با عرضه اوراق سلف نفتی به شکل ریالی موافق نیستیم

به گزارش بهترین مقاله، دوازدهم آذرماه لایحه بودجه 1400 به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد؛ بودجه ای که به اعتقاد رئیس جمهور، راه را برای تحرک کشور در جهت پیشرفت و توسعه زیرساخت ها باز می نماید و حمایت از قشر ضعیف و توسعه زیرساخت دو مبنای اصلی بودجه سال آینده است. اما بعضی از کارشناسان و مجلس یازدهم به ساختار و رقم های اعلام شده در بودجه نقد دارند و حتی زمزمه های عدم تصویب کلیات لایحه بودجه 1400 از سوی مجلس یازدهم به گوش می رسد.

با عرضه اوراق سلف نفتی به شکل ریالی موافق نیستیم

بخش مهمی از مخالفت مجلس برای تصویب نکردن کلیات لایحه بودجه 1400، به برآورد دولت از فروش نفت برمی گردد که طبق توضیحات محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه وبودجه، کف صادرات نفت یک میلیون بشکه در نظر گرفته شده و سقف آن 2.3 میلیون بشکه در روز است و طوری برنامه ریزی شده که اگر محقق نشد و نفت فروش خارجی نشد، بتوان پیش فروش داخلی کرد. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در نقد لایحه بودجه 1400 می گوید که بودجه وابسته به نفت است و نمایندگان مجلس تاکید می نمایند: فروش نفت به این تعداد در شرایطی محقق خواهد شد که دولت فرض نموده، تحریم ها به طور کامل برداشته خواهد شد.

از طرفی بیژن زنگنه، وزیر نفت با اشاره به انتقادهای مجلس نسبت به مشخص 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت در روز با توجه به مسائل حوزه صادرات و تحریم ها و میزان فروش نفت سال جاری گفته است: انتقاد نمایندگان نسبت به رقم مشخص شده نیست، بلکه آنها نگران این موضوع هستند که در صورت برداشته نشدن تحریم ها، دولت چه اقدامی می خواهد انجام دهد. به گزارش خانه ملت، زنگنه می گوید: ما در صورت برطرف نشدن تحریم ها به فرایند عادی کار خود طبق گذشته ادامه خواهیم داد، البته در لایحه بودجه سال 1400 پیش بینی شده اگر مقدار فروش 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت در روز محقق نشد، چه کاری انجام دهیم.

به گفته زنگنه، رئیس جمهوری بحث فروش نفت به مردم در داخل کشور را به وسیله لایحه بودجه به مجلس ارائه نموده تا در صورت تصویب بتواند اجازه فروش آن را داشته باشد و مقدار آن هم براساس همان 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت مشخص شده است.

آرش نجفی، در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می گوید: تحقق فروش نفت و ارائه اوراق نفتی که در لایحه بودجه 1400 به آن اشاره شده، ممکن است. با انتخاب جو بایدن به ریاست جمهوری امریکا جهان در موقعیت تعامل بهتری با ایران قرار گرفته است. با تغییر روینمودهای امریکا تحقق فروش 2.3 میلیون بشکه نفت در روز ممکن و عملی است.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران می گوید: عده ای معتقد هستند که اگر دولت نتواند نفت بفروشد، چگونه انتظار دارد که مردم بتوانند اوراق نفتی را به فروش برسانند؛ اما من معتقدم با شیوه درست مدیریت، با عقلانیت و اعتماد به بخش خصوصی می توان این میزان نفت را به فروش رساند.

نجفی می گوید: من به اوراق سلف نفتی اعتقاد دارم؛ به کارگیری اوراق سلف نفتی برای دولت و مجلس الزامی است و می توان از این ظرفیت مالی به پشتوانه حوزه ها و ذخایر نفتی بهره برد. البته باید تا الان از آن استفاده می کردیم. کشوری مثل آمریکا از 50 شال قبل پشتوانه دلار را از دلار خود برداشت و پول خود را در تمام جهان جا انداخت. آن وقت ما با داشتن این همه ذخایر محرز و موجود نمی توانیم اوراق سلف نفتی را به عنوان اوراق بهادار در جهان عرضه کنیم.

نجفی تاکید می نماید: البته من با ورود دولت به فروش اوراق قرضه نفتی به شکل ریالی به هیچ وجه موافق نیستم و تمام حرف من این است که باید اوراق سلف نفتی و اوراق پیش فروش نفت با ارز در ازای صرفه جویی نفتی عرضه گردد نه ریال.

او ادامه می دهد: ما طرح خود را در این زمینه به دولت ارائه داده ایم؛ در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی هم این طرح تبیین شده و به صورت شفافی با طرح موافقت شده است. معاونت اول ریاست جمهوری هم با تعریف ما از اوراق نفتی موافقت نموده اند.

نجفی می گوید: برای سال 1400 ایران می تواند حدود 40 میلیارد دلار ظرفیت مالی با اوراق پیش فروش نفتی از محل ماده 12 قانون برطرف موانع فراوری رقابت پذیر تعریف کند. البته باز هم تاکید می کنم که بخش خصوصی با عرضه ریالی اوراق نفتی موافق نیست ولی می توان آن را با ارز و در حوزه بین المللی و بازارهای جهانی ارائه کرد. ما باید از همه ظرفیت های خود استفاده کنیم.

نجفی می گوید: اوراق ریالی برای عرضه نفت کارآمد نیست؛ بخس خصوصی با پیش فروش نفت با ارز و در حوزه بین المللی و با ارائه آن به بازار جهانی موافق است؛ محل بازگشت آن از محل صرفه جویی است نه فروش نفت. البته پیش فروش اوراق نفتی به صورت ریالی هم ممکن است ولی الزاماتی اساسی دارد که ممکن است دولت ها آن را نپذیرند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 10 بهمن 1399 بروزرسانی: 10 بهمن 1399 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 1419

به "با عرضه اوراق سلف نفتی به شکل ریالی موافق نیستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با عرضه اوراق سلف نفتی به شکل ریالی موافق نیستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید