تناقض وزارت بهداشت در پذیرش کمبود پزشک در ایران

به گزارش بهترین مقاله، خبرگزاری خبرنگاران- استناد بعضی مسئولان وزارت بهداشت به آمار های سازمان بهداشت جهانی برای رد کردن کمبود پزشک در کشور در شرایطی صورت می گیرد که آمار های منتشر شده در سایت این سازمان تناقضات مهمی را با خود به همراه دارد.

تناقض وزارت بهداشت در پذیرش کمبود پزشک در ایران

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، بر اساس آخرین آمار منتشر شده در سایت سازمان بهداشت جهانی، سرانه پزشک ایران در سال 2017 حدود 11.29 پزشک به ازای هر 10 هزار نفر جمعیت بوده است.

همین سرانه در سال 2018 عدد 15.84 را به ازای هر 10 هزار نفر جمعیت نشان می دهد که حکایت از جهش 4.5 واحدی سرانه تنها ظرفت مدت یک سال دارد! آماری که اگر بخواهد رنگ واقعیت به خود بگیرد به معنای اضافه شدن 45 هزار پزشک به تعداد پزشکان کشور آن هم ظرف مدت یک سال دارد. امری که با توجه به ظرفیت های پذیرش دانشجوی پزشکی در سال های گذشته اصلا امکان پذیر نیست و یک تناقض است.

امکان پذیر نبودن جهش سرانه پزشک ایران در سایت سازمان بهداشت جهانی تنها ایراد این آمار نیست بلکه روش استخراج این آمار هم اساسا با ایراداتی روبرو است. در حال حاضر سازمان بهداشت جهانی به شیوه خوداظهاری، آمار تعداد پزشکان را از هر کشور دریافت می نماید. در این میان وزارت بهداشت در ایران برای خوداظهاری تعداد پزشکان به سازمان بهداشت جهانی از آماری که سازمان نظام پزشکی اعلام می نماید، استفاده نموده و خود آمار مستقلی ارائه نمی دهد.

استناد به آمار نظام پزشکی برای محاسبه تعداد پزشکان کشور در حالی صورت می گیرد که تعداد پزشکانی که بازنشسته شده، از کار طبابت خارج شده یا حتی فوت نموده اند از آمار نظام پزشکی خارج نشده است.

در همین زمینه ابوالفضل باقری فرد، معاون آموزشی وزارت بهداشت اذعان داشت: تعداد پزشکی که ما اعلام می کنیم بر اساس آمار سازمان نظام پزشکی است البته آماری که سازمان نظام پزشکی داده شامل تعداد همه پزشکان است و در نظر نگرفته که تعدادی از این پزشکان فوت نموده و یا مهاجرت نموده اند یا کار پزشکی انجام نمی دهند و از چرخه کار خارج شده اند.

وجود تناقض در آمار منتشر شده به وسیله سازمان بهداشت جهانی و بعلاوه ایرادات متعدد در آمار سازمان نظام پزشکی همه و همه نشان دهنده نبود سازوکاری واقعی برای سنجش تعداد پزشکان فعال در کشور است. موضوعی که موجب شده است بعضی در سایه بیش اظهاری های آماری اجرا شده، بر کمبود پزشک در بسیاری از منطقه ها کشور سر پوش بگذارند.

در این شرایط به نظر می رسد که یکی از وظایف اصلی وزارت بهداشت، محاسبه تعداد پزشکان فعال است، پزشکانی که پرداخت بیمه و مالیات آن ها شاهدی بر فعال بودن آن ها باشد. در غیر این صورت با توجه به نواقص آماری که در حال حاضر وجود دارد، برنامه ریزی برای رسیدن به سرانه مطلوب پزشک درکشور با مشکلاتی روبرو می گردد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 6 دی 1400 بروزرسانی: 6 دی 1400 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 1912

به "تناقض وزارت بهداشت در پذیرش کمبود پزشک در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تناقض وزارت بهداشت در پذیرش کمبود پزشک در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید