11 بنای تاریخی در محوطه پادگان 07 خرم آباد ثبت میراث ملی شدند

به گزارش بهترین مقاله، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، 11 بنای تاریخی در محوطه پادگان 07 خرم آباد ثبت میراث ملی شدند.

11 بنای تاریخی در محوطه پادگان 07 خرم آباد ثبت میراث ملی شدند

عطا حسن پور در مورد آخرین شرایط پادگان 07 خرم آباد اظهار کرد: آنچه در بین مردم جا افتاده بود، این بود که تنها چند بنای پادگان ثبت ملی شده و این درحالیست که سال 94 تمام مجموعه بناها و محوطه پادگان 07 به مساحت 15 هکتار در لیست آثار ملی کشور ثبت شده است.

وی با بیان اینکه پادگان 07 15 هکتار است که قسمت غرب آن هفت هکتار بوده و بناهای تاریخی در آن قرار دارند و قسمت شمالی آن هشت هکتار بود که قرار است به بخش خصوصی واگذار و تبدیل به تجاری و مسکونی گردد، توضیح داد: با توجه به اینکه محوطه پادگان ثبت میراث ملی شده هر گونه کاری حتی پی کنی باید با صدور مجوز از سوی میراث فرهنگی باشد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان اعلام کرد: سرمایه گذاری که قرار است در هشت هکتار محوطه 07 ساخت و ساز انجام دهد، در آپارتمان سازی ضوابط میراث فرهنگی را باید رعایت کند؛ یعنی ضوابط ارتفاعی، حریم بصری و منظری در ساخت و ساز لحاظ گردد و چنانچه ساختی صورت گیرد، باید زیر ده متر باشد که مقرون بصرفه نیست.

حسن پور اضافه نمود: مجبور هستند به پیشنهاد میراث فرهنگی، معاونت عمرانی استاندار یا راه و شهرسازی تن در دهند که قرار است زمینی بیرون از این مجموعه با همان قواره و مساحت به متقاضی داده گردد تا به لحاظ ارتفاع ساخت محدودیت نداشته باشد.

وی اضافه نمود: ساخت و ساز در پادگان 07 ممنوع نیست بلکه تحت ضوابط میراث فرهنگی لرستان باید صورت گیرد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: البته میراث فرهنگی لرستان مالک این زمین نیست، چون ثبت ملی به منزله مالکیت نیست و مالک کماکان ارتش است و به مالکیتش احترام می گذاریم اما هر گونه بهره برداری از این بناها، تعمیر و بازسازی، ساماندهی، واگذاری و ساخت و ساز تحت نظر میراث فرهنگی باید انجام گردد.

حسن پور با بیان اینکه هر زمانی یک اثر ثبت میراث ملی می گردد وزیر مستقیم ثبت را به استاندار ابلاغ می نماید و مدیریت ارشد استان به تمام دستگاه های اجرایی از جمله شهرداری، معاونت عمرانی، دفتر فنی، راه و شهرسازی و...آن را ابلاغ می نماید، اعلام کرد: این موضوع در سال 94 به استاندار وقت لرستان ابلاغ شده و چندین نامه نیز به وسیله میراث فرهنگی به راه و شهرسازی و شهرداری خرم آباد ارسال و آنها نیز در جریان موضوع هستند.

وی توضیح داد: در کمیسیون ماده 5 تصویب شده که در این منطقه ساخت و ساز انجام گردد و این درحالیست که این کمیسیون قابل تغییر است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: در محوطه پادگان 07 خرم آباد 11 بنای تاریخی وجود دارد که ثبت میراث ملی شدند و بدون استعلام و مجوز از میراث فرهنگی، هرگونه ساخت و ساز در حریم و عرصه یک اثر ملی جرم محسوب می گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 16 اسفند 1401 بروزرسانی: 16 اسفند 1401 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 2226

به "11 بنای تاریخی در محوطه پادگان 07 خرم آباد ثبت میراث ملی شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "11 بنای تاریخی در محوطه پادگان 07 خرم آباد ثبت میراث ملی شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید