چرا باید آبشار آسیاب خرابه را ببینیم؟

به گزارش بهترین مقاله، آبشار آسیاب خرابه یکی از قشنگ ترین جاهای دیدنی آذربایجان شرقی ست که نزدیک جلفا قرار گرفته. و می توانیم برای خوش گذرانی یک روزه در دل طبیعت روی محوطه آن حساب کنیم.

چرا باید آبشار آسیاب خرابه را ببینیم؟

آبشار آسیاب خرابه کجاست؟

این آبشار یکی از جاهای تماشای جلفاست که 20 دقیقه با شهر فاصله دارد. از تهران که سفر را آغاز کنیم، تا رسیدن به مقصد حدود 9 ساعت با ماشین راه در پیش داریم و به تبریز که برسیم، 150 کیلومتر از سفرمان به جای مانده.

برای رسیدن به آبشار آسیاب خرابه باید از تبریز به جلفا برویم که جهتی 138 کیلومتری ست. در جلفا اگر لازم باشد بنزین می توانیم بنزین بزنیم، چون تا مقصد پمپ بنزین دیگری سر راه مان نیست. بعد باید خروجی شهر علمدار را پیدا کنیم و از جهت موازی رود ارس راه را ادامه بدهیم.

25 کیلومتر باید رانندگی کنیم تا تابلوی راهنمای آسیاب خرابه را ببینیم. آخرهای جهت، به دوراهی ای می رسیم که راه سمت چپ به روستای الوان و راه سمت راست به آبشار می رود. همه جهت هم آسفالت است.

ماشین را که در پارکینگ پارک کنیم، حدود 90 متر پیاده روی در پیش داریم تا به جلوی آبشار برسیم. اینجا نزدیک مرز ایران و آذربایجان قرار گرفته. از تبریز با قطار یا ماشین کرایه ای یا بین راهی هم می توانیم خودمان را به جلفا برسانیم. در جلفا باید دوباره ماشین کرایه کنیم.

آبشار آسیاب خرابه چه جذابیتی دارد؟

قدیم ترها در اینجا آسیابی آبی وجود داشت که مردم از آن استفاده می کردند. نام آبشارها هم از همین آسیاب گرفته شده. الان دیگر این آسیاب خراب شده و کاربری ندارد.

به آسیاب خرابه در زبان ترکی خارابا دییرمان یا کهنه دگیرمان هم می گویند. بیشتر توریستان نه برای تماشا به جای مانده آبشار که برای تماشا آبشارهای کوچک و بزرگ به اینجا می آیند، آبشارهایی که در همه فصل ها قشنگ و تماشای هستند.

چند چشمه بالای آسیاب قرار دارند که از کوه کیامکی در کوه های ارسباران سرچشمه می گیرند و آب آبشارها از آن چشمه ها تامین می گردد.

یکی از جذابیت های آبشار آسیاب خرابه، خزه ها و گیاهانی ست که دیواره آبشار را پوشانده اند. این خزه ها همان طور که حدس می زنیم، به علت رطوبت زیاد به وجود آمده اند و حالا این چشم انداز قشنگ را درست نموده اند. پایین این قسمت غار کوچکی هم دیده می گردد. این احوالی پر است از درخت های انجیر و تماشا چشم انداز باصفای آن، ارزش رانندگی را دارد.

در روزهای سرد سال، آب آبشارها یخ می زنند و حسابی تماشایی می شوند. بلندترین آبشار 10 متر بلندی دارد؛ آب تا ته دره سرازیر می گردد و آن جا به جویباری می ریزد. اگر تابستان به اینجا بیاییم، چادرهای رنگارنگ توریستان را می بینیم که نزدیک آبشار برپا شده اند. در جهت پارکینگ تا آبشار، چند تا آلاچیق هم هست که باربیکیو هم دارند.

برترین فصل سفر

بهار و تابستان در اینجا خبری از گرما نیست. اگر لباس اضافه همراه داشته باشیم، می توانیم کمی آب بازی کنیم و حسابی خوش بگذرانیم. قطره های آب که به اطراف پخش می گردد، خنکی مطبوعی دارد. در تابستان محوطه آبشار از همواره شلوغ تر است و توریستان داخلی و خارجی زیادی با تور یا همراه خانواده به تماشاش می آیند.

درست است که پاییز و زمستان هوای این منطقه سرد می گردد، اما اگر توریست حرفه ای باشیم، از تماشا آبشار یخ زده در سرما هم حسابی لذت می بریم. اما بهتر است بعد از تماشا آبشار و پیش از تاریکی هوا به سمت جلفا برگردیم.

جاذبه های نزدیک

کلیسای سنت استپانوس

نمی گردد تا جلفا برویم و این کلیسای باشکوه را نبینیم. کلیسای سنت استپانوسدر 17 کیلومتری جلفا قرار گرفته و حدود نیم ساعت با شهر فاصله دارد. روی دیوارها و سقف های این کلیسای تاریخی پر است از حکاکی، نقاشی و نقش برجسته های هنرمندانه. این کلیسا گنبد 16 ضلعی خیلی قشنگی هم دارد.

هر سال در روز 14 مرداد ارامنه از شهرها و کشورهای مختلف به این کلیسا می آیند و مرنام برگزار می نمایند. توریستان از ساعت 8 صبح تا 5 بعد ازظهر می توانند از کلیسای سنت استپانوس تماشا نمایند.

کلیسای چوپان

در جاده کنار رود ارس، یک کلیسای باستانی دیگر هم می بینیم که نامش کلیسای چوپان است. کلیسای چوپان در قرن 16 میلادی ساخته شده و هنوز ساختمانش سالم است. البته داخل ساختماش را نمی گردد دید. نزدیک کلیسای چوپان، کاروانسرای خواجه نظر قرار گرفته که متعلق به دوره صفوی است.

کجا اقامت کنیم؟

بعد از تماشا آبشار آسیاب خرابه می گردد شب را در جلفا بمانیم. در جلفا هتل مقرون به صرفه و میان رده پیدا می گردد که می توانیم امکانات هر کدام را آنالیز کنیم و بعد تصمیم بگیریم. قیمت رزرو هتل در جلفا از 92 هزار تومان آغاز می گردد و در گران ترین نرخ، به 174 هزار تومان می رسد (این قیمت ها در آذر 1397 نوشته شده).

زیباترین آبشارهای ایران کدامند؟

عکس ها: ایسنا

منبع: اسنپ تریپ
انتشار: 26 دی 1400 بروزرسانی: 26 دی 1400 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 1934

به "چرا باید آبشار آسیاب خرابه را ببینیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا باید آبشار آسیاب خرابه را ببینیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید