فرزند شما چقدر به خواب احتیاج دارید؟

به گزارش بهترین مقاله، خبرگزاری خبرنگاران- خواب بچه ها و نوجوانان از اهمیت ویژه ای برخوردار است که بر رشد آن ها تأثیر مستقیم دارد. به همین علت یکی از سؤالات اساسی والدین این است که فرزندشان چند ساعت در شبانه روز باید در خواب باشد؟

فرزند شما چقدر به خواب احتیاج دارید؟

به گزارش خبرنگاران، احتیاج به خواب در نوزادان، بچه ها و نوجوانان بیشتر از احتیاج بزرگسالان است و عادت های مناسب خواب از همان نخستین روز های پس از تولد شکل می گیرد. اما اگر می خواهید بدانید که فرزندتان به روزانه چند ساعت خواب احتیاج دارد باید به سن و بعلاوه مقدار فعالیت بدنی روزانه او توجه کنید.

اگر کودکی به مقدار کافی نخوابد فعالیت های روزمره اش تحت تاثیر منفی قرار می گیرند، به طوری که بازده درسی، روابط خانوادگی و بروز عواطف آن ها تحت تاثیر مستقیم بی خوابی و کمبود خواب قرار می گیرد. در ادامه مقدار احتیاج بچه ها بالای 3 سال تا 18 سالگی را آنالیز می کنیم.

بین 3 تا 6 سال

بچه ها بین 3 تا 6 سال به روزانه 9 تا 12 ساعت خواب احتیاج دارند. برترین حالت این است که بچه ها در این رده سنی بین ساعت 19 تا 21 به رختخواب بفرایند و بخوابند و ساعت 7 صبح هم بیدار شوند. بعد از سه سالگی احتیاج بچه ها به خواب بعد از ظهر کمتر می گردد به طوری که بعد از ظهر نباید زیاد بخوابند و باید به چرت کوتاهی بسنده نمایند.

بین 7 تا 12 سال

بچه ها بین 7 تا 12 سال به روزانه 9 تا 11 ساعت خواب احتیاج دارند. رفتن به مدرسه، بازی و روابط اجتماعی بچه هاه که در این سنین شکل می گیرد باعث می گردد که آن ها دیرتر بخوابند.

بهتر است که بچه ها بین 11 تا 12 سالگی از حدود ساعت 9 به رختخواب بفرایند. در این سن مدت زمان کلی استراحت روزانه حدود 9 ساعت است. در این مرحله از زندگی کودک ضروری است که برنامه منظمی در خانواده وجود داشته باشد که این مسئله شامل برنامه خواب هم می گردد. والدین باید متناسب با فعالیت روزانه و ساعات درسی زمان خواب کودک خود را به خوبی تنظیم نمایند.

12 تا 18 سال

درست است که در این سنین فرزند شما نوجوان شده و می خواهد به مرحله جوانی پا بگذارد، اما باید بدانید که خواب کافی همچنان به مقدار دوره های قبل مهم است. در واقع، خواب خوب و راحت منشا آرامش و رشد خوب بچه ها و نوجوانان است.

اگر شاهد بروز اختلالاتی در خواب فرزندتان هستید بهتر است هر چه سریعتر نسبت به درمان و برطرف آن اقدام کنید. زمانی که فرزند شما وارد مرحله نوجوانی می گردد، فعالیت ها و مدت زمان کار های روزمره شان هم تغییر می نماید؛ بنابراین استراحت کامل و خوب به مقدار تغذیه مناسب و سالم اهمیت دارد.

اگر تصور می کنید که فرزندتان عادت خواب مناسبی ندارد زمان آن رسیده است که اقدامات لازم را انجام داده و از متخصص یاری بگیرید. یادتان باشد که داشتن تغذیه مناسب، انجام فعالیت بدنی منظم روزانه و استراحت کافی برای داشتن خواب شبانه خوب ضروری هستند.

اگر خودتان به تنهایی نمی توانید ساعت خواب فرزندتان را تنظیم و کنترل کنید بهتر است از یک متخصص یاری بگیرید. پزشک متخصص می تواند مقدار خواب مناسب و مورد احتیاج فرزندتان را متناسب با سن و فعالیت های روزمره اش معین کند.

کمبود خواب احتمال چاقی مفرط را افزایش می دهد

کمبود خواب می تواند باعث بروز تغییراتی در خلق وخوی و رفتار فرزندتان گردد. این مشکل بعلاوه باعث بروز بعضی مسائل حرکتی شده و حتی احتمال چاقی مفرط را افزایش می دهد. در نتیجه تاثیر منفی روی اعتماد به نفس و بعلاوه فرایند رشد فرزندتان می گذارد؛ بنابراین تشخیص و درمان هر نوع اختلال خواب از اهمیت بالایی برخوردار است. یادتان باشد از همان سنین پایین کودک تان را به زود خوابیدن و داشتن خواب کافی تشویق و این عادت را در وجودش نهادینه کنید.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 12 شهریور 1400 بروزرسانی: 12 شهریور 1400 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 1795

به "فرزند شما چقدر به خواب احتیاج دارید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرزند شما چقدر به خواب احتیاج دارید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید