زیباترین باغچه های جهان را بشناسید

به گزارش بهترین مقاله، باغچه ها شگفتی های سرسبز ساخت دست بشر است که چشم هر بیننده ای را مجذوب خود می کند. برای آشنایی با زیباترین باغچه های دنیا در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

زیباترین باغچه های جهان را بشناسید

10. بوچارت، کانادا (Butchart)

باغ های بوچارت مجموعه ای از باغ های بی نظیر گل دار است که محصول فکری جنی بوچارت، همسر کارخانه دار معروف، پیم بوچارت است. این باغ ها در برنتوود بی، جزیره ونکوور و حوالی ویکتوریا و استان بریتیش کلمبیای کانادا واقع شده اند. در سال 1909، زمانی که منابع معدن سنگ آهک پیم بوچارت به اتمام رسید، همسرش جنی تصمیم گرفت از معدن بلااستفاده مانده، چیز مفیدی بسازد. جنی با حمایت های بی وقفه همسرش آغاز به ساخت باغ سانکن از مخروبه های معدن کرد.

در سال 1921 ساخت باغ سانکن تکمیل شد و چیزی نگذشت که بازدیدکنندگان زیادی به سمت این باغ جذب شدند. این زوج دوست داشتنی، بعدها باغچه های بیشتری در خانه خود ساختند. آن ها زمین تنیس خود را به یک باغچه ایتالیایی تبدیل کردند و یک باغچه گل رز ساختند که جایگزین باغ سبزیکاریِ خانگی شان شد. آن ها تمامی این باغچه ها را به عنوان میراثی با ارزش به نوه خود دادند. وارث باغ های بوچارت، رویاهای جنی و پیم را تحقق بخشید؛ به طوری که این باغچه ها امروزه میلیون ها نفر بازدیدکننده در کانادا دارد. بازدیدکنندگان می توانند از شکوفه ها و غنچه های زیبای گل ها لذت برده و در محیط آرامش بخش این باغ ها قدم بزنند. آتش بازی و جشن های موزیکال همواره در این مجموعه باغ ها با آغاز فصل تابستان و در تعطیلات زمستانی برگزار می شود.

9. کاخ ورسای، فرانسه (Château de Versailles)

باغ های ورسای در قسمت غربی کاخ ورسای، شهر ورسای فرانسه واقع شده اند. این باغ های بزرگ در زمینی به مساحت 800 هکتار گسترده شده اند که دارای زمین های چمن آراسته و زیبا، باغچه های بزرگ گل، فواره های آب و مجسمه های شگفت انگیز نیز هستند. طراحی کل باغ بر اساس سبک و معماری باغ های فرانسوی ساخته شده است که با زیبایی هر چه تمام توسط معمار و باغدار لوئیز چهارم، یعنی آندره نوتره، به اوج خود رسیده اند. کاخ ورسای و مجموعه باغ هایش در سال 1979 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیدند.

8. دومبارتون اوکس، آمریکا (Dumbarton Oaks)

ساکنان قبلی ساختمان دومبارتون اوکس، عشق خود به طبیعت را در قالب ساخت باغچه هایی فوق العاده ابراز کردند که هنوز هم شگفتی بازدیدکنندگانش را بر می انگیزد. این ساختمان در جرج تاون و همسایگی واشنگتن دی سی آمریکا واقع شده که قبلا خانه یک هنردوست و سفیر آمریکایی به نام رابرت وودز بلیس و همسرش میلدرد بارنز بلیس بوده است. زمین های زراعی این ساختمان تحت نظارت و دست های توانای میلدرد بلیس، تبدیل به منظره های چشم نواز با باغ های پلکانی شد که با چمنزارها و جوی های زیبای محوطه، ترکیبی وصف ناپذیر تشکیل داده است. محوطه این خانه دارای زمین تنیس، استخر، باغ میوه و سبزیجات است. تمامی محیط این باغچه ها توسط بیتریکس فاراند که یک باغدار حرفه ای است، هرس شده است.

7. باغ های گیاه شناسی پادشاهی کیو، بریتانیا (Kew Royal Botanic Gardens)

باغ های گیاه شناسی پادشاهی کیو، که با نام کیو گاردنز نیز شناخته می شوند، مجموعه عظیم و نمونه بارزی از بهترین باغچه های جهانست که انواع و اقسام گیاهان نادر و در معرض انقراض را در محیط خود دارد. این باغ در ابتدا توسط یک اشراف زاده بریتانیایی به نام لرد کیپل جان توکزبری با چندین مجموعه گیاه کار خود را آغاز کرد، اما باغ های کیویی که امروز می شناسیم، زمینی به مساحت 121 هکتار در لندن برو ریچموند و در پارک های تفریحی بریتانیا اشغال کرده اند. مدیریت و مسئولیت نگهداری از این باغ ها بر عهده کارکنان کیو گاردنز است. در حال حاضر، کیو گاردنز حدود 3000 گونه گیاه و 7 میلیون گونه محافظت شده در باغ هایش و مجموعه بزرگی از کتاب های علمی درباره گیاهان مختلف در کتابخانه تحسین برانگیزش دارد.

6. پاور اسکورت، ایرلند (Powerscourt)

ملک پاور اسکورت، خانه ای بزرگ واقع در انیسکری، شهر ویکلو ایرلند است. مجموعه باغ های محوطه این ملک یکی از معروف ترین و زیباترین باغ های جهان است که در سال 1880 افتتاح شد. ساخت این مجموعه حدود 20 سال به طول انجامیده است. در ساخت این باغ، از کاخ های شون برون و ورسای الهام گرفته شده است. از جمله ویژگی های اصلی این باغ می توان به ظاهرش که مانند باغ های ژاپنی آراسته شده، دریاچه ای که نامش را به یاد یکی از خدایان باستان یونانی انتخاب کرده اند، باغچه ای به سبک ایتالیایی و یک استخر کوچک مخصوص دلفین ها اشاره کرد.

5. سن سوسی، آلمان (Sans Souci)

سن سوسی مجموعه باغ های آلمانی است که در قرن هجدهم ساخته شده است. این باغ ها در پوتسدام، نزدیک برلین واقع شده اند که تا به امروز، پذیرای خیل عظیم بازدیدکنندگان بوده است. این مجموعه توسط فردریش کبیر، پادشاه پروس، ساخته شد. فردریش آرزوی خود مبنی بر ساخت یک تاکستان در جنوب برونستد هیلز (واقع در پروس) را تبدیل به واقعیت کرد. کار روی سن سوسی از 10 آگوست 1744 آغاز شد و چیزی نگذشت که تعداد زیادی درخت انگور برای توسعه تاکستان، از سراسر اروپا خریداری شد. علاوه بر درخت انگور، درخت های سرخدار (تیغ دار) و درخت انجیر نیز در محوطه کاشته شدند تا مانند دیوار، نقش ستون را برای درختان انگور ایفا کنند. طول تاکستان در انتهای باغ با تزئینات باروک (تزئینات پیچیده و تو در تو) به خاتمه می رسید که در کنار فواره آب زیبایی که آنجا ساخته شده بود، تبدیل به منظره ای چشم نواز شده بود. چندین مجسمه تزئینی مرمری و یک باغ مخصوص سبزی کاری خانگی، از دیگر ویژگی های درخور توجه باغ های سن سوسی هستند.

4. استور هد، بریتانیا (Stourhead)

کاخ یک میلیون هکتاری استور هد در ویلت شایر انگلستان، یکی از زیباترین باغ های جهان را در محوطه اش دارد. باغ های این ملک که در نزدیکی رودخانه استور واقع شده، نمایی فوق العاده زیبا از گل های رنگارنگ، آبفشان و یادبودهای باستانی مربوط به قرن هجدهم را درخود جای داده است. این باغ ها، محصول فکری یک طراح باغ حرفه ای به نام هنری هوار دوم است که حال و هوای معماری قرن هجدهم کاملا در آن هویداست. او همچنین یک دریاچه مصنوعی با الهام از آثار هنری نقاش های معروفی مثل کلاود لورین، گاسپارد دوئت و غیره در محوطه این باغ ها ساخته است. چندین معبد، یک ستون هرمی، صلیب Bristol High Cross و برج شاه آلفرد تنها بخشی از جاذبه های دیدنی باغ استور هد هستند.

3. ویلا دِ استه، ایتالیا (Villa dEste)

مجموعه باغ های ویلا دِ استه، در شهر تیولی ایتالیا از جمله شاهکارهای فرهنگ، معماری و طراحی رنسانسی قلمداد می شود. این مجموعه در میراث فرهنگی یونسکو به ثبت رسیده و همچنین در فهرست Grandi Giardini Italiani نیز واقع شده است؛ مجموعه Grandi Giardini Italiani فهرستی از بهترین باغ های کشور ایتالیا را در بر می گیرد. باغ های پلکانی این مجموعه، کلکسیونی از انواع گل و گیاه از جمله گل رز، یاسمن، گل صد تومانی، کاملیا، درخت نخل، ماگنولیا، شاه بلوط و غیره دارد. همچنین چندین فواره آب، آبشار، حوضچه، استخر، جت آبی و آبشارهای قطره های نیز در این ویلای بزرگ وجود دارند. چند بنای تاریخی، دیوارنگاری های زیبا و سنگ ریزه در زمین های این باغ، جلوه خاص و منحصربه فردی به آن بخشیده است. این ویلا و باغ هایش توسط ایپولیتو دِ استه دوم در قرن شانزدهم ساخته شدند. ویلادی د استه و باغ هایش به مدت چندین قرن تحت مالکیت اشخاص بوده است، اما بالاخره بعد از جنگ جهانی اول، دولت ایتالیا این مکان را در اختیار گرفت و از آن زمان تا کنون بازدیدکنندگان زیادی هر ساله به این مکان می آیند.

2. ویلا افروزی دِ روتسچیلد، فرانسه (Villa Éphrussi de Rothschild)

این باغ های لب دریا یکی از فوق العاده ترین مناظر زیبای سواحل کوت دازور فرانسه است. کارکنان بانک روتسچیلد عمارت ویلا افروزی دِ روتسچیلد را در اوایل قرن بیستم بنا نهادند. در این بنا، 9 باغ منحصربه فرد وجود دارد که هر یک شکل و شمایل خاص خودش را دارد. این باغ ها عبارتند از یک باغ رنگارنگ، یک باغ فلورانسی، یک باغ رسمی فرانسوی، یک باغ ژاپنی، یک باغ پرونسی، یک باغ گل رز، یک باغ فرانسویِ سوری، یک باغ به سبک اسپانیایی و یک باغ سنگی. باغ رسمی فرانسویِ این عمارت، بزرگ ترین آنهاست که با گیاهان آبزی و مجسمه های زیبا تزئین شده است.

1. باغ وانگ شی یوآن، چین (Wangshiyuan Garden)

مجموعه باغ های وانگ شی یوآن، در ناحیه گوسوی چین واقع شده اند که به خاطر زیبایی منحصربه فردشان معروف اند. این باغ ها در کنار باغ های شوژو، به عنوان میراث فرهنگی در سازمان یونسکو به ثبت رسیده اند. این باغ ها از زمان خاندان سونگ جنوبی (بین سال های 1127-1279) به جا مانده اند. ساختمان این باغ ها، در آن زمان محل سکونت مقامات خاندان سونگ بوده است. ساختمان مجموعه باغ های وانگ شی یوآن به سه بخش اصلی تقسیم می شود؛ بخش مسکونی، بخش باغ های غربی و بخش باغ های داخلی. یک حوضچه در این مجموعه وجود دارد که زیبایی خاصی به آن بخشیده است. همچنین راه های کوچکِ منظمی از این حوضچه به سمت ساختمان های زیبای این مجموعه کشیده شده است. عمارت زیبایی در وسط حوضچه این مجموعه وجود دارد که با یک پل کوچک می توان به داخل آن رفت.

منبع: کجارو / worldatlas.com
انتشار: 13 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 395

به "زیباترین باغچه های جهان را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیباترین باغچه های جهان را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید