بهره برداری فاز اول راه آهن میانه ، تبریز

به گزارش بهترین مقاله، به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، در صورت تخصیص منابع و تکمیل ریل گذاری تا خاتمه سال جاری فاز اول راه آهن میانه - تبریز، حدفاصل میانه - بستان آباد به طول 132 کیلومتر به بهره برداری می رسد.

بهره برداری فاز اول راه آهن میانه ، تبریز

علی نورزاد معاون وزیر راه و شهرسازی گفت که با احداث راه آهن دو خطه میانه - بستان آباد - تبریز علاوه بر کاهش جهت قطارهای مسافری، مسافت برای قطارهای باری - ترانزیتی کشورهای آسیای میانه و حاشیه خلیج فارس به اروپا و بالعکس نیز به همین مقدار کاهش می یابد و با توجه به اینکه راه آهن از تبریز ادامه یافته و در مرز جلفا به راه آهن جمهوری آذربایجان و در رازی به راه آهن ترکیه متصل می گردد، احداث این محور از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی اضافه کرد که محور میانه - تبریز یکی از پروژه های اولویت دار شرکت ساخت و توسعه است که فاز اول آن، حدفاصل میانه - بستان آباد با پیشرفت فیزیکی 95 درصدی در بخش زیرسازی در صورت تخصیص منابع و تکمیل ریل گذاری تا انتها سال آماده بهره برداری می گردد و بخش بستان آباد - تبریز با طی کردن مراحل قانونی و کسب مجوزهای لازم برای تضمین دولت آماده سرمایه گذاری خارجی است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور بیان نمود که این خط آهن از شهرستان میانه آغاز و پس از عبور از شهرستان ترکمنچای و بستان آباد و گردنه شبلی به شهر تبریز ختم می گردد و در حدفاصل میانه تا بستان آباد در منطقه ها زاویه، نقلان، ترکمنچای، شهریار، تیکمه داش و بستان آباد دارای ایستگاه است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طول این طرح مطرح نمود که این خط آهن به طول 200 کیلومتر در 10 قطعه طراحی شده است که هفت قطعه ابتدایی آن از میانه تا بستان آباد به طول 132 کیلومتر قرار گرفته است و سه قطعه انتهای در محدوده بستان آباد - تبریز واقع شده است.

نورزاد با اشاره به خط آهن فعلی این جهت که از ایستگاه موجود میانه واقع در جهت تهران - تبریز آغاز می گردد گفت:

جهت فعلی عمدتا از منطقه ها کوهستانی عبور می نماید و سرعت قطارها در این خط به لحاظ مشخصات هندسی فوق العاده کم است و در نتیجه با احداث خط آهن میانه - بستان آباد - تبریز که 100 کیلومتر کوتاه تر از جهت موجود است زمان سفر نسبت به خط ریلی موجود برای قطارهای مسافری از میانه تا تبریز از 7 ساعت و نیم به کمتر از 3 ساعت و برای قطارهای باری در حدود 5 ساعت کاهش خواهد یافت.

وی در انتها گفت که اعتبار هزینه شده برای کل جهت میانه - بستان آباد - تبریز 8 هزار و 100 میلیارد ریال است که 6 هزار و 500 میلیارد آن مربوط به میانه - بستان آباد است.

منبع: کجارو / خبرگزاری مهر
انتشار: 10 اسفند 1400 بروزرسانی: 10 اسفند 1400 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 1982

به "بهره برداری فاز اول راه آهن میانه ، تبریز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهره برداری فاز اول راه آهن میانه ، تبریز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید