حس نویسنده را از جزء به جزء کتاب می توان درک کرد

به گزارش بهترین مقاله، به گزارش خبرنگاران، نشست نقد و آنالیز کتاب بی تو پریشانم با حضور زینب پاشاپور، نویسنده کتاب و امیر اسماعیلی، نویسنده و منتقد ادبی در کتابفروشی به نشر تهران برگزار گردید.

حس نویسنده را از جزء به جزء کتاب می توان درک کرد

امیر اسماعیلی، در بخش نخست این نشست اعلام کرد: ازآنجایی که انتشارات روایت فتح همواره صندلی ویژه برای نوقلمان و کار اولی ها دارد، این امکان برای چاپ کتاب زینب پاشاپور فراهم شد. با توجه به تجربه اول نگارش نویسنده، بی تو پریشانم بسیار خوب و قابل دفاع شد.

وی اضافه کرد: این کتاب اگر قرار بود روایتی از شخصی دیگر باشد، به مراتب کار راحت تری پیش رو داشت؛ اما اولین کتاب زینب پاشاپور، تجربه زندگی شخصی خودش بوده و طبعا این موضوع کمی داستان را سخت می نماید. همواره این جنس نگارش موکول می گردد به زمانی که یک پختگی کامل در نویسنده وجود داشته باشد، اما تجربه این کار می تواند مهم ترین تحول زندگی این نویسنده به شمار رود.

این منتقد در ادامه گفت: از نقاط قوت این کتاب می توان به انتقال حس در آن اشاره نمود. درعین حال که اصل موضوع در حال طی شدن است از جز به جز آن می توان حس نویسنده را درک کرد. فضای آخر کتاب با د تنگی و شهادت تمام می گردد که به نظرم ظرفیت نگارش فصل بعد از شهادت نیز به وجود می آید، زیرا مشابه شهادت ایشان در شهدای مدافع حرم تا به امروز نبوده است.

اسماعیلی با اشاره به طراحی مناسب جلد و مباحث فنی کتاب نیز اظهار کرد: حجم کتاب بسیار مناسب است؛ از قطع تا طراحی جلد و صفحه آرایی که به خواندن کتاب یاری بسیاری می نماید. فضای کتاب، فضای خوبی است که نشان دهنده کوشش و زحمات انجام شده برای فراوری آن است. البته می تواند تغییراتی داشته باشد و نقش ها کمی پررنگ تر گردد.

وی اضافه کرد: شهدای مدافع حرم یک جنس روایتی دارند که حال و هوای نزدیک به هم و نوع ارادتمندی شبیه به حضرت زینب (س) دارند، اما با دنیای متفاوت، شاید هشت سال دفاع مقدس با توجه به زمان و مکان های شهادت خیلی شبیه به هم باشند، اما در شهدای مدافع حرم این گونه نیست؛ ما در روایات هشت سال دفاع مقدس خیلی جاها به کلیشه می رسیدیم، اما شهدای مدافع حرم این گونه نیستند. خانواده های مدافعان حرم بروزهای متفاوتی دارند، زیرا زندگی تازه و در لحظه ای دارند و می خواهند از شهادت فرزندشان صحبت نمایند، چیزی که در شهدای دفاع مقدس کم است و ما تا به امروز کتاب این سبکی نداشته ایم که خانواده شهید روایت داشته باشند. همواره یک نسل اختلاف بوده، اما اعضای درجه یک بابت حجم سختی که تحمل می نمایند، برایشان سخت است.

این منتقد ادبی، درباره اثر جدید این نویسنده نیز گفت: اثر جدید زینب پاشاپور به نام عروس یمن کتابی جدید با موضوع جذاب و از هم سطح های خود خیلی بهتر است. نوع نگارش و نوع شخصیت پردازی در این کتاب فوق العاده است. ایشان سرعت خیلی خوبی در نویسندگی دارد که البته این سرعت زیاد یک جایی خطرناک می گردد که شاید کمی حساسیت های کتاب اول را از دست بدهد و این تنها نگرانی است که من درباره زینب پاشاپور دارم و امیدوارم نگرانی بی موردی باشد.

اسماعیلی در سرانجام اعلام کرد: من زمانی که کتاب را خواندم، یک ساعت بعد کنار مزار شهید پورهنگ بودم و خلوت نیم ساعته ای داشتم. این کتاب یک شخصیت کاملا مستقل دارد و تأثیرش را بر خواننده می گذارد. محمد پورهنگ، همچنان جای فراوری محتوا دارد، زیرا این روایت شاخه های زیادی دارد.

دنیای نویسندگی نقطه سرانجامی ندارد

زینب پاشاپور؛ نویسنده بی تو پریشانم در ادامه این نشست، گفت: ورود من به دنیای نوشتن با عنایت این شهید بوده است. یکی از نعمت هایی که خدا به من داد حضور خانم حسینی است، مشاوره های ایشان از جنس متفاوتی بود و اگر نویسنده ای هست که اسمش روی این کتاب قرار گرفته، کشف ایشان بوده که یاری شایانی به من داشتند.

وی اضافه کرد: روایت زندگی کمی سخت است، زیرا باید همه جا جانب انصاف را رعایت کنیم. من نمی خواستم خودم قهرمان این داستان باشم، اما خانم حسینی گفتند ما می خواهیم این شهید را از چشم همسرش ببینیم، بنابراین سعی کردم از مشاوره های کارشناسی شده ایشان استفاده کنم. دنیای نویسندگی نقطه سرانجامی ندارد.

نویسنده بی تو پریشانم اظهار کرد: بازخورد زیادی از این کتاب گرفته ام. انگیزه عظیم من برای نوشتن تعهدی بود که من داشتم، زیرا به همسرم قول داده بودم زندگی نامه اش را بنویسم. مسمومیت ایشان یک ماه طول کشید و از زمان مسمومیت تا شهادت دو هفته فاصله بود و در آن موقع خاطراتی را بازگو کردند که بعد از شهادت تبدیل به کتاب گردد. محدودیت هایی که در نگارش این کتاب داشتم، این بود که من به کسانی که کنار شهید پورهنگ بودند دسترسی نداشتم، خیلی با برادرم صحبت کردم که اسمشان در کتاب باشد. بسیار برای نگارش این کتاب کوشش کردم و دوست داشتم این کوشش ها به ثمر برسد تا بتوانیم بخش بعد از شهادت را به کتاب اضافه کنم.

پاشاپور در سرانجام با اشاره به کتاب جدید خود، گفت: نگارش عروس یمن به مراتب راحت تر بود، اما سختی هایی نیز داشت، ازجمله اینکه درباره فرهنگی صحبت می کردم که خودم آن را ندیده بودم، راوی ایرانی نبود و برایم خیلی سخت بود. سعی کردم چیزی خلاف واقعه نباشد و جنبه داستانی هم رعایت گردد و راوی در نهایت رضایت داشت و گفت این واقعا زندگی من است. البته باید بگویم که من بابت تعهدی که به مادرم دارم نیز می خواهم زندگی نامه بردارم را نیز نگارش کنم؛ در آن روایت قطعا یک بخش خانوادگی خواهم نوشت، اما موضوع هشت سالی است که ایشان در منطقه از سرباز به فرمانده رسیدند. اطلاعات مردم هنوز درباره شهدا کامل نشده و فکر می نماید به این موضوعات باید پرداخته گردد تا مردم آگاهانه به زندگی این عزیزان نگاه نمایند.

نشست نقد و آنالیز کتاب بی تو پریشانم محصول انتشارات روایت فتح با مشارکت انتشارات به نشر در محل کتابفروشی به نشر تهران با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار گردید.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 8 تیر 1400 بروزرسانی: 8 تیر 1400 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 1693

به "حس نویسنده را از جزء به جزء کتاب می توان درک کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حس نویسنده را از جزء به جزء کتاب می توان درک کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید