کاشت سبزی خوردن در خانه : اگر باغچه ندارید، گلدان که دارید!

به گزارش بهترین مقاله، کاشت سبزی خوردن در خانه یکی از علاقه مندی های بسیاری از افراد است که در فصل بهار و تابستان رونق پیدا می نماید. اگر در خانه یا آپارتمان خود باغچه ای دارید می توانید از این فضا در فصول گرم برای کاشت سبزی خوردن بهره ببرید و همواره سبزی تازه در دسترس داشته باشید. اگر از فضای این چنینی نیز برخوردار نیستید، می توانید به کاشت سبزی خوردن در گلدان بپردازید. در این مقاله از ویکی ساختمون توضیحاتی در این خصوص ارائه شده است. با ما همراه باشید.

کاشت سبزی خوردن در خانه : اگر باغچه ندارید، گلدان که دارید!

جهت دریافت خدمات طراحی و اجرای ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

ایده کاشت سبزی در گلدان

با مراجعه به بعضی فروشگاه های مواد غذایی دیدم، برای فروش سبزی خوردن از کاشت و فروش آن ها در گلدان های یک بار مصرف استفاده می گردد. در واقع در این روش فروش سبزی خوردن را با گلدان آن به فروش می رسانند. با این ایده به فکر کاشت سبزی خوردن در گلدان افتادم.

وسایل مورد احتیاج برای کاشت سبزی خوردن در گلدان

بیلچه کوچک، گلدان 20 سانتی متری، خاک برگ، ماسه، کود، خاک باغچه، بذر، دستکش باغبانی، آبپاش و علاقه از جمله امکانات اولیه برای کاشت سبزی خوردن به حساب می آیند. در ادامه به هر یک از مراحل کاشت سبزیجات در گلدان اشاره شده است.

بیشتر بخوانید: باغبانی در آپارتمان ، ایده هایی ناب برای تمام خانه ها و فصل ها

چه سبزی هایی را می توان در گلدان پرورش داد؟

اگر قصد کاشت سبزی خوردن در گلدان دارید، باید عرض کنم که انواع سبزی مانند تره، شاهی، ریحان، گشنیز، جعفری، شنبلیله، خرفه، پونه، شوید، تربچه، ترخون، مرزه، پیازچه و … را می توان در گلدان پرورش داد.

چه گلدانی برای کاشت سبزی خوردن مناسب است؟

از آنجایی که سبزی خوردن جزء گیاهان علفی یک ساله به حساب می آید و ساقه و ریشه زیادی ندارند، بنابراین گلدان هایی با طول 20 تا 25 سانتی متر برای این کار کافی است. گلدان با جنس های پلاستیکی و سفالی را می توانید برای این کار انتخاب کنید.

از چه خاکی استفاده کنیم؟

کاشت سبزی در گلدان با کاشت آن در باغچه تفاوت های زیادی دارد. اولین تفاوت هم در خاک است. اگر به کاشت سبزی در باغچه مشغول شوید، شخم زدن یا زیر و رو کردن خاک، کود دهی و آبیاری تنها کاری است که باید انجام دهید. برای کاشت سبزی در گلدان باید خاکی مناسب بسازید که مخلوطی از ماسه، خاک باغچه، خاک برگ و کود باشد. خاک گلدان باید سبک باشد و زهکشی مناسبی داشت باشد.

روش کاشت بذر در گلدان چیست؟

پس از آماده کردن خاک، گلدان ها را تا هفت سانتی متری بالای گلدان از خاک پر کنید، سپس بذرها را در گلدان ها بکارید (بذرها باید از پیش بین 8 تا 12 ساعت در آب خیسانده شوند و پس از آبگیری در گلدان قرار گیرند) و روی آن ها را کمی خاک بریزید. گلدان ها را آبیاری کنید و در محلی که رزی 12 تا 14 ساعت به آن ها نور می رسد، نگهداری کنید. به یاد داشته باشید که به طور مرتب باید آبیاری را انجام دهید تا خاک خشک نگردد.

آبیاری سبزی در گلدان

پس از اینکه بذرها کاشته شدند و نور آب کافی به آن ها رسید. جوانه هایی در سطح خاک بعد از چند روز مشاهده می گردد. پس از این مرحله تا رشد کافی سبزی ها، هر سه تا چهار ساعت باید به گلدان ها آب داده گردد و از خشک شدن خاک آن ها پیشگیری گردد. وقتی گیاهان رشد کردند و سبز و عظیم شدند آن ها را باید در معرض نور خورشید قرار دهید و روزی دو بار آبیاری کنید. توجه داشته باشید آبیاری کم سبزی هایی مانند تربچه می تواند منجر به پوک شدن آن ها گردد.

بیشتر بخوانید: گل های آپارتمانی شادی آور : 17 گیاه برای خداحافظی با استرس و اضطراب

گلدان ها را در کجا قرار دهیم؟

بهترین مکان برای قرار دادن گلدان ها پشت پنجره های جنوبی و آفتاب گیر است. البته اگر بالکن آفتاب گیر عظیمی هم دارید می توانید از آن فضا نیز بهره ببرید. اگر مشاهده کردید نور شدید است و موجب سوختگی برگ سبزی ها شده است یا آن ها را به پشت پنجره منتقل کنید یا آن ها را درون یک محفظه پلاستیکی قرار دهید تا در شرایط گلخانه ای قرار بگیرند و رطوبت ایجاد شده توسط بخار آب از سوختن گیاهان در اثر نور شدید جلوگیری گردد.

بذر چه سبزی هایی را می توان در گلدان پرورش داد؟

همان طور که در بالاتر نیز به آن اشاره شد، انواع سبزی های خوردن را می توان در گلدان پرورش داد. البته در کنار این سبزی ها سبزیجات غیر برگی مانند گوجه، خیار، هویج، سیر و … را نیز می توان در گلدان پرورش داد. البته گیاهانی مانند انواع کاهو، کلم، توت فرنگی، تره فرنگی و … نیز می توان در گلدان در خانه پرورش داد.

بذر گیاهان و وسایل کاشت سبزی را از کجا تهیه کنیم؟

برای خرید وسایل و بذر گیاهانی که قصد پرورش آن ها را دارید می توانید به وب سایت های فروشنده لوازم و بذر گیاهان مانند پوپونیک، بذرکو، بذرام، گلس گاردن شاپ، بذر سرا و … مراجعه کنید که خوشبختانه در شهرهای مختلف قابلیت ارائه خدمات دارند.

سخن آخر

کاشت سبزی خوردن از جمله راه های تهیه سبزی خوردن ارگانیک در تمامی فصول سال است. اگر باغچه در اختیار دارید، بهتر است تابستان ها به کاشت سبزی در باغچه بپردازید و در زمستان ها این کار را در گلدان ها در خانه یا در گلخانه ها ادامه دهید. سبز خوردن از گیاهان ساقه علفی با برگ های ظریف تشکیل شده اند که در برابر بی آبی حساس هستند و برای رشد به نور زیادی احتیاج دارند. پس رشد آن ها در مکان های بسته با آبیاری مناسب امکان پذیر است. کاشت آن ها در فضای باز میزان آبیاری را بیشتر می نماید.

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 2 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 919

به "کاشت سبزی خوردن در خانه : اگر باغچه ندارید، گلدان که دارید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاشت سبزی خوردن در خانه : اگر باغچه ندارید، گلدان که دارید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید