خبرنگاران غلاف قلاب ماهیگیران در گیلان

به گزارش بهترین مقاله، رشت - خبرنگاران - ترانه حزین ماهیگیر مازیار هم مانع نشد تا صیادان غیر مجاز اشک ماهی های مولد در فصل تخم ریزی ماهیان مهاجر را در رودخانه های گیلان ببینند؛ تور شکار غیر مجاز گستردند و قلاب کشیدند.

خبرنگاران غلاف قلاب ماهیگیران در گیلان

اما یگان حفاظت اداره کل محیط زیست گیلان بر پایش و نظارت بیشتر تاکید کرد و با هشداری جدی از صیادان غیر مجاز خواست قلاب ها را غلاف کنند و رودخانه ها را برای تخم ریزی ماهیان نا امن نکنند.

چندی قبل رشت در کنار آدلاید استرالیا، بارسلونای اسپانیا، برگن نروژ، بوداپست مجارستان، دیترویت آمریکا، لیورپول انگلیس، رم ایتالیا، مونته ویدئو اروگوئه، سالوادور برزیل و سنگاپور به عضویت شبکه شهرهای خلاق خوراک شناسی جهان پیوست و ماهی سفید یکی از گزیده ترین غذاهای گیلان است که به سفره های ایران و جهان راه یافته و اشپل (تخم ماهی سفید) نیز از غذاهایی است که گیلانیان و بسیاری از گردشگران غذا نمی توانند از آن بگذرند.

ماهی سفید یکی از مهمترین ماهیان استخوانی دریای خزر است که تنها در این دریا و آن هم در سواحل ایرانی آن وجود دارد؛ این ماهی بیش از 60 درصد ترکیب صید ماهیان استخوانی صیادان را در سواحل ایرانی به خود اختصاص داده است.

با نزدیک شدن فصل بهار و آمادگی ماهی های سفید برای تخم ریزی از اسفند ماه هر سال حضور این آبزی در مناطق ساحلی بیشتر شده و در فروردین ماه به اوج می رسد؛ ماهی سفید پس از تخم ریزی و بازگشت به دریا در تمام طول مدت باقیمانده بهار و تابستان در سواحل کم عمق دریای خزر که غنی از تولیدات جانوران کف زی است به تغذیه و رشد می پردازد.

از اوایل اسفند تا اواسط خردادماه فصل تخم ریزی ماهی هاست و در این میان گونه های مولد یا رودکوچ برای تخم ریزی، از دریا به رودخانه ها مهاجرت می کنند و ماهیگیری در این شرایط ممنوع است.

اسماعیل یکی از ماهیگیران آشنایی است که به شرط اینکه وجود خلافکارش به محیط زیست گزارش نگردد حاضر به مصاحبه می گردد و در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران می گوید: مدت ها مترصد فرصت بودم که موسم تخم ریزی ماهیان و ذخیره یکسال ماهی سفید و اشپل آن فرا برسد؛ حال شما می گویید ماهیگیری نروم؟

وی ادامه می دهد: سالیان سال است که این کار را انجام می دهم؛ من تنها نیستم خیلی ها در این موسم تورها پهن می کنند تا از این سفره پر تنعم بهره بگیرند اما متاسفانه بیشتر مواقع نیروهای محیط زیست ایجاد مزاحمت می کنند و مانع می شوند.

می گویم دلتان می آید ترانه ماهیگیر مازیار را بشنوید و باز هم مانع زایش این نعمت شوید؟ می خندد و می گوید: متاسفانه بارها با همین ترانه دل به رودخانه ها می سپارم و زمزمه می کنم ماهیگیر ماهیگیر ... این همه اون دستاتو بالا و پایین نکن لب بچه ماهی رو با قلاب خونین نکن ... اما مگر با این تعداد ماهی که من می گیرم خوان پر برکت دریا جمع می گردد؟

ساسان اکبری پور فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران بیان نمود: با شروع موسم تخم ریزی ماهیان در رودخانه ها، پایش و نظارت نیروهای یگان به دستور مدیرکل افزایش یافته و با صیادان غیرمجاز برخورد قانونی می گردد.

وی اظهار اشت: ادعا نمی کنیم که در مهار صید صیادان غیر مجاز صد در صد پیروز عمل کردیم اما تا سرحد توان با هرگونه تخلف برخورد و متخلفان به مراجع قضایی ارجاع خواهند شد.

اکبری پور افزود : اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان به منظور حفاظت از تنوع زیستی، جلوگیری از انقراض نسل گونه ها و تهدید زیستگاه های آبزیان و زیستمندان از رودخانه ها بویژه از دهانه سفیدرود حفاظت می کند؛ همچنین در راستای فراهم سازی بستر مناسب برای تخم ریزی آبزیان در فصل تخم ریزی ماهی، هر گونه صید و دام گذاری از اول اسفند تا سی ام اردیبهشت ماه هر سال ممنوع است.

ماهی سفید یکی از مهمترین ماهیان استخوانی دریای خزر است که تنها در این دریا و آن هم در سواحل ایرانی آن وجود دارد؛ این ماهی بیش از 60 درصد ترکیب صید ماهیان استخوانی صیادان را در سواحل ایرانی به خود اختصاص داده است.

از جمله دلایل مختلف محدود کننده تولیدمثل طبیعی ماهیان را می توان ایجاد سدهای انحرافی و آبندها، صید بی رویه که ناشی از افزایش جمعیت و آلودگی های زیست محیطی، روش غلط صید در سالیان گذشته و از بین رفتن بخش اعظمی از جایگاه های تخم ریزی طبیعی در رودخانه ها و تالاب انزلی نام برد.

پراکنش ماهی سفید در طول سال و نسبت به تغییرات فصول و دمای آب با تغییراتی توام بوده بطوریکه در اوایل فصل زمستان به دلیل برودت بیشتر آب در سواحل گیلان نسبت به سواحل مازندران، ماهی سفید تا حدودی مهاجرت بیشتری به سمت مناطق شرقی و گرمتر این استان داشته و بطور کلی به سمت عمیق تر دریا مهاجرت کرده و از ساحل دور می گردد.

با نزدیک شدن فصل بهار و آمادگی ماهی سفید برای تخم ریزی از اسفند ماه هر سال حضور این ماهیان در مناطق ساحلی بیشتر شده و در فروردین ماه به اوج خود می رسد.

بیشتر رودخانه های سواحل ایرانی دریای خزر در گذشته مورد استفاده تکثیر طبیعی ماهی سفید بوده ولی در حال حاضر بدلایل مختلف بیشتر رودخانه های چلوند، لمیر، شفارود، شلمانرود، سفیدرود، خشکرود، شیرود و بابلسر از محل های اصلی مهاجرت بهاره و تکثیر مصنوعی ماهی سفید در سواحل ایرانی دریای خزر محسوب می شوند.

ماهی سفید پس از تخم ریزی و بازگشت به دریا در تمام طول مدت باقیمانده بهار و تابستان در سواحل کم عمق دریای خزر که غنی از تولیدات جانوران کف زی است به تغذیه و رشد می پردازد.

در اواخر تابستان به علت گرمای بسیار زیاد آب تا عمق 30 متری ماهیان سفید سواحل کم عمق را ترک کرده و در نقاط عمیق تر بسر می برند و دوباره به هنگام چرخش دمایی پائیزه، ماهی سفید برای تغذیه به قسمت های کم عمق سواحل با عمق کمتر از 20 متر بر می گردد.

ماهی سفید از اواسط بهمن تا اوایل اسفند در صورت مساعد بودن شرایط جوی دوباره برای تغذیه و ذخیره نمودن چربی و آمادگی ورود به رودخانه ها و تالاب به سمت مناطق ساحلی حرکت می کند.

گیلان دارای 54 رشته رودخانه دایمی است که تعداد 18 رودخانه بنام های سفیدرود، پلرود، شفارود، شلمان رود، زرجوب، گوهررود، پیربازار، پسیخان، سیاه درویشان، ماسوله رودخان، مرغک، دیناچال، لیسار، لمیر، حویق، لوندویل، آستاراچای و آچی رود از لحاظ بیولوژیکی و اکولوژیکی و زیست محیطی از اهمیت ویژه ای برخوردارند.

از سال 1390 و بویژه 1395 به بعد رودخانه های استان هرساله بر اساس دستور العمل ها و بخش نامه های سازمان حفاظت محیط زیست به صورت فصلی توسط آزمایشگاه این اداره کل مورد نمونه برداری و پارامترهای فیزیکوشیمیایی آن آنالیز و با استفاده از نرم افزار شاخص کیفیت رودخانه ها (شاخص کیفیت منابع آب سطحی ایران IRWQsc) در خاتمه سال گزارش کیفی آن تهیه و نتایج به تفکیک هر رودخانه به سازمان مذکور و دستگاههای ذیربط اعلام می گردد.

طول رودخانه های گیلان حدود دو هزار و 200 کیلومتر است که 10 رشته رودخانه مهم برای رها سازی تولیدات شیلات گیلان در استان وجود دارد که در آنها امکان مهاجرت انبوه ماهیان استخوانی از جمله ماهی سفید است.

منبع: ایرنا
انتشار: 19 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 953

به "خبرنگاران غلاف قلاب ماهیگیران در گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران غلاف قلاب ماهیگیران در گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید