شهرداری ها به جای پارک هتل و مراکز بین راهی بسازند

به گزارش بهترین مقاله، به گزارش خبرنگاران، سعید شیرکوند شامگاه چهارشنبه در نشست مشترک استانداری ومعاونین سرمایه گذاری وبرنامه ریزی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی کشور با فعالان بخش صنعت گری کرمانشاه، اهمیت ویژه صنعت گردشگری را در اشتغال زایی و توسعه دانست و گفت: اهمیت سرمایه گذاری در بخش گردشگری طی سالیان متمادی مورد غفلت قرار گرفته است، اما با روی کار آمدن دولت تدبیر وامید به این بخش به عنوان منبع افزایش توسعه ملی توجه بیشتری شد.

شهرداری ها به جای پارک هتل و مراکز بین راهی بسازند

وی از این بخش به عنوان یکی از صنایع مهم مالی که در ادبیات از آن با فرآیند تعریف شده بنگاه مالی فعال از فراوری تا عرضه با سرمایه گذاری سودآور یاد کرد و گفت: بعضی غفلت ها در این فرآیند بر اثر عوامل فرهنگی است که در گذشته از آن تعبیر به گردشگری هنجارگریز وهنجار ستیز که با فرهنگ ما در تعارض است رفتار می شد و عملا کشور در استفاده از بخشی ظرفیت های اقتصاد محروم کرد در حالی که پتانسیل گردشگری در بخشهای فرهنگی، ورزشی طبیعت و سلامت مغایرتی با ارزش های اسلامی ندارد و حتی می تواند به توسعه مالی کشور یاری کند.

معاون برنامه ریزی سازمان میراث فرهنگی وصنایع گردشگری کشور، با یادآوری اینکه امروزه اتکا به درآمد فروش نفت و گذران زندگی از این راه است که باید در آن تجدید نظر گردد اضافه کرد: در گذشته ودر بخشی از فعالیت هایم در وزارت اقتصاد به عنوان معاون وزارت اقتصاد همه توجه ما بر سر این بود که چرا مالیات در اقتصاد ما صندلیی ندارد و این نتیجه حاصل شد که قرار نیست اقتصاد کشور حول محور مالیات مدیریت گردد و درآمد نفت کفایت می نماید.

وی با اشاره به اینکه رئیس جمهور در بیشتر سفرهایش به استانها بر بخش استفاده از ظرفیت های گردشگری و اشتغال زایی تاکید دارد ابراز داشت: امروزه ضرورت دارد که گردشگری به یک صنعت تبدیل گردد تا بتواند گره ای از مسائل خود بگشاید و با رسیدن به مرحله سودآوری در کشور فعال و جاذب عمل کند.

شیرکوند از گردشگری به عنوان یک صنعت نوپا یاد کرد و اضافه کرد: این صنعت طبق آمارهای سال 2014 در حدود یک میلیارد و200 میلیون نفر درتعریف سازمان بین المللی گردشگر در جهان داشته اند که هزارو400 میلیارد دلار درآمد از آن حاصل شده است اما در مقابل سهم وظرفیت کشور ما اندک بوده و قابل ذکر نیست درحالی که صندلی بزرگی در شاخص های گردشگری دارد.

وی با تاکید به اینکه صنعت گردشگری احتیاج به زیرساخت و برنامه ریزی دارد گفت: اولین زیرساخت مورد احتیاج فرهنگی است و باید نگاه به گردشگری متحول گردد و با بهره مندی از نیروهای خدماتی وهتل داری درجهت ارتقا فرهنگی مساعدت و همکاری گردد.

معاون برنامه ریزی سازمان میراث فرهنگی وصنایع گردشگری کشور اضافه کرد: بعضی شهرداری ها در استانهای مختلف نگاه خوبی به این صنعت داشته اند وسایر شهرداری استانها نیز می توانند به جای احداث پارکها ومراکز عمومی که تعداد آن بی شمار است، هتل و مجتمع های خدماتی بین راهی احداث نمایند وپس از رسیدن به مرحله بهره برداری با عقد تفاهم نامه ها به سهم خود در این زمینه ورود پیدا نمایند وفعالیت داشته باشند.

وی گفت: بانکها 22 درصد به سرمایه گذارن سود می دهند و وقتی از آنها تسهیلات بانکی می خواهیم باید از بودجه عمومی یارانه تامین گردد و برای این موضوع، صندوق توسعه ملی با همه مسائل دولت در حال چاره اندیشی است.

شیرکوند با بیان اینکه بخشی از زیرساخت های مالی را باید دولت ایجاد کند گفت: به عنوان شخصی بی طرف که به این دولت نمره قبولی می دهم اما باید بگویم ما وارث مالی هستیم که با 40 متر زیر آب آن را تحویل گرفتیم که با تدبیرهای اتخاذ شده در حال حاظر تنها 10 متر آن زیر آب است که باید جهت بهره از آن کوشش بیشتری گردد.

معاون برنامه ریزی سازمان میراث فرهنگی وصنایع گردشگری کشور با اشاره به اینکه در سال 90 صادرات نفت روزانه 2 میلیون و400 هزار بشکه با حدود قیمت 100 دلار بود، اضافه کرد: این درآمد صرف به بودجه های عمرانی وجاری شده و در سال 94 صادرات نفت به یک میلیون و50 دلار بشکه رسید ودست دولت در پرداخت بسیاری از هزینه ها تهی شد.

وی توضیح داد: ما وارث سیستم بانکی هستیم که به نوع دقیق کلمه خود شخم زده شده است و بر اساس آمارهای سیستم بانکی 100 هزار میلیارد تومان معوقه و سر رسید وجود دارد یعنی 300 میلیارد تسهیلات بیرون از بانکها وجود دارد.

شیرکوند با بیان اینکه دولت قبل از سال 93 از صندوق توسعه ملی ریال نمی توانست در بخش گردشگری استفاده کند ابراز داشت: در سال گذشته از تسهیلات ریالی صندوق ملی توانستیم 25 درصد در بخش گردشگری جذب کنیم در حالی که قبلا برای آن از دلار استفاده می شد و تنها بخش صنعت و کشاورزی از ریالی صندوق ملی استفاده می کردند.

وی توضیح داد: بانکها مجاز هستند پروژه ها را آنالیز و ارزیابی نمایند و با ارسال گزارش به صندوق توسعه ملی مراحل دیگر آن را طی نمایند و صندوق توسعه ملی هزینه خود را هر چه باشد بعدها دریافت خواهد نمود.

معاون برنامه ریزی سازمان میراث فرهنگی وصنایع گردشگری کشور با تاکید به اینکه پروژه های بالای 60 درصد می توانند از صندوق توسعه ملی تسهیلات دریافت نمایند اضافه کرد: این موضوع هفته گذشت در دولت تصویب مجدد شده است و موسساتی که تسهیلات گرفته اند بعد از موفقیت و بهره برداری 6 تا 8 درصد سود بانکی از سوی سازمان به عنوان یاری یارانه به آنها تخصیص داده خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 14 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 778

به "شهرداری ها به جای پارک هتل و مراکز بین راهی بسازند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهرداری ها به جای پارک هتل و مراکز بین راهی بسازند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید