جانسون اتحادیه اروپا را متهم کرد

به گزارش بهترین مقاله، هم زمان با بالاگرفتن کشمکش ها در قاره پیر، پیرامون توزیع واکسن کرونا، نخست وزیر انگلیس اتحادیه اروپا را به تضعیف پروتکل ایرلند شمالی ذیل توافق برگزیت متهم کرد و خواهان اقدام فوری برای حل این مساله شد.

جانسون اتحادیه اروپا را متهم کرد

به گزارش ایرنا، بوریس جانسون در مجلس عوام گفت: مایه تاسف است که اتحادیه اروپا با درخواست برای بستن مرز دو ایرلند پیمان آدینه نیک را زیر سوال برده است.

وی با اشاره به اهمیت فرایند صلح بین دو ایرلند اضافه کرد که لندن اطمینان حاصل می نماید که مرز بین ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند مسدود نگردد.

اتحادیه اروپا پس از آنکه نتوانست درباره برنامه زمانی تحویل واکسن کرونا با شرکت داروسازی آسترازنیکا به توافق برسد، صادرات واکسن از این حوزه را محدود کرد و تصمیم گرفت که ماده مرتبط با مرز بین ایرلند شمالی و جنوبی را به منظور جلوگیری از تبدیل شدن ایرلند شمالی به یک در پشتی برای دسترسی انگلیس به بازار اتحادیه اروپا، فعال کند. با فعال شدن این ماده، مشهور به ماده 16، اتحادیه اروپا می تواند به طور موقت در مرز بین دو ایرلند بازرسی های گمرکی برقرار کند.

این تصمیم با اعتراض و محکومیت گسترده انگلیس، ایرلند شمالی، جمهوری ایرلند و حتی سازمان جهانی بهداشت رو برو و منجر به عقب نشینی اتحادیه اروپا شد.

مقامات اتحادیه می گویند که شرکت انگلیسی-سوئدی آسترازنیکا باید به قرارداد خود با این اتحادیه عمل نموده و 300 میلیون واکسنی را که در ماه اوت پیش خرید شده، تحویل دهد. اما شرکت آسترازنیکا که با محدودیت فراوری روبرو است می گوید برای تحویل سفارش اروپا باید از 100 میلیون دوز فروخته شده به انگلیس کم کند که خلاف قرارداد این شرکت با انگلیس است و لندن هم زیر بار نمی رود.

این تحولات باعث کمبود ذخیره واکسن در اروپا، اختلال در اجرای طرح واکسیناسیون و فشار بر مقامات اتحادیه شده است.

دیروز مایکل گوو معاون نخست وزیر انگلیس توضیح داد که اتحادیه اروپا با توسل به ماده 16 پروتکل ایرلند شمالی اعتماد انگلیس را از بین برده است. او همچنین در نامه ای به معاون کمیسیون اروپا خواهان احترام به این پروتکل شد و تاکید نمود که تبادل کالا بین دو ایرلند نباید دستخوش تنش های سیاسی گردد.

جانسون هم امروز با آرلین فاستر وزیر اول ایرلند شمالی تلفنی مصاحبه و تاکید نمود که از تمام ظرفیت های دولت برای جلوگیری از مسدود شدن مرز دو ایرلند استفاده خواهد نمود.

این در حالیست که حزب اتحادگرای دموکراتیک ایرلند شمالی که با دولت پیشین انگلیس (ترزا می) ائتلاف نموده بود از جانسون خواسته تا به وسیله بازنگری پروتکل ایرلند شمالی تبادل کالا بین ایرلند شمالی با انگلیس و حوزه شنگن را تضمین کند. وزیر امور خارجه ایرلند سایمون کاوونی هم می گوید پروتکل ایرلند شمالی مسائل جدی دارد و باید بازنگری گردد.

ایرلند شمالی اصلی ترین مناقشه انگلیس و اتحادیه اروپا در جریان مذاکرات برگزیت بود. دو طرف پس از ماه ها مذاکره در مورد آینده وضع این منطقه توافق کردند؛ اما تحلیل گران معتقد بودند که اثر بخشی آن چندان روشن نیست.

ایرلند شمالی پس از خروج رسمی انگلیس از اتحادیه اروپا در شرایط ویژه ای قرار گرفته است. این منطقه از یک سو در قلمرو سیاسی انگلیس و از سوی دیگر همچنان در اتحادیه گمرکی و بازار مشترک اتحادیه اروپا باقی مانده است.

اینک تصمیم کمیسیون اتحادیه اروپا برای فعال کردن ماده 16 پروتکل ایرلند شمالی نشان دهنده عمق اختلافات و سوء تفاهم ریشه دار دو طرف بوده که به لطف توافق یک هزار و دویست صفحه ای برگزیت برطرف نشده است.

منبع: فرارو
انتشار: 26 فروردین 1400 بروزرسانی: 26 فروردین 1400 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 1573

به "جانسون اتحادیه اروپا را متهم کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جانسون اتحادیه اروپا را متهم کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید