تعطیل موقت مجلس به چه معنی است؟

به گزارش بهترین مقاله، در این مقاله از سی بی سی نیوز، شرح داده شده که تعطیلی موقت مجلس به چه معنی است و در چه شرایطی رخ می دهد.

تعطیل موقت مجلس به چه معنی است؟

تعطیلی موقت مجلس چیست؟

با تعطیلی موقت تمامی فعالیت های مجلسی متوقف می گردد، منجمله فعالیت های تمامی بخش ها و کمیته ها. به این صورت راه برای شروع صورتجلسه جدید مجلس باز می گردد و هدف گذاری جدیدی شکل می گیرد که تنها و فقط با سخنرانی فردی از سوی ملکه شروع خواهد شد.

ترودو می گوید که جلسه جدید در 23 سپتامبر شروع خواهد شد، که در این جلسه اعتماد به دولت به رای گذاشته خواهد شد.

در زمان تعطیلی موقت مجلس چه اتفاقی می افتد؟

با اعلام تعطیلی موقت، تمامی اعضای مجلس تا فراخوانی دوباره مجلس از وظایف مجلسی معذور می شوند. سپس تاریخ جلسه جدید معین می گردد، و تمامی فعالیت های مجلسی بعد از سخنرانی فردی از سوی ملکه از سر گرفته خواهد شد.

تمامی فعالیت های کمیته ها و صورتجلسه های موجود - منجلمه آنالیز ها و تحقیق ها - متوقف می شوند و ممکن است دستور کار کاملا متفاوتی شکل بگیرد.

اعضای مجلس می توانند در شرایط ویژه ای دستور کار و فعالیت های کمیته ها پیش از تعطیلی را دوباره در دستور کار جلسه جدید وارد نمایند. یکی از این شرایط ویژه رای متفق القول مجلس عوام است.

سخنرانی از سوی ملکه

هر جلسه مجلس با خواندن سخنرانی از سوی ملکه شروع می گردد، که دستور کار و اهداف مجلس را معرفی می نماید. تا وقتی که این سخنرانی خوانده نشده - وظیفه ای که طبق رسوم بر عهده فرماندار کل است - مجلس عوام و سنا نمی توانند هیچ گونه فعالیت عمومی را شروع نمایند.

در این مورد، جولی پایت، فرماندار کل، در روز 23 سپتامبر سخنرانی را خواهد خواند. پیش از این قرار بود که مجلس عوام در همان هفته، هفته 23 سپتامبر، فعالیت های خود را پس از تعطیلات تابستانی از سر بگیرد.

تردود در کنفرانس مطبوعاتی روز سه شنبه در اوتاوا گفت: قصدمان این است که در نظر بگیریم سخنرانی ملکه که هشت ماه پیش مجلس را شروع کرد هیچ اشاره ای به کووید 19 نداشت، احاطه ای بر واقعیتی که امروز برای ما پیش آمده نداشت.

این سخنرانی را در زبان انگلیسی سخنرانی تخت می نامند، زیرا در جایگاهی خوانده می گردد که در مجلس سنا به تخت معروف است و به نماینده ملکه در کانادا تعلق دارد.

اعضای مجلس عوام، سناتورها و قاضی های دیوان عالی عدالت کانادا همگی در جلسه خواندن سخنرانی حضور دارند.

چه تغییراتی اعلام شده اند؟

ترودو بعد از استعفای بیل مورنو در روز دوشنبه، تغییراتی در کابینه خود ایجاد کرد.

کریستیا فریلند وظایف درون دولت را بر عهده خواهد گرفت، نقشی که قبلا هم بر عهده داشت اما در بهار 2019 و در پی تشخیص سرطان از آن کناره گرفت.

تعطیلی موقت مجلس چه تاثیری بر رسوایی خیریه وی دارد؟

با تعطیلی موقت تمامی فعالیت های فعلی کمیته ها، منجمله تفحص از رسوایی بورسیه دانشجویان داوطلب خیریه وی متوقف خواهد شد.

بعد از سخنرانی از سوی ملکه، کمیته ها دوباره شکل می گیرند و کارشان را شروع می نمایند.

اعضای اپوزیسیون مجلس در کمیته مالی که آنالیز های خیریه وی را در دست داشت قبل از این تعطیلی در نامه ای خواستار دسترسی به هزاران برگه مدارک دولتی شده بود.

ترودو می گوید که مدارک از سوی دولت در اختیار کمیته قرار گرفته، و اعضای کمیته در هفته های آینده فرصت دارند که آن ها را آنالیز نمایند.

چه فرقی بین تعطیلی و انحلال مجلس وجود دارد؟

تعطیلی موقت در واقع راهی است برای توقف فعالیت های فعلی مجلس و به نوعی مهلتی برای دولت است که تا زمان سخنرانی از سوی ملکه اهداف و دستور کار جدید دولت را اعلام کند.

انحلال مجلس تمامی مجلس را به کل به خاتمه می رساند و برای تشکیل مجلس جدید باید انتخابات سراسری برگزار گردد.

تعطیلی موقت در دولت های پیشین به چه شکل بوده؟

بسیاری از دولت های پیشین از تعطیلی موقت مجلس استفاده نموده اند تا دستور کار جدیدی برای مجلس شکل بگیرد. بعضی از این موارد جنجال برانگیز بوده.

در سال 2008، محافظه کاران به رهبری استیفن هارپر از این گزینه استفاده کردند تا از قبول رای گیری رای اعتماد سر باز بزند.

در سال 2012، مجلس دو ماه تعطیل شد، در نتیجه کمیته ای که تفحص از رفتار نامناسب با زندانیان افغان را بر عهده داشت منحل شد.

دولت شرتین هم به استفاده از تعطیلی موقت مجلس برای جلوگیری از خوانده شدن گزارش تحقیق از رسوایی پشتیبانی در سال 2002-2003 متهم شده است.

به جز این موارد، هر گاه دولتی تصمیم بگیرد که به دستور کار جدیدی در مجلس نیاز دارد از امکان تعطیلی موقت استفاده می نماید و سخنرانی از سوی ملکه دستور کار جدید مجلس را اعلام می نماید.

بیشتر درباره جاستین ترودو: داستان تصویری آقای نخست وزیر

مجلس کانادا تعطیلی موقت مجلس جاستین ترو سیاست کانادا

منبع: مداد
انتشار: 28 آبان 1399 بروزرسانی: 28 آبان 1399 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 1277

به "تعطیل موقت مجلس به چه معنی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعطیل موقت مجلس به چه معنی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید