اتمام یک فصل از مرمت خانه تاریخی رمضانی در خراسان جنوبی

به گزارش بهترین مقاله، مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرایان از اتمام یک فصل عملیات مرمت بنای تاریخی خانه تاریخی عباس رمضانی (غلامعلی) با همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر سه قلعه بعنوان مالکین بنا خبر داد.

اتمام یک فصل از مرمت خانه تاریخی رمضانی در خراسان جنوبی

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، محمد عرب با اعلام این خبر شرح داد: این بنای تاریخی ارزشمند در محدوده تاریخی شهر سه قلعه واقع شده و به دلیل کمبود اعتبارات تملک ، بسیار آسیب دیده بود و در معرض تخریب قرار داشت که با ورود شهرداری و شورای اسلامی و مذاکره با مالکین نسبت به تملک بنا توسط شهرداری اقدام شد.

او افزود: با انعقاد تفاهم نامه مرمت مشارکتی در سال گذشته خوشبختانه از محل منابع ملی کارگاه مرمتی این بنا فعال و خاکبرداری و سبک سازی پشت بام به ارتفاع 50 سانتیمتر اجرا شده است و همچنین اجرای تاسیسات ، خاکبرداری و آواربرداری فضاهای مسقف و کف حیاط ، پی سازی و مقاوم سازی عناصر باربر ، حذف الحاقات ، مرمت نما سردر ورودی ، مرمت نمای داخلی حیاط ، آجر فرش داخل حیاط ، مرمت پوشش های آسیب دیده و اجرای مجدد پوشش ها انجام شد.

عرب گفت: دوغاب ریزی شن و گچ در دو لایه ، قوره گل و اجرای اندود مجدد کاهگل پشت بام در دولایه ، اندود خاک و گچ و همچنین اندود نهایی گچ فضاهای مسقف ، سنگ فرش کلیه اتاق ها و فضاهای مسقف از جمله عملیات مرمتی بود که در سال گذشته صورت گرفت.

او گفت: در سال جاری نیز از محل منابع ملی مرمت این بنای تاریخی ارزشمند ادامه یافت و حفر چاه های فاضلاب ، ساخت سرویس بهداشتی ، مرمت دیوار های دور تا دور بنا در ضلع شمالی ، جنوبی و غربی با اجرای مجدد دیوار با خشت سنتی و شمشه گیری و اجرای اندود نهایی کاهگل ، کلاف بندی بادگیر و مقاوم سازی تیغه های بادگیر بنا با تخته الوارهای مناسب (تخته الوارهای بکار رفته در ساخت ریل قطار)، استحکام بخشی دیوارهای بادگیر و اجرای اندود خاک و گچ قسمت های داخلی بادگیر ، مرمت رخ بام و مقاوم سازی ساقه بادگیر و مرمت تزئینات بادگیر انجام شد.

عرب ادامه داد: یک بادگیر دیگر به بادگیرهای بافت تاریخی شهر سه قلعه با مرمت این بادگیر اضافه کرده شد و در حال حاضر بادگیر خانه تاریخی ضیائی، خانه تاریخی خسروی و خانه رمضانی در محدوده تاریخی شهر قابل مشاهده هستند که بادگیر خسوری و ضیائی در سنوات گذشته مرمت و بازسازی شده اند.خانه رمضانی در داخل گذر های بافت تاریخی شهر سه قلعه یکی از نمونه های اصیل معماری ایرانی با ویژگیهای این معماری یعنی درونگرایی و حیاط مرکزی محسوب می شود.

او در ادامه گفت: بنا شامل سردر ورودی، هشتی، دالان، حیاط، ایوانها، مطبخ، اطاقهای دور تادور حیاط ، اطاق بادگیر و انبار است. به گفته وی : محور اصلی بنا در جهت شمال شرقی- جنوب غربی واقع شده است که از مرکز حیاط میگذرد و دو ایوان بنا در دو طرف حیاط در امتداد محور اصلی واقع شده اند. ایوان جنوب غربی که ایوان اصلی بنا محسوب میشود، دارای طاقی کلیل است و پس از آن اطاق بادگیر و سپس اطاق شاهنشین در امتداد محور بنا قرار دارند. وجود نقاشی ساعت هایی در داخل طاق های اتاق شاهنشین که هر کدام ساعت مشخصی را نشان می دهد و به همین دلیل این خانه تاریخی به خانه ساعت مشهور است.

مسئول میراث فرهنگی سرایان خاطر نشان کرد: استفاده از اصول شناخته شده معماری ایرانی در جهت تطبیق با شرایط اقلیمی، فرهنگی، مذهبی، در طراحی این بنا مهمترین ویژگی این بنا است این بنای تاریخی با شماره 29947 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 1 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 262

به "اتمام یک فصل از مرمت خانه تاریخی رمضانی در خراسان جنوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتمام یک فصل از مرمت خانه تاریخی رمضانی در خراسان جنوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید