پیش بینی کاهش 25 درصدی آسیب های اجتماعی در برنامه ششم

به گزارش بهترین مقاله، خبرنگاران/کردستان معاون وزیر کشور گفت: دفاتر تسهیلگری غیر از مراکز استان ها باید در مراکز شهرستان ها هم ایجاد گردد، چرا که در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده که آسیب های اجتماعی باید 25 درصد کاهش یابد.

پیش بینی کاهش 25 درصدی آسیب های اجتماعی در برنامه ششم

تقی رستم وندی امروز (18 آبان) در پنجمین کارگروه فرهنگی و اجتماعی، سلامت و زنان استان کردستان که در سالن جلسات استانداری برگزار گردید، اظهار کرد: پیگیری و برطرف مسائل، مطالبات و انتظارات مردم و مسئولین از اهداف اصلی سفرمان به کردستان است.

وی عنوان نمود: وضعیت و شرایط اقتصادی کشور سخت است و با توجه به اینکه حوزه آسیب های اجتماعی بودجه اندکی دارد با نگرشی به این قضیه باید رویکرد خود را تنظیم کنیم و با بودجه فعلی و توانمندی دستگاه های مربوطه هم افزایی کنیم.

معاون وزیر کشور و رئیس سازمان امور اجتماعی با بیان اینکه منابع جدید موجود نیست و منابع قدیمی با محدودیت همراه است، گفت: در کشور منابع وجود دارد ولی باید در این راستا کارهای ائتلافی را انجام داد.

رستم وندی توضیح داد: چون پوشش اقدامات ما کم است لذا در آسیب شناسی های از پیش مشخص شده به اهداف مورد نظر نمی رسیم مسائل جامعه هدف را باید در صحنه عمل حل کنیم.

وی تاکید نمود: اگر دفاتر تسهیلگری غیر از مراکز استان، در شهرستان های کشور ایجاد گردد، آمار و شاخص های جابجا شده و در کاهش آسیب های اجتماعی موثر خواهد بود چراکه در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده که آسیب های اجتماعی 25 درصد کاهش یابد.

رئیس سازمان امور اجتماعی وزارت کشور با تاکید بر استمرار بعضی فعالیت ها در حوزه اجتماعی و بیان اینکه در حوزه اجتماعی احتیاجمند زمان هستیم، گفت: برای رسیدن به نقطه مطلوب به فعالیت های اجتماعی مستمر در این حوزه احتیاج است.

وی اظهار کرد: کارهای موفقیت آمیز در حوزه اجتماعی می تواند مانع بحران و مسائل در حوزه سیاسی و امنیتی گردد، چراکه کنترل آسیب ها قطعا به کاهش تنش ها منجر می گردد.

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور، اضافه نمود: در مجموع مدیران و مسئولان باید با کارآمدی بیشتر اعتماد مردم به نظام را بیشتر نمایند.

رستم وندی اعلام نمود: طی دو سال اخیر اعتبارات حوزه اجتماعی در استان کردستان با توجه به افزایش آسیب ها، افزایش داشته هرچند این میزان پاسخگو نبوده و احتیاجمند هم افزایی است.

وی خدمات و فعالیت های دفاتر تسهیل گری استان را قابل تحسین دانست و گفت: کردستان در حوزه دفاتر تسهیل گری توفیقات خوبی کسب نموده و در محلات حاشیه نشین اقدامات موثری را انجام داده است.

وی در سرانجام با تاکید بر ارتقاء سرمایه اجتماعی در استان، گفت: باید کوشش گردد با توجه به غنای اجتماعی و فرهنگی استان، خلاء ها در این حوزه ، احصاء، آنالیز و کاهش یابد.

در ادامه فرانک قدسی، گزارش کاملی از اهم وضعیت آماری استان، آسیب های احصاء شده در حوزه های مختلف، عملکرد دفاتر تسهیلگری و مطالبات حوزه اجتماعی و فرهنگی استان ارائه داد.

وی ایجاد 9 دفتر تسهیلگری در 15 محله شهرستان سنندج و مریوان در راستای توانمندسازی و توسعه محلات حاشیه، تجهیز و یاری به هوشمندسازی 118 مدرسه حاشیه شهرهای استان، تجهیز 38 پارک سنندج و چهار شهرستان به وسایل بازی و ورزشی در حاشیه، توسعه و تجهیز تالار فرهنگی پارک شهدا با توجه به احتیاج افزایش سرانه فضاهای فرهنگی، خرید سه باب خانه در حاشیه شهر از جمله کانی کوزله، نایسر و حسن آباد، ایجاد 2 پایگاه مشاوره سلامت رفتاری زنان در سقز و سنندج، حمایت اقتصادی در تجهیز مشاوره روانشناختی بهزیستی در حاشیه، حمایت در خرید تجهیزات فنی و حرفه ای در راستای تقویت آموزش، تجهیز 10 سرای محله در 10 شهرستان به وسایل اداری و خانگی، اجرای 15 طرح کاهش آسیب با همکاری دستگاه های دولتی و حمایت از طرح های سازمان های مردم نهاد در شهرستان های استان را ازجمله اقدامات حوزه اجتماعی عنوان نمود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کردستان، در ادامه به اقدامات موفقیت آمیز دفاتر تسهیلگری گریزی زد و گفت: حمایت از خانواده های آسیب دیده و در معرض آسیب، اشتغالزایی برای 376 نفر از زنان سرپرست خانوار، بازگشت بچه ها بازمانده از تحصیل به مدارس، آسفالت و کف سازی تعدادی از معابر محلات حاشیه، ایجاد و بهسازی شبکه های آب و فاضلاب و تامین زمین برای ایجاد فضای ورزشی از جمله عمده ترین اقدامات دفاتر تسهیلگری در استان بوده است.

قدسی مطالبات دفاتر تسهیلگری را، ساماندهی صنوف مزاحم در سطح شهر سنندج، اشتغالزایی و برطرف بیکاری با توجه به ظرفیت و پتانسیل محلی، تغییر کاربری موقوفات موجود در محلات به کاربری های مورداحتیاج محلی در راستای افزایش سرانه فضای سبز و ورزشی، ایجاد پارک و فضاهای سبز عمومی در سطح محلات، ساخت، بازسازی و نوسازی مدارس و احداث کاربری های فرهنگی و هنری در سطح محلات گفت.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کردستان گفت: با توجه به مرزی بودن استان، کمبود زیرساخت های اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی، بالابودن تورم، بیکاری به ویژه در قشر جوان تحصیلنموده، فقر و ضعف اقتصادی از جمله مواردی است که زمینه تشدید آسیب های اجتماعی را فراهم می کند.

قدسی بیان نمود: علاوه بر آسیب طلاق، اعتیاد، مفاسد اخلاقی، بیکاری و حاشیه نشینی دو آسیب خودکشی و خشونت در حال رشد و احتیاجمند توجه ویژه است.

وی مهمترین آسیب های احصاء شده در استان را، خودکشی، طلاق، مفاسد اخلاقی، حاشیه نشینی، بیکاری، عنوان نمود و گفت: در این میان بیکاری ریشه عمده آسیب ها است که استان محروم کردستان احتیاجمند توجه و برنامه ریزی ویژه است.

در ادامه لیلا آژیر مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کردستان به تدوین و تهیه سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده که طرحی کشوری است و برای تدوین از سوی معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری به استان ها ابلاغ شده، اشاره نمود و اضافه نمود: براساس این سند تمام آمار و اطلاعات مربوط به حوزه زنان استان در زمینه های مختلف جمعیتی، میزان سواد، وضعیت شغلی را شناسایی و آسیب های حوزه زنان و خانواده در هر شهرستان جمع آوری شده است.

وی اضافه نمود: این سند در واقع نقشه راهی برای انعکاس مسائل و مسائل مربوط به حوزه زنان و خانواده استان به مسئولان است تا براساس سیاست گذاری ها برای آن برنامه ریزی گردد.

آژیر با بیان اینکه سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده در 31 استان کشور تدوین شده است، اضافه نمود: در حال حاضر سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده استان تدوین و اطلاعات و شناسایی های لازم در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و بهداشتی اجرا شده است.

وی با اذعان به اینکه از میان پنج اولویت اصلی استان بر اساس این سند، اقتصاد و معیشت از جمله اولویت های اصلی زنان در کردستان است، گفت: 66 درصد زنان استان کردستان خانه دار هستند.

وی به نرخ پایین مشارکت اقتصادی زنان در استان اشاره نمود و گفت: نرخ اشتغال زنان هم نسبت به مردان در رده پایینی واقع شده است.

آژیر عنوان نمود: 38 درصد زنان با تحصیلات عالیه در استان کردستان بیکار و جویای کار هستند.

وی افزایش آمار زنان سرپرست خانوار از جمله مهمترین مسائل و مسائل و اهم مطالبات حوزه زنان برشمرد و از شناسایی و آموزش 400 نفر از زنان سرپرست خانوار استان در مورد یادگیری طرح های مختلف در چند ماه اخیر اطلاع داد و گفت: کمبود بودجه و اعتبار از مسائل عمده ما در این حوزه است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کردستان از تاثیر بازارچه های خوداشتغالی، احداث و تاثیر مرکز رشد کارآفرینی زنان اطلاع داد و بر تداوم طرح های توانمند سازی زنان سرپرست خانوار تاکید نمود.

آژیر کمبود سرانه فضای سبز و فضای ورزشی برای بانوان در استان را از دیگر مسائل حوزه زنان نام برد و گفت: اختصاص تسهیلات کم بهره به زنان کار آفرین، برگزاری استارتاپ ها و مشاوره شغلی، احداث پارک های بانوان، اختصاص ساعت ورزشی به زنان شاغل، تداوم طرح کاهش و پیشگیری از خشونت علیه زنان، تاب آوری در راستای کاهش آسیب ها لازم است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 549

به "پیش بینی کاهش 25 درصدی آسیب های اجتماعی در برنامه ششم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی کاهش 25 درصدی آسیب های اجتماعی در برنامه ششم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید