قیمت سبد نفتی اوپک به بالای 58 دلار رسید

به گزارش بهترین مقاله، به دنبال افزایش قیمت نفت در بازار های جهانی به 60 دلار در هر بشکه، قیمت سبد نفتی اوپک نیز به بالاترین رقم در بیش از یک سال گذشته برابر با 58.25 دلار رسید.

قیمت سبد نفتی اوپک به بالای 58 دلار رسید

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، سایت سازمان کشور های صادرنماینده نفت خام، اوپک در آخرین به روز رسانی خود خاطرنشان کرد: هر بشکه سبد نفتی اوپک روز پنج شنبه (16 بهمن) با 53 سنت افزایش 58.25 دلار فروش رفته است؛ و بالاترین قیمت سبد نفتی اوپک در سال 2021 رقم خورد. در عین حال این قیمت بالاترین قیمت این نوع نفت در بیش از یک سال گذشته به شمار می رود.

این نوع نفت روز چهارشنبه (15 بهمن) 57.72 دلار در هر بشکه فروخته شده بود.

سبد نفتی اوپک در ششم ژانویه 2020، بیش از یک سال پیش، به 70.87 دلار در هر بشکه رسیده بود که بالاترین قیمت سال 2020 به شمار می رود.

* بازار های دنیای در هفته گذشته

قیمت نفت در بازار ها علی رغم یک شروع ضعیف در شروع معاملات هفته، در ادامه افزایش یافت و بر رشد قیمتی سه ماه اخیر اضافه کرد و بالای 55 دلار در هر بشکه معامله شد.

از عوامل این افزایش، برنامه های واکسیناسیون و کاهش فراوری فراورینمایندگان عظیمی نظیر عربستان عنوان شد، اما خوشحالی ناشی از احتمال انتها یافتن همه گیری کرونا، تحت تاثیر کندی سرعت واکسیناسیون و افزایش انواع جدید ویروس کرونا نهاده شد. (جزئیات بیشتر)

در روز های بعد قیمت نفت به علت کاهش غیرمنتظره ذخایر نفت آمریکا و برآورد اوپک در خصوص کسری بازار های نفتی در امسال میلادی، به بالاترین رقم در یک سال گذشته و به مرز 58 دلار در هر بشکه رسید.

تحلیلگران علت تقویت بازار را آخرین برآورد اوپک پلاس عنوان کردند. اوپک برآورد نموده است که ذخایر نفت در ماه ژوئن (خرداد 1400) به کمتر از متوسط 5 ساله کاهش خواهد یافت؛ و این امر نشان از موفقیت توافق کاهش فراوری فراورینمایندگان نفت در متعادل کردن بازار دارد.

بیشتر بخوانید:

* قیمت نفت به مرز 58 دلار رسید

* تصمیم اوپک قیمت نفت را به 60 دلار نزدیک کرد

*افزایش 6 درصدی قیمت نفت در هفته گذشته/ نفت 60 دلار را هم دید

در آخر هفته، قیمت نفت به 60 دلار در هر بشکه نزدیک شد. تصمیم اوپک پلاس برای ادامه سیاست های خود در زمینه کاهش فراوری و همچنین وجود خبر هایی مبنی بر کاهش ذخایر نفت آمریکا به کمترین میزان از ماه مارس گذشته، باعث شد قیمت نفت در بازار های دنیای افزایش یابد.

رویترز در این باره نوشت: خوش بینی ها نسبت به بهبود اوضاع مالی در دنیا از یک سو و نگرانی ها نسبت به تنگ تر شدن حلقه عرضه نفت به بازار دنیای از سوی دیگر اصلی ترین دلایل رشد قیمت نفت در بازار دنیای است.

در نهایت بازار های دنیای با افزایش 9 درصدی قیمت نفت خام آمریکا و افزایش 6 درصدی قیمت نفت برنت در هفته گذشته بسته شد.

رشد قیمتی نفت خام آمریکا بیشترین افزایش از ماه اکتبر به شمار می رود و تاحدی این افزایش ناشی از کاهش ذخایر نفت این کشور در هفته گذشته بود.

* تاثیر اقدامات اوپک بر بازار نفت

دبیرکل اوپک هفته گذشته گفته بود، این سازمان در سال 2020 با هدف جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت نفت، از عرضه حدود 1.3 میلیارد بشکه نفت به بازار های دنیای خودداری نموده است.

در واقع، مداخله اوپک پلاس در بازار عرضه دنیای نفت، برای تغییر فرایند کاهش قیمت بسیار مهم بود و بار دیگر اوپک را در میانه افزایش فراوری نفت شیل به عامل تاثیرگذار در بازار های نفت تبدیل کرد.

به گزارش فارس، هرچه می گذرد اثر اقدام اوپک بر بازار نفت و متعادل ساختن آن بیش از بیش روشن می گردد و کارشناسان بیشتری به آن اذعان می نمایند.

لاچلان شاو، رئیس بخش تحقیقات بانک ملی استرالیا گفت: این استراتژی خیلی واضح است. اوپک و هم پیمانانش توافق به راه انداختند که مازاد ذخایر دنیای را در سال 2021 به حالت عادی درمی آورد. آن ها در جهت درستی قرار دارند.

* عربستان قیمت فروش نفت به آسیا در ماه مارس را تغییر نداد

آرامکو، قیمت رسمی انواع فروش نفت خود به آسیا در ماه مارس را تغییر نداد که این اقدام تا حد زیادی با انتظارات بازار همراستاست.

در عین حال این شرکت قیمت رسمی نفت خود را برای شمال غرب اروپا در ماه مارس نسبت به ماه پیش از آن بشکه ای 1.40 دلار افزایش داده است.

این می تواند نشان دهد که ریاض در خصوص چشم انداز تقاضا اطمینان بیشتری دارد. (جزئیات بیشتر)

* سومین افزایش فراوریِ عظیمِ اوپک در ماه ژانویه برای ایران

در عین حال، رویترز بر اساس آنالیز های خود نوشت: فراوری نفت اوپک برای هفتمین ماه متوالی در ماه ژانویه افزایش یافته و عربستان، عراق و ایران بیشترین افزایش فراوری را به خود اختصاص داده اند.

به نوشته این گزارش، 13 عضو اوپک در ماه ژانویه روزانه 25.75 میلیون بشکه در روز نفت فراوری کردند که 160 هزار بشکه در روز از ماه دسامبر بیشتر است.

در ماه ژانویه، بیشترین افزایش فراوری به عربستان و عراق تعلق داشته است که نشان دهنده سهمیه بیشتر این دو کشور است. عراق در حال حاضر تقریبا به تعهدات کاهش فراوری خود عمل می نماید، چیزی که در گذشته در انجام آن با مشکل روبرو بود.

سومین افزایش فراوری عظیم در اوپک از سوی ایران انجام شده که از کاهش فراوری این سازمان معاف است و امید دارد در صورت کاهش تحریم های آمریکا، صادرات خود را افزایش دهد.

* کمترین قیمت سبد نفتی اوپک

کمترین قیمت نفت اوپک در سال 2020 در روز 22 آوریل (سوم اردیبهشت 99) برابر با 12.22 دلار در هر بشکه رقم خورد.

این قیمت، کمترین رقم از زمان معرفی سبد نفتی اوپک در سال 2005 به شمار می رفت. سبد نفتی اوپک در 16 ژوئن 2005 با نفت های نفت سنگین ایران، صحرای الجزایر، گیراسول آنگولا، دجنو کنگو، زفیرو گینه و رابی لایت گابن معرفی گردید.

نفت های عراق کویت، لیبی، نیجریه، عربستان، امارات، نیجریه و ونزوئلا نیز به آن اضافه شدند.

کمترین قیمت سبد نفتی اوپک در سال 2021 برابر با 50.78 دلار در هر بشکه در 5 ژانویه ثبت شده است.

* قیمت هفتگی و ماهانه

سبد نفتی اوپک در هفته منتهی به 5 فوریه 2021 یعنی آدینه 17 بهمن، 56.98 دلار در هر بشکه فروخته شد.

این نوع نفت به طور متوسط در ماه ژانویه 54.38 دلار به ازای هر بشکه و تا این زمان از ماه فوریه 56.98 دلار در هر بشکه معامله شده است.

سبد نفتی اوپک متشکل از نفت سنگین ایران، نفت سبک عربستان، نفت سبک بصره عراق، نفت صحرای الجزایر، نفت اورینت اکوادور، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت موربان امارات، مارین قطر، مِرِی ونزوئلا، گیراسول آنگولا، رابی لایت گابن، نفت دجنو کنگو و نفت زفیرو گینه است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 اسفند 1399 بروزرسانی: 24 اسفند 1399 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 1506

به "قیمت سبد نفتی اوپک به بالای 58 دلار رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت سبد نفتی اوپک به بالای 58 دلار رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید