پرداخت آنلاین خسارت برای تصادف بدون کروکی ، این تصادف ها احتیاج به کروکی دارند

به گزارش بهترین مقاله، دولت سند تحول صنعت بیمه را ابلاغ نموده، برای اجرای این سند در گام نخست، فعال سازی 3سامانه با هدف مردمی سازی این صنعت در دستور کار قرار گرفته است. یکی از این سامانه ها، فرایند دریافت خسارت برای تصادف های بدون احتیاج به کروکی (تا 20میلیون تومان در سال1401) را به صورت آنلاین انجام می دهد.

پرداخت آنلاین خسارت برای تصادف بدون کروکی ، این تصادف ها احتیاج به کروکی دارند

به گزارش خبرنگاران، سال هاست که صنعت بیمه، الزام دریافت کروکی از پلیس هدایت و رانندگی برای تصادف های به نسبت جزئی را حذف نموده و صرفا با حضور 2طرف تصادف در دفاتر بیمه گذار مقصر حادثه و رؤیت خودروها و ارائه مدارک، چک خسارت را در وجه طرف حادثه دیده صادر می نماید اما حالا، آنگونه که رئیس کل بیمه مرکزی در یک برنامه تلویزیونی اعلام نموده، رقم خسارت برای تصادف های بدون احتیاج به کروکی به 20 میلیون تومان افزایش یافته و قرار است سامانه ای راه اندازی گردد که حتی همین فرایند تسهیل شده را نیز آسان سازی کند تا مردم قادر باشند به صورت آنلاین عملیات رسیدگی بیمه به تصادف و دریافت وجه خسارت را انجام دهند.

شمارش معکوس برای راه اندازی سامانه

رئیس کل بیمه مرکزی می گوید: تا قبل از انتها هفته دولت از سامانه پرداخت خسارت در تصادفات رانندگی بدون احتیاج به کروکی رونمایی می گردد و با ارسال اطلاعات طرفین تصادف به سامانه و بدون مراجعه حضوری به دفاتر بیمه، خسارت به حساب فرد زیان دیده واریز خواهد شد. سقف مبلغ خسارت در تصادف های بدون احتیاج به کروکی در سال گذشته 16میلیون تومان بود که در امسال به 20میلیون تومان افزایش یافته است.

مجید بهزادپور، در یک برنامه تلویزیونی به مناسبت هفته دولت، این اقدام را گامی در راستای مردمی سازی صنعت بیمه مطرح نمود و گفت: برای نخستین بار سند بالادستی به نام سند تحول به وسیله دولت ابلاغ و در آن مردمی سازی صنعت بیمه، دیجیتال کردن، کاهش تصدی بیمه مرکزی هدف گذاری شده است.

وی اضافه کرد: در زمینه مردمی سازی در حوزه های بیمه بازرگانی بیشترین پرتفوی را داریم و بخش بیمه درمان و شخص ثالث بیشترین حجم حوزه فعالیت است.

به گزارش خبرنگاران، پرداخت خسارت برای تصادف هایی که خسارت نسبتا پایین دارند و به ویژه در ترافیک شهری تعداد آنها بالاست، راه حلی است که از سال ها پیش برای کاهش بوروکراسی استفاده از بیمه در حوادث رانندگی و بعلاوه کاهش ترافیک کاری پلیس هدایت و رانندگی اجرایی می گردد اما در همین فرایند نیز با وجود اینکه طرفین حادثه از مراجعه به پلیس و طی کردن مراحل دریافت کروکی معاف می شوند، باز هم باید زمانی را برای مراجعه حضوری به دفاتر بیمه، رؤیت خودروها و ارائه مدارک و رونوشت آنها سپری نمایند که به خصوص در زندگی های پرمشغله شهری، اتفاق ناخوشایندی محسوب می گردد.

بر همین اساس است که در جریان تحول صنعت بیمه و مردمی سازی آن، بیمه مرکزی بر کاهش زمان و بوروکراسی پرداخت خسارت بیمه تمرکز نموده و ماحصل آن به راه اندازی سامانه پرداخت آنلاین خسارت بدون کروکی ختم شده است.

البته طبق اظهارات بهزادپور، این سامانه یکی از چندین پروژه ای است که در راستای کم کردن زمان و پیچیدگی پرداخت خسارت ها تعریف شده است. به گفته او، بعضی از این پروژه ها در هفته دولت و بخشی تا انتها سال اجرایی خواهد شد.

سامانه تقلب و تخلف به بیمه رسید

سوءاستفاده از پوشش بیمه یکی از چالش هایی است که بارها برای صنعت بیمه مشکل ساز شده است. این سوءاستفاده ها می تواند در حد خسارت یک تصادف جزئی باشد یا صحنه سازی برای دیه و بیمه های سنگین آتش سوزی و... اما همگی در یک اصل مشترک هستند؛ متخلفان از خلأهای صنعت بیمه استفاده می نمایند و قواعد بیمه را علیه آن به کار می گیرند.

در این میان آنلاین شدن پرداخت خسارت در تصادف های بدون احتیاج به کروکی(تا سقف 20میلیون تومان خسارت) می تواند راه را برای سوءاستفاده بازتر کند؛ اما رئیس کل بیمه مرکزی در این خصوص نیز از راه اندازی سامانه مقابله با تقلب و تخلفات در صنعت بیمه خبر داده که قرار است به زودی راه اندازی گردد.

بهزادبور می گوید: یکی از اقدامات در سال گذشته طراحی سامانه تقلب و تخلف است که در هفته دولت افتتاح می کنیم و با کمک این سامانه افراد و شرکت های پرریسک به صورت هوشمند شناسایی خواهند شد و برای مقابله با تقلب ها نیز پیش بینی های لازم انجام می گردد. به عقیده او، صنعت بیمه یکی از صنایع پیچیده ای است که فرایند مقابله با تقلب و تخلف آن نیز فرایند پیچیده ای دارد؛ اما سامانه ای برای این منظور طراحی شده است.

چتر بیمه تکمیلی بازتر می گردد

رئیس کل بیمه مرکزی یکی دیگر از برنامه های تحول صنعت بیمه را مربوط به توسعه بیمه های تکمیلی مطرح نمود و گفت: نخستین پروژه برای توسعه چتر بیمه تکمیلی، مربوط به خادمان سلامت و کارکنان داروخانه ها و آزمایشگاه هاست که شامل بیمه تکمیلی نمی شدند اما در پروژه تازه، این قانون اصلاح شد و 500هزار نفر تحت پوشش قرار گرفتند.

بهزادی ادامه داد: تسری بیمه تکمیلی به مشاغل پرفعالیتی مانند تاکسیرانی ها هم در دستور کار است که پیش بینی می کنیم 5 میلیون نفر را پوشش دهد و با اضافه شدن اعضای خانواده، مطمئنا تعداد بیشتری خواهد شد. تحول دیگری که در حوزه بیمه تکمیلی رخ خواهد داد، اجرای نسخه الکترونیکی برای بیمه های تکمیلی در 2ماه آینده است که رئیس کل بیمه مرکزی وعده آن را داده است.

بهزادپور می گوید: اجرای نسخه الکترونیکی برای بیمه های تکمیلی، تکلیفی است که سال ها بر عهده بخش های مختلف ازجمله بیمه بازرگانی بوده و تا 2ماه آینده بخش نسخه الکترونیکی بیمه تکمیلی نیز آماده می گردد و به سیستم جامع می پیوندد. این اتفاق نیز مانند آنلاین کردن پرداخت خسارت در تصادف های زیر 20میلیون تومان می تواند بیماران را در بهره مندی از حقوق خود در بیمه تکمیلی کمک کند.

  • رونمایی از سامانه کروکی آنلاین ؛ به زودی | شرح رئیس بیمه مرکزی

ترسیم کروکی آنلاین می گردد

یکی از اقداماتی که در اجرای طرح تحول صنعت بیمه و مردمی سازی این صنعت در دستور کار قرار گرفته، عملیاتی کردن سامانه کروکی آنلاین است که از مدت ها پیش بحث آن مطرح بوده اما هر بار به علت مسائل نرم افزاری و سخت افزاری به تعویق افتاده است.

رئیس کل بیمه مرکزی می گوید: این سامانه نیز به مراحل اجرایی نزدیک شده است. در این طرح پلیس با نرم افزارهایی که در اختیار دارد کروکی تصادف را به صورت آنلاین به دستگاه های مربوط ارسال می نماید تا در زمان صرفه جویی گردد و افراد هرچه سریع تر خسارت خود را دریافت نمایند.

جدال فناوری و اشتغال در صنعت بیمه

مکانیزه شدن صنعت بیمه و رواج فناوری های نوین تنها راه حل رشد و توسعه صنعت بیمه است که گویا قرار است طی قراردادی بین بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دستور کار قرار بگیرد؛ اما این اتفاق می تواند به شدت اشتغال این صنعت را به چالش بکشد.

براساس آمارهای بیمه مرکزی، در شرایط فعلی حدود 70درصد فروش بیمه در ایران بر عهده کارگزاری ها و نمایندگی های بیمه است که باید معیشت و فرایند کاری آنها نیز مورد توجه قرار گیرد. رئیس کل بیمه مرکزی می گوید: برای حفظ اشتغال صنعت بیمه، تماس ها و توافق هایی صورت گرفته تا این قشر با پیاده سازی فناوری نیز آسیب نبینند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 8 شهریور 1401 بروزرسانی: 8 شهریور 1401 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 2136

به "پرداخت آنلاین خسارت برای تصادف بدون کروکی ، این تصادف ها احتیاج به کروکی دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرداخت آنلاین خسارت برای تصادف بدون کروکی ، این تصادف ها احتیاج به کروکی دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید