رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت نوع 1

به گزارش بهترین مقاله، برنامه های غذایی خاصی برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 وجود دارد. این افراد باید سطوح قند خون خود را با دنبال کردن رژیم های غذایی خاصی کنترل نمایند.

رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت نوع 1

مترجم: سهیلا حاجی زاده

منبع:راسخون

برنامه های غذایی خاصی برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 وجود دارد. این افراد باید سطوح قند خون خود را با دنبال کردن رژیم های غذایی خاصی کنترل نمایند.

در صورتی که تشنگی و تکرر ادرار، گرسنگی شدید، خستگی، تار شدن دید یا کاهش وزن را تجربه می کنید، بهتر است بلافاصله آزمایش قند خون انجام دهید، چون این ها علائم دیابت نوع 1 می باشد. در صورت ابتلاء به دیابت نوع 1 مجبور به تغییر سبک زندگی خود هستید. می توانید با استفاده از مشاوره حرفه ای، درمان مناسب و اتخاذ رژیم غذایی مفید با این بیماری مقابله کنید.

دیابت بیماری بوده که در آن سطح قند یا گلوکز خون افزایش می یابد، چون سلول ها و بافت های بدن توانایی فراوری انسولین را نداشته و یا این که توانایی تبدیل گلوکز به انرژی را ندارند. افزایش سطح گلوکز خون در طی یک دوره می تواند منجر به قند خون و فشار خون بالا گردد، بنابراین لازم است که در این رابطه اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهید.

مسئله

غذاهایی که ما می خوریم، حاوی چربی، پروتئین و کربوهیدرات می باشند. در طول فرایند هضم، چربی ها به اسیدهای چرب و گلیسرول، پروتئین به اسیدهای آمینه و کربوهیدرات ها به گلوکز تبدیل می شوند. کربوهیدرات های ساده هضم شده و به وسیله بدن مورد استفاده قرار گرفته و به سرعت قند خون را افزایش می دهند. در حالی که، کربوهیدرات های پیچیده مانند نشاسته و فیبر هضم شده و به کندی جذب بدن می شوند و در نتیجه منجر به افزایش آرام سطوح گلوکز خون می شوند.

راه چاره

برای بیماران دیابتی، رژیم های غذایی که حاوی کربوهیدرات های پیچیده باشد، در نظر گرفته می گردد. به کربوهیدرات ها شماره هایی از 1 تا 100 را اختصاص می دهند. عدد 1 به پایین ترین کربوهیدرات اختصاص داده می گردد. متخصصین تغذیه می توانند یک رژیم غذایی مناسب را برای شما برنامه ریزی نمایند. آن ها اندازه کالری مورد احتیاج شما را به وسیله بررسی سن، وزن و قد شما براورد می نمایند.

چندین مورد از غذاهایی که جهت کنترل اندازه گلوکز خون مفید است به توضیح زیر می باشد:

خوردن 3 تا 4 بار در هفته ماهی به علت این که حاوی اسید چرب امگا 3 است، مفید می باشد.

غلات حاوی نشاسته بوده که شکلی از کربوهیدرات های پیچیده می باشد.

سبزیجات سبز در قالب سالاد سبز و میوه های تازه برای افراد دیابتی مفید بوده و می توانند در رژیم غذایی افراد دیابتی قرار بگیرد.

محصولات لبنی مانند شیر کم چرب هم برا دیابتی ها مفید می باشد.

شما می توانید محصولاتی مانند گوشت، تخم مرغ، لوبیا و پنیر را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید.

پروتئین ها و چربی های موجود در رژیم غذایی سطوح قند خون را تحت تاثیر قرار نمی دهند، اما در صورتی که اندازه بیش از حد پروتئین مصرف کنید، کبد آن را به قند خون تبدیل نموده و باعث افزایش سطوح قند در خون می گردد. از سوی دیگر، مقادیر زیاد چربی در غذا باعث جذب آهسته گلوکز در خون می گردد. با این حال، خورد غذاهای غنی از چربی به علت این که این غذاها منجر به بروز مشکلاتی مانند چاقی، حملات قلبی و غیره می گردند، توصیه نمی گردد.

برنامه تزریق انسولین و دوزهای آن بر اساس وعده های غذایی به منظور مقابله موفقیت آمیز افزایش قند خون در بعد از غذا انجام می گیرد. با این حال در رابطه با اندازه دوز انسولین مصرفی احتیاط کنید. در صورتی که اندازه انسولین تزریق شده بالاتر از اندازه مورد احتیاج باشد، ممکن است باعث کاهش قابل توجه سطوح قند خون گردد و اگر اندازه انسولین کمتر از اندازه مورد احتیاج باشد، منجر به افزایش قند خون می گردد.

کنترل و تنظیم دقیق قند خون و در پی آن پیروی از توصیه های پزشک و متخصص تغذیه منجر به زندگی نرمال می گردد. می توانید با استفاده از سه اصل ورزش، تزریق منظم انسولین ورژیم غذایی مناسب تا حد زیادی قند خون خود را کنترل کنید.

منبع: راسخون
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 1855

به "رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت نوع 1" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت نوع 1"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید