود کتاب ارزشمندی است و شاید تنها نقص مهم آن عدم اشراف کامل دانکن به همه فیلم های هیچکاک باشد که این مساله موجب شده او در خصوص بعضی فیلم ها تنها به ذکر شناسنامه فیلم و خلاصه داستان آن اکتفا کند.

  • 10 کارگردان مولف عظیم تاریخ سینما

نیمه تاریک یک نابغه

(The Dark Side of Genius The Life of Alfred Hitchcock) نیمه ی تاریک یک نابغه، زندگی نامه و داستان زندگی پر رمز و راز و پیچیده آلفرد هیچکاک است و اولین کتاب زندگی نامه هیچکاک به فارسی است که توسط دونالد اسپوتو نوشته شده است و محسن امیری آن را به فارسی ترجمه نموده است .

اسپوتو، زندگی نامه نویس مشهور و پرافتخاری است که شهرتش را به خاطر زندگی نامه هایی که نوشته است به دست آورده است. او تا به امروز 29 کتاب، از توضیح حال آلفرد هیچکاک، لورنس اولیویه، تنسی ویلیامز، اینگرید برگمن، جیمز دین، الیزابت تیلور، گریس کلی، مارلین دیتریش، مرلین مونرو، آدری هپبورن و آلن بیتز نوشته است.

نیویورک تایمز، مطالعه ی این کتاب را برای اهالی سینما و علاقه مندان به هنر هفتم، واجب دانسته و ورایتی آن را شگفت انگیز عنوان نموده است.

کتاب شامل شانزده فصل و در 808 صفحه توسط انتشارات بنیاد سینمایی فارابی منتشر شده است.

اسپوتو در این کتاب، علاوه بر ستایش نبوغ ناین نابغه، ریشه وسواس های فکری و تمایلات تاریک هیچکاک را آنالیز و نیمه تاریک روح او را عریان نموده است به قول مجله تایم، (تصویری هوشمندانه، افشاگرانه و عالمانه)

این کتاب جوایز متعددی از جمله، جایزه ادگار بهترین کتاب غیر داستانی را در سال 1984 به دست آورده است.

لاکان - هیچکاک

کتاب لاکان - هیچکاک عنوان انگلیسی کتاب آنچه می خواستید درباره لاکان بدانید، اما جرات پرسیدنش از هیچکاک را نداشتید نوشته اسلاوی ژیژک و ترجمه مازیار اسلامی است. مضامین، فیلم ها و دنیا هیچکاک عنوان بخش های کتاب است.

اِسلاوُی ژیژِک، فیلسوف، نظریه پرداز، جامه شناس، منتقد فرهنگی و سیاست مدار اسلوونیایی است . او متولد 21 مارس 1949 در لیوبلیانا است و دکترای فلسفه اش را از دانشگاه لیوبلیانا دریافت کرد.

کتاب لاکان ـ هیچکاک که برای نخستین بار در دهه 1980 در فرانسه چاپ شد، یکی از نخستین دستاوردهای مکتب روان کاوی اسلوونی است.

این کتاب 384 صفحه ای، مطالب خود را در سه بخش عرضه می نماید. هر سه بخش کتاب مطالب خود را با نگاهی به فیلم های مختلف آلفرد هیچکاک، مورد بحث و آنالیز قرار می دهند. ویژگی مکتب اسلوونی، البته سیاسی و فلسفی بودن آن است. مکتب روان کاوی اسلوونی که می توان به شکلی فشرده، آرای آن را در این کتاب دید، واجد مختصاتی است که آن را از دیگر سنت های لاکانی مجزا می نماید. خوانندگان کتاب بعد از مطالعه آن به احتمال زیاد فیلم های هیچکاک را با نگاه تازه ای تماشا خواهند کرد و آثارش را از زاویه جدیدی مورد قضاوت قرار خواهند داد.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 15 مهر 1399 بروزرسانی: 15 مهر 1399 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 1188

به "کتاب هایی درباره آلفرد هیچکاک، سلطان تعلیق سینما" امتیاز دهید

1 کاربر به "کتاب هایی درباره آلفرد هیچکاک، سلطان تعلیق سینما" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب هایی درباره آلفرد هیچکاک، سلطان تعلیق سینما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید