صومعه ای 1000 ساله در دل ارتفاعات ترکیه

به گزارش بهترین مقاله، یکی دیگر از اماکن تاریخی که حتما در سفر به ترکیه باید از آن دیدن کنید، صومعه ای هزار ساله به نام سوملا است که در دل ارتفاعات ترکیه قرار گرفته است. مکانی که این صومعه باشکوه در آن قرار گرفته است، اولین ویژگی شاخص و شاخص این صومعه است.

صومعه ای 1000 ساله در دل ارتفاعات ترکیه

دومین ویژگی بارزی که این صومعه از آن برخوردار است، قدمت این مکان است. صومعه سوملا به دست یونانیان در قرن چهارم ساخته شده است و به طرز غیر قابل تصوری به صورت صخره ای کاملا مرتفع و بلند به بالای جنگل های همواره سبز چسبیده است.

گاهی بازسازی صومعه سوملا، امکان بازدید از داخل آن را به شما نخواهد داد، اما دیدن آن از پایین کوه نیز می تواند خوشایند باشد و ارزش آن را دارد که برای دیدن آن از فاصله دور نیز این مسافت را طی کنید. قرارگیری این بنا در بین صخره ها و طبیعت بکری که دارد، جلوه ای عرفانی به سوملا بخشیده است. این مکان، از قدیمی ترین و زیباترین صومعه هایی که تا به حال بر روی کره زمین ساخته شده است.

زمانی که به سوملا می رسید، منظره ای که زیر پایتان می بینید را در خاطر بسپارید. بلندی مکانی که بر روی آن هستید، زیبایی و رنگ سبز درختان که همه جا دیده می شوند، یکی از مسحور کننده ترین صحنه هایی است که چشمتان تا به حال مشاهده نموده است.

سوملا، صومعه ای تاریخی در ترابزون ترکیه

سوملا، 1200 متر بالاتر از سطح دریا نهاده شده است. در پایین این صومعه، دره ای به نام آلتیندره وجود دارد. در سال 386 میلادی یکی از پادشاهان روم، دستور ساخت این صومعه را صادر کرد. در طی قرون مختلف این صومعه با تخریب و تعمیرهای زیادی روبرو شده است.

در قرن سیزدهم، بالاخره به ساخت و سازهایی که در این صومعه انجام می شد خاتمه داده شد و سوملا به همین شکلی که در حال حاضر مشاهده می گردد، تبدیل گشت. البته بعد از آن تاریخ نیز هنوز تعمیراتی برای نگهداری قسمت های مختلف صومعه انجام می شد. آخرین باری که این صومعه تحت عملیات نگهداری نهاده شد، سال های 2015 تا 2018 بود.

فضایی که سوملا در آن نهاده شده است، به شدت بر روی حسی که این مکان به شما منتقل می نماید تاثیر دارد. با دیدن ساختمان این صومعه در کنار کوه و بر فراز دره، حس عجیب و روحانی به شما دست خواهد داد که ممکن است این حس را در هیچ جای دیگری از کره زمین تجربه نکنید.

مشخصات صومعه سوملا ترکیه

از پایین که به سوملا نگاه می کنید، تصور می کنید ساختمان هیچ عمق و بعدی ندارد، اما به داخل صومعه که وارد شوید، متوجه خواهید شد که شما در اشتباه بوده اید. بزرگی این بنا و ساخت آن حتی در حال حاضر نیز غیر ممکن به نظر می رسد، و این نیز یکی از مواردی است که تعجب شما را بر می انگیزد. برای اینکه بتوانید از داخل صومعه دیدن کنید، باید از تعداد زیادی پله بالا بروید. راه پله ای که برای ورود ساخته شده است، بسیار باریک است و موقع بالا رفتن ممکن است با اندکی ترس وهیجان همراه باشد.

معماری داخلی این بنا نیز برای شما بسیار شگفت انگیز است. ساختمان ها و اتاقک ها به گونه ای در کنار هم نهاده شده اند که شما به طور کامل می توانید هر چه در این صومعه گذشته را به خوبی درک کنید و حس روحانی و معنوی موجود در آن به خوبی برای شما قابل لمس خواهد شد.

صومعه سوملا دارای دو بخش است، در این بخش تنها کارهای عبادی انجام می گرفته است. عبادتگاه و یک چشمه که از احترام و قداست زیادی نزد رومیان برخوردار بوده است، در این بخش قرار گرفته است. در ضمن در این قسمت 3 یا چهار کلیسای کوچک نیز وجود دارد. در عبادتگاه، شما می توایند نقاشی هایی را ملاحظه کنید که سراسر آن را پوشانده است. این نقاشی ها هر کدام داستانی مذهبی را بیان می نماید که منبع آن ها کتاب انجیل است.

در بخش دوم که بخشی مجزا است و برای انجام کارهای شخصی از آن استفاده می شده است می توان اتاق خواب، کتابخانه، انبار، اتاق هایی برای نگه داری مواد غذایی، سالن و دستشویی را مشاهده کرد. رو به روی درب ورودی، می توان قناتی را مشاهده کرد که برای تامین آب مورد احتیاج بنا احداث شده است.

کلیسای صخره ای صومعه سوملا

این کلیسا با داشتن ظاهر صخره ای، یکی از شگفتی هایی است که می توان در خصوص کلیسای صخره ای صومعه سوملا به آن اشاره نمود. نقاشی هایی که بر روی دیوارها کشیده شده است، از دیگر مواردی است که می تواند توجه بسیاری را به خود جلب کند. علاوه بر دیوار ها، درب کلیسا نیز نقاشی شده است.

همه نقاشی ها دارای مضامین مذهبی هستند و بیان کننده داستان هایی از حضرت عیسی و حضرت مریم هستند. نقاشی هایی که در سوملا مشاهده می گردد در اثر گذر زمان و اتفاقاتی که این صومعه تجربه نموده است، دچار خسارات و آسیب هایی شده اند.

بازدید از صومعه سوملا در ترکیه

چنانچه تمایل دارید همراه با تور ترکیه به این کشور سفر کنید و از صومعه سوملا دیدن کنید، زمانی را انتخاب کنید که از نظر شرایط جوی و آب و هوایی همه چیز مساعد باشد. از آنجایی که مقداری از راستا باید به صورت پیاده طی گردد، بنابراین ضروری است حتمابه این مورد توجه و دقت کافی داشته باشید. در ضمن سعی کنید لباس گرم نیز به اندازه کافی با خود بردارید تا در صورت وجود سرما و خنکی بیش از حد در این منطقه، با مسئله ای رو به رو نشوید و بتوانید از تمام لحظات و دقایقی که در این مکان هستید، لذت ببرید.

راستا این صومعه ممکن است کمی ناهموار باشد و راه رفتن را برایتان سخت کند، پس حتما با کفش های مناسب پیاده روی قدم در این راه بگذارید. سعی کنید دوربین عکاسی حرفه ای نیز با خود به همراه داشته باشید. مناظر زیبایی که در این صومعه و اطراف آن وجود دارد، در مکان دیگر تکرار نخواهد شد.

سوملا و مکانی که این صومعه در آن قرار گرفته است، در هر فصلی زیبایی های مخصوص خود را دارد. در بهار، هوای دل انگیز و خنک و درختانی که به تازگی از خواب زمستانی بیدار شده اند، می تواند برای شما جذاب باشد؛ در تابستان هوای گرم و محیط زیبایش، در پاییز، رنگ رنگ شدن درختان و در زمستان نیز سفید پوش شدن دامنه کوه می تواند بهترین و زیباترین خاطره ها را برای شما به یادگار بگذارد.

منبع: مجله سفر
انتشار: 12 مهر 1399 بروزرسانی: 12 مهر 1399 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 1182

به "صومعه ای 1000 ساله در دل ارتفاعات ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صومعه ای 1000 ساله در دل ارتفاعات ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید