مراحل کاشت تره در گلدان و نکاتی که باید بدانید

به گزارش بهترین مقاله، کاشت سبزیجات مختلف در خانه یک کار سرگرم نماینده و در عین حال با صرفه است. تره یکی از خوشمزه ترین سبزی هاست و بسیاری از افراد مایلند تره ارگانیک مصرف نمایند. در صورتی که به کاشت تره در گلدان علاقه دارید، در این مطلب از سایت خبرنگاران با ما همراه باشید.

مراحل کاشت تره در گلدان و نکاتی که باید بدانید

زمان مناسب برای کاشت تره در گلدان

بهترین فصل برای کاشت تره، فصل بهار و پاییز است. البته باید دقت داشته باشید در صورتی که تره را در فصل پاییز بکارید محصول آن را می توانید در بهار سال بعد برداشت کنید. در صورتی که قصد کاشت تره در گلدان را دارید، می توانید آن را در هر زمانی از سال که اراده کردید، بکارید. البته باید شرایط محیطی مورد احتیاج این گیاه را رعایت کنید تا خللی در رشد آن وارد نگردد.

آموزش کاشت تره در گلدان

کاشت تره تنها به وسیله کاشت بذر امکان پذیر است. در صورتی که قصد کاشت این سبزی پر هوادار را دارید مراحل زیر را دنبال کنید.

1- تهیه گلدان مناسب

برای کاشت تره می توانید از انواع گلدان ها در اندازه های مختلف بهره ببرید. پیشنهاد ما به شما این است که از گلدان هایی با سطح زیاد و ارتفاع متوسط بهره ببرید تا مقدار تره بیشتری را بتوانید درون آن پرورش دهید. برای جلوگیری از سوختن ریشه های گیاه با افزایش دمای خاک در گلدان های پلاستیکی و فلزی، توصیه می گردد جنس گلدان را سفالی انتخاب کنید. همچنین دقت داشته باشید که گلدان شما باید دارای سوراخ های زهکشی زیادی باشد تا آب اضافه به سادگی از انتهای گلدان خارج گردد.

2- تهیه خاک مناسب

تره در هر نوع از بافت خاکی قابل کشت است ولی برای رشد مطلوب، خاک باید حاصلخیزی مناسبی داشته باشد. می توانید برای کاشت تره در گلدان از خاک باغچه بهره ببرید و مقداری کود طبیعی یا کود ریز مغذی به آن اضافه کنید. دقت داشته باشید که برای افزایش میزان زهکشی خاک مقداری ماسه به خاک باغچه خود بیفزایید (60 درصد خاک باغچه + 20 درصد ماسه + 20 درصد کود دامی)، سپس خاک تهیه شده را درون گلدان بریزید تا آماده کاشت بذر تره گردد.

3- تهیه بذر تره

برای خریداری و تهیه بذر مرغوب تره در گلدان باید به مراکز معتبر باغبانی مراجعه نموده و از این مراکز بذر مورد احتیاج خود را تهیه کنید. دقت داشته باشید که این بذرها باید سالم و کاملاً تازه باشند. در صورت کهنه و قدیمی بودن، بذرها رشد نخواهند کرد.

4- خیساندن بذر تره

بعد از خریدن بذر تره، باید بذرهای خود را در ظرفی پر از آب بخیسانید. این کار به رشد مطلوب تره در گلدان یاری زیادی می نماید. به بذرها اجازه دهید برای مدت 8 ساعت تا سه روز در آب خیس بخورند و به خوبی متورم شوند. پس از اینکه بذرها به خوبی متورم شدند، آن ها را از ظرف آب خارج نموده و روی پارچه یا کاغذ بریزید تا آب آن ها به خوبی گرفته گردد و برای کاشت آماده شوند.

5- مرطوب کردن خاک

بعد از اینکه خاک را درون گلدان ریختید، با استفاده از یک آب پاش، خاک را مرطوب نموده و به یاری یک بیلچه باغبانی خاک را مخلوط کنید. دقت داشته باشید در این کار افراط نکنید و اجازه ندهید خاک به گل تبدیل گردد.

6- کاشت بذر تره

بعد از مرطوب کردن، سطح خاک را به یاری بیلچه صاف کنید. سپس بذر تره را با فاصله بر روی سطح خاک بپاشید. سپس مقداری کود طبیعی را با ماسه ترکیب نموده و بر روی بذرها بریزید. ضخامت این خاک باید حدود 5 میلی متر باشد. دقت کنید که روی تمام بذرها باید با کود و ماسه پوشانده گردد.

7- آبیاری اولیه

بعد از کاشت با استفاده از یک آب پاش، گلدان خود را به گونه ای که بذرها از زیر خاک سطح بیرون نیایند، آبیاری کنید.

8- پوشاندن سطح گلدان با نایلون

بعد از آبیاری برای حفظ شرایط محیطی مناسب سطح گلدان را با استفاده از یک نایلون بپوشانید و تنها برای آبیاری آن را بردارید. این نایلون باید تا زمان جوانه زدن تره بر روی آن باقی بماند.

9- مراقبت و نگهداری از تره بعد از جوانه زدن

تره پس از 5 تا 10 روز آغاز به جوانه زدن می نماید. در این زمان باید شرایط محیطی مورد احتیاج تره را به دقت رعایت کنید. همچنین در تمام مراحل رشد تره سطح خاک را باید همیشه مرطوب نگه دارید. باید اشاره داشت که تره برای رشد مناسب به نور زیادی احتیاج دارد. از این رو بعد از جوانه زدن تره، گلدان خود را به مکانی با نورگیر مناسب (بالکن یا پشت پنجره) منتقل کنید.

شرایط محیطی مورد احتیاج برای مراقبت از تره در گلدان

1- خاک

خاک هایی با بافت رسی شنی برای کاشت تره مناسب هستند. پیش از کاشت می بایست خاک را با کودهای ازت و فسفره مخلوط کنید. برای حاصلخیزی خاک، به آن کود ریز مغذی و یا حیوانی بیفزایید. تره در خاک مرطوب، حاصلخیز، دارای زهکشی مناسب یا در کمپوست خوب پوسیده شده، رشد مطلوبی خواهد داشت.

2- هرس

برای داشتن برگ هایی ضخیم تر ضروری است همیشه سرشاخه های تره را با قیچی بچینید.

3- نور

تره برای رشد مناسب به نور مستقیم خورشید احتیاج دارد و در مکان های نیم سایه به خوبی رشد نمی نماید.

4- دما

دمای زیاد باعث خراب شدن تره می گردد. از این رو، تره را در فصل مناسب کاشت که بهار و پاییز است، بکارید. در مجموع تره در هوای خنک رشد مطلوب تری خواهد داشت.

5- کود دهی

در دو هفته اول رشد به تره کود دهید. کود مورد نظرتان را از مراکز باغبانی تهیه کنید.

6- آبیاری

این گیاه به خشکی خاک حساس است. تره برای رشد کردن به آب فراوان احتیاج دارد؛ بنابراین، سعی کنید همیشه خاک گلدان را مطوب نگه دارید.

زمان و نحوه برداشت تره

بعد 5 تا 10 روز تره آغاز به جوانه زدن می نماید. از آنجایی که تره گیاهی سه ساله است، ممکن است این گیاه در اوایل کاشت، ساقه هایی ظریف داشته باشد. ولی در مراحل بعدی رشد ساقه های آن نیز ضخیم می گردد. بعد از رشد، ساقه های تره را به فاصله یک سانتی متری از خاک با قیچی بچینید و از محصول خود لذت ببرید.

سخن آخر

شما می توانید سبزیجات مختلف را در گلدان بکارید و از محصولات ارگانیک خود استفاده نمایید. نحوه کاشت نعنا و کاشت ریحان در گلدان را نیز در خبرنگاران بخوانید و یک باغچه خانگی در خانه خود ایجاد کنید. اگر شما راهکاری سراغ دارید که بتوان تره یا به طور کلی سبزیجات بهتر و بیشتری برداشت کرد، لطفاً تجربیات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 18 تیر 1400 بروزرسانی: 18 تیر 1400 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 1709

به "مراحل کاشت تره در گلدان و نکاتی که باید بدانید" امتیاز دهید

1 کاربر به "مراحل کاشت تره در گلدان و نکاتی که باید بدانید" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراحل کاشت تره در گلدان و نکاتی که باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید